Kalcium-scan, CAC / Widowmaker movie

np422

Recommended Posts

Hejs,

Jag kollade på filmen Widowmaker igår. Eftersom farbror börjar bli gammal så är det klart att man undrar om det går att göra en kalcium-scan här i Sverige och får reda på hur man ligger till?

Det finns säkert någon här på forumet som jobbar inom sjukvården som vet om det går att få reda på sin CAC-score i det här landet?

• Like 2

• 4 weeks later...

Jag har mailat de praktikertjänst-mottagningar i Sverige som kan utföra DT, Carlanderska i Göteborg och Sophiahemmet i Tokhult och frågat om de gör en sådan undersökning.

Jag återkommer med svaren.

• Like 3

Carlanderska, de flesta av praktikertjänst röntgen-mottagningar och unilabs har svarat att de inte gör sådana undersökningar.

Jag väntar fortfarande på svar från sophiahemmet, aleris annedalsklinik och några få ytterligare ställen - men jag börjar bli tveksam till att detta är något som går att göra i Sverige.

• Like 3

• 4 months later...

Ingen som kommit vidare med att hitta vart man kan göra en CAC-beräkning?

Jag har googlat som en tok utan att hitta något och kontaktade även hjärt-lungfonden om de visste något. Fick följande svar.

"Hej Magnus 

Tack för ditt mail.

Här på Hjärt-Lungfonden arbetar vi med att samla in medel till vinnande hjärt-lungforskning. Hur det ser ut med resurser och tillgång till olika undersökningar ute i landet är det omöjligt för mig att svara på. I de allra flesta fall så kan din lokala husläkare ge dig information. En remiss från husläkare behövs för att komma vidare till i princip alla specialundersökningar.

Hoppas att detta kan hjälpa dig på vägen, hör gärna av dig igen om du har flera frågor."

Det måste ju gå att få göra en CAC beräkning nånstans menar jag. Eller görs de inte på detta viset i Sverige? En bekant berättade om en kille som fick hjärtproblem, åkte till sjukhuset men bedömdes som ok och dog på semestern en vecka senare så uppenbarligen gjorde de ingen vidare bra undersökning där iaf.

• Confused 1

Har du frågat Ekolsund Heart Centre? Tror de är ledande på cardiologi i Sverige men har inte koll på exakt vilka analyser de gör. 

Även Igelösa Science centre kan vara värt att kontakta. De skriver inget på hemsidan om att de tar emot patienter och håller till i en lada utanför Lund. Den icke glamorösa utsidan är medveten. På insidan finns den modernaste privatsjukvården du kan tänka dig. Höga chefer och ledare flyger dit från hela världen för att diskret få tillgång till deras tjänster. Senast jag var där visade prof Stig Steen upp analysinstrument som inte ens fanns att köpa på marknaden. Men jag har en känsla av att det inte direkt är gratis att komma dit som patient. 

• Like 1

• 1 year later...
  • 1 year later...