np422

Oxrullader

Recommended Posts

Oxrullader.

Lövbiff, eller tunt skivat innanlår.
Bred ut på skärbrädan, lägg i fyllning - och här finns det utrymme för viss egen variation enligt vad som finns hemma i skafferiet för tillfället.
Den här gången så bredda jag på lite dijonsenap, en halv skiva bacon, en kvarts liten inlagd gurka "cornichons", lite hackad syltlök och smula ädelost. Andra saker som också kan vara gott är t ex parmaskinka, små morotsstavar, rödlök, anjovis etc ...
Rulla ihop och sätt en tandpetare igenom så de håller tätt eller bind en bit steksnöre runt.
Bryn dem i en stor gryta så de får färg runtom.
I samma gryta, fyll på vatten så de täcker dem till hälften, krydda med en buljongtärning/fond, hela vit- och kryddpepparkorn, lagerblad.
Låt koka till köttet blir riktigt mört, ca 45-60 minuter, vänd ett varv då och då så att båda halvorna får koka i vätskan. Sista tiden så kan man ta av locket och låta vätskan reducera till ca: hälften.
När köttet är klart, fyll på med vispgrädde och red såsen med en klick philadelphia-ost, smaka av såsen med de kryddor du själv gillar - jag hade torkade trattkantareller hemma som jag lät koka med de sista minutrarna.

Servera med haricot vert och blomkålsmos.

IMG_20170318_204331-small.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med variation. Jag har alltid snöat in på fyllningen med skinka och gröna oliver och inte tänkt på annat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser