np422 Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Hej, Min gamla far som har varit änkeman i några år har träffat en ny tant att umgås med. Hon lider sedan något år av polymyalgia rheumatica, aka SVBK-sjukan. Behandlas med kortison med alla dess otrevliga biverkningar. Är det någon som här som har börjat äta LCHF efter att de har fått den diagnosen? Hur påverkades sjukdomen av kostförändring? Finns det någon forskning inom området? Min gissning är att eftersom många sjukdomar med inflamatoriska inslag förbättras i någon mån av LCHF så borde detta även gälla polymyalgia rheumatica? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 1 timme sedan, np422 sade: Min gissning är att eftersom många sjukdomar med inflamatoriska inslag förbättras i någon mån av LCHF så borde detta även gälla polymyalgia rheumatica? Där har du svaret! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 11 minutes ago, iAnna said: Där har du svaret! Det är svårt att lära gamla hundar att sitta, jag tror att det blir enklare att förklara om det finns lite "vittnesmål" för effektiviteten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 8 timmar sedan, np422 sade: Det är svårt att lära gamla hundar att sitta, jag tror att det blir enklare att förklara om det finns lite "vittnesmål" för effektiviteten. Kanske va dä en SVBG som undra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 Just now, Ethel said: Kanske va dä en SVBG som undra? Rimlig tanke, men jag äter ju redan LCHF och har redan kommit till rätta med de flesta av mina hälsoproblem vid det här laget! Jag tror att polymyalgia rheumatica kallas för SVBK-sjukan ganska så officiellt, den drabbar nästan bara äldre kvinnor och ger diffusa smärtsymptom. Det är en ganska ny diagnos och tyvärr fortfarande okänt i delar av sjukvården som fortfarande avfärdar de som drabbas som "SVBK"'ar ... även om kortison har många biverkningar så hjälper det ju fortfarande - och det är lite tråkigt att många som skulle bli hjälpta av behandling som inte får det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Jag är fullständigt övertygad om att vad vi äter påverkar autoimmuna sjukdomar. Men LCHF kanske inte är tillräckligt långtgående. Tipsa om autoimmun kokbok. Den är lätt att följa och det man gör är att rensa ut allt som är inflamnationsframkallande och äta så minst en månad så man läker kroppen och tarmen. Man kan faktiskt äta riktigt god mat under tiden. Jag lagade en månads matlåda i höstas till min dotter som har fibromyalgi. Sedan kan man testa sej fram genom att lägga till enn ny matvara och se om man tål den 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 SVBK = Sveda Värk och Bränn-kärring! Ett slanguttryck inom sjukvården! https://sv.wikipedia.org/wiki/SVBK Fibromyalgi, hypothyreos och östrogenbrist är vanliga orsaker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts