Angelico Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Jag har en favoritlunch just nu: Hemlagad kycklingleverpastej ca 100 gram lever+45 gram smör och färsk timjan. Till detta steker jag sidfläsk i skivor. Plus rocculasallad och så häller jag stekfettet över salladen. Lite surkål till och färsk salvia. Så otroligt gott . Men jag vill ju äta detta ofta just nu! Kan man äta 100 gram kycklinglever om dagen typ 5 dagar av en vecka eller blir man förgiftad? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 2 timmar sedan, Angelico sade: Jag har en favoritlunch just nu: Hemlagad kycklingleverpastej ca 100 gram lever+45 gram smör och färsk timjan. Till detta steker jag sidfläsk i skivor. Plus rocculasallad och så häller jag stekfettet över salladen. Lite surkål till och färsk salvia. Så otroligt gott . Men jag vill ju äta detta ofta just nu! Kan man äta 100 gram kycklinglever om dagen typ 5 dagar av en vecka eller blir man förgiftad? Jag tror du kan äta upp den lever du har tills den tar slut? Men gör inte så varje vecka. Annars så brukar man väl säga; lever Minst en gång per vecka och max två gånger? Menar.. finns ju folk som har leverpastej på smörgåsen varje dag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Angelico, läs mer här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3043-är-lever-nyttigt-och-näringsrikt-att-äta-kan-man-bli-förgiftad/?fromsearch=1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 59 minuter sedan, Zepp sade: Jag tror du kan äta upp den lever du har tills den tar slut? Men gör inte så varje vecka. Annars så brukar man väl säga; lever Minst en gång per vecka och max två gånger? Menar.. finns ju folk som har leverpastej på smörgåsen varje dag! Eller hur, men den leverpastejen folk äter har de väm bara sprungit förbi med en liten bit lever, resten är väl mjöl och konsistensgivare och allt sånt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 11, 2017 Author Share Posted April 11, 2017 Verkar som att man kan äta varje dag bara man inte kommer upp i 1/2 kg? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2017 Share Posted April 12, 2017 23 timmar sedan, Angelico sade: Verkar som att man kan äta varje dag bara man inte kommer upp i 1/2 kg? Riktigt var gränsen går har jag inte stenkoll på, men med leverportioner så brukar man väl i förstone mena matportioner, dvs för en fullvuxen någonstans mellan 100-250 gram lever? I dag skulle jag ätit levergryta med ris.. fast utan ris, men den såg lite trist ut, jag såg nämligen inte så mycket lever i den, så jag tog något som hette Sveitsare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 14, 2017 Share Posted April 14, 2017 Jag har tappat minnet men det var en föreläsare i värmland som sa att det var ingen fara att äta lever ofta. Innan dess åt jag max en gång i veckan. Minns att jag tackade föreläsaren för jag älskar lever. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 14, 2017 Author Share Posted April 14, 2017 Låter ju superbra! Jag älskar också lever! Men vad var det för en föreläsare och föreläsning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 15, 2017 Share Posted April 15, 2017 Det överlåter jag till någon med minne att svara på. LCHF-campingen 2014 var det nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts