Josefin Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej! Hur rekommenderar du att jag ska äta om jag vill köra ett skidlopp under 7 dagar med dagsetapper på 45-75 km per dag? Övriga idrotter går bra, ( tex Lidingölopet på tre timmar , bs mellan 11-9 i 2,5 , sista 30 min sjönk jag till 6,0 )men mitt blodsocker sjunker mycket under skidåkning- Även vid stabilt bs sjunker jag till under 3 på mindre än en timme. Jag vill, om möjligt, gör detta skidlopp nästa mars, men vågar jag, dvs hur ska jag göra för att undvika känningar på nätterna? mvh Josefin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Kör du LCHF i vanliga fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jonas Colting kan en del om det där med att sporta länge... Sök på honom och gå på någon av hans föreläsningar. Visserligen mycket mer löpning och cykel, inte så mycket skidor men det är väl "same, same but different..." Typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Vilken svår fråga. Typ 1 diabetes och extrema idrottsprestationer är inget jag har specialkunskap om tyvärr. Min spontana tanke vid problem med blodsockerfall är om du kan justera ned dina insulindoser på lämpligt sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josefin Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Hej Stammis, ja jag är LCHF-kost (så när som på vid känningar, då måste jag ju äta kh för att få upp blodsockret.) Tommy Runesson, jag känner väl till Jonas Colting som a) har har inte diabetes typ 1 och 2) som jag skriver toksjunker jag i blodsocker av just längdskidåkning. Cykling och löpning är inte alls samma problem, så nej det är knappast same same but diffrent!! Kostnörd, även om jag sänker basalen ( har pump) med 30-50 % ) så sjunker jag ändå och kan kommer ner i blodsocker på 3, sen vågar jag inte fortsätta utan att äta kh. Tidigare åt jag choklad typ snickers, men det tar för lång tid så sista skildlägret körde jag druvsocker för att ligger på en hyfsat jämn blodsockernivå under själva passet( på mellan 2-4 timmar) . efter passen har jag antingen sjunkit, stigit till upp mot 20 eller legat jämt så jag har inte kunnat dra någon slutsats av det heller. Förra och förrförra året när jag körde Vasaloppet på mellan 8-10 timmar hade jag inte pump utan (insulin) penna och låg bs på 9 vid start för att under loppet variera mellan 3,9 som lägst och 16 som högst. Under loppen drack jag vatten, buljong, äter kokta ägg, snickers och Extend ( diabetesbar med långsamma kh). I somras gjorde jag en halv Ironman och låg på 8 före simningen och hade 9 efter 1900 m simning. När jag hade cyklat 5 mil ( av 9) visade bs 25 (!!!) trots att jag bara druckit vatten så jag var tvungen att stanna för att ta insulin ( vet ej om jag hade ketoner då eller ej, så jag vet inte om det var adrenlinpåslag eller ketonbrist som gav mig höga värden) Bs sjönk så under de 21 km löpning låg bs på mellan 9 och 7 och åt Extend, Snickers och drack vatten. Några förslag på hur jag ska göra framöver på långlopp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts