Jump to content

Gå upp i vikt...?

Hanne

Recommended Posts

Hej. Min mamma 85 år gammal är 162 cm lång och väger 43 kg. Hon har nyligen börjat på gym och vid invägningen konstaterade de att hon har för lite kroppsfett. Hon äter men kan missa mat då hon inte blir hungrig. Hon är absolut inte fettskrämd utan försöker äta så bra hon kan.

nu ska hon snart in på kvartalets provtagning och jag funderar på om hon kan få ta andra prover, typ insulin nivå, igf-1, gh, ?? 

Det känns ju fånigt att få i henne skräpmat... 

några tankar? 

Jag är ingen expert på området på något sätt. Men tänker så här. Standard för vad som är lämplig nivå på vikt, BMI och kroppsfettprocent är väldigt lite ifrågasatt. Idag  ses det som nödvändigt att vi ökar i vikt och bmi med åldern om man ser  hur vården och main stream dietister mfl ser på detta.I olika kulturer och tider kan det som ses som normalt ändras ganska mkt. I västvärlden skulle jag vilja påstå att det som ses som normalvikt är ganska godtyckligt satt och utgår från ganska välmående befolkning som kan äta lite mer än man behöver. Kanske är din mamma hur hälsosam som helst. Om hon står och går och mår bra, har energi, vad är problemet?

Min mammas problem är det motsatta. Hon har varit smal och muskulös hela livet, alltid varit aktiv och ätit nästan bara riktig hälsosam mat. Nu sedan ett år har hon yrsel, lätt demens och är synskadad. Alltså sitter hon på ett vårdboende där maten ser ut så här typ:

frukost vitt bröd med marmelad och ost, mjölk, juice, fruktjogurt

fm fika industritillverkade kakor, frukt, fralla med margarin

lunch: oftast pasta med någon mjölkbaserad sås och köttfärs

em fika industritillverkade kakor, frukt, fralla med margarin

Middag: som lunch

kvälls fika industritillverkade kakor, frukt, fralla med margarin

Förutom detta en del godis och kakor bara för att...

Hon har gått upp 15 kg på detta året. Upplever obehag av ökad vikt men kan inte själv styra sin mat längre.

Så jag tänker att om en gammal människa är rörlig men lite låg fettprocent är det väl bara att köpa lite smör, fet ost och goda feta köttprodukter/lax så att hon får i sig nyttiga fetter.

Jag hade inte oroat mig alls.

• Like 1

Om hon alltid har varit lättviktare och mått bra, ser jag inga problem. Men vill man ändå öka i vikt kanske mer smör, avokado, nötter och lax med mera kan hjälpa på't. Finns ingen anledning att börja med skräpmat.

• Like 1

Hon har alltid vägt  typ 55 kg. Blödande magsår (brusten magsäck) för tre år sedan drog ner henne och hon har inte återhämtat sig i kroppsstorlek. Hon äter så mycket protein hon kan och äter redan fullfeta produkter, tar tex extra majonnäs till maten. Hon lagar sin egen mat och skräpmat förekommer inte. Frågan är om man ska be om prover på typ insulin (underoroduktion) eller annat?

• Like 1