Malin L Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Jag dricker mitt kaffe i vanliga fall, lite kallt och ljusbrunt som min man säger mao mer mjölk än kaffe! Har försökt med grädde men jag tycker det är helt fruktansvärt äckligt... Funkar det med laktosfri mjölk istället.. eller är det bara att lägga ner kaffet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Det härliga är att man "får" vad man vill! Förmodar att du syftar på mjölkens kolhydratinnehåll? Vad vill du med LCHF? Vill du "bara" gå ned i vikt eller "bara" äta hälsosamt? Det första kan kräva lite striktare kost, dvs mindre kolhydrater, så du kan behöva se över andra kolhydratkällor istället. Är du av någon anledning inte i behov av att vara så strikt kan det finnas utrymme för mjölken också, det blir totalen som räknas. Kanske "färre koppar men gott" är din lösning? Mjölkprodukter är kraftigt debatterat; Själv tror jag att de är bra i grund och botten men att pastörisering och homogenisering gör dem mindre nyttiga ur ett hälsoperspektiv. Sönderslagningen av fettet gör att kroppen tar upp mjölken på ett annat sätt än om den kom direkt från kon och pastörisering dödar elaka bakterier, men även de snälla. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Laktosfri mjölk är dessutom ännu mer processad än vanlig mjölk. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Det är definitivt en vanesak. Även jag har alltid druckit mitt kaffe med mycket mjölk, sen jag började med LCHF gärna grädde istället. Gott tycker jag, men behövde dra ner på mejerierna och har då börjat med svart kaffe. Tyckte inte det var gott i början men nu tycker jag faktiskt helt ärligt bättre om svart kaffe! Man känner kaffesmaken bättre. Dricker dock mindre mängd nu, en liten kopp hett svart istället för en stor mugg ljummet ljusbrunt. Så om du känner att du vill minska på mejerierna, ge det svarta kaffet en chans! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 9 timmar sedan, iAnna sade: Laktosfri mjölk är dessutom ännu mer processad än vanlig mjölk. Utöver att man slår sönder laktosen, alltså? Är den högpastöriserad kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 3 timmar sedan, MariaF sade: Utöver att man slår sönder laktosen, alltså? Är den högpastöriserad kanske? Som jag fattat det så har man inte tagit bort laktosen, utan tillsatt laktas, som fanns där från början, som är till för att bryta ner laktosen. Katter och andra laktoskänsliga kan ju dricka mjölken direkt från kon i ladugården utan att få magknip. Minns inte var jag läste allt detta, men kanske nån annan kan fylla i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Från Arla: https://www.arla.se/produkter/laktosfritt/sa-tillverkas-laktosfri-mjolk/ Mjölken passerar först genom filter som tar bort cirka hälften av laktosen. Den laktos som finns kvar försvinner i nästa steg. Då tillsätts enzymet laktas som bryter ned laktosen i mjölken till glukos och galaktos. Laktas är samma ämne som kroppen själv använder för att bryta ner laktos i tarmen till glukos och galaktos som sedan kan tas upp i kroppen. Sedan värmebehandlas mjölken för att avdöda eventuella bakterier och därmed skapa en säker produkt. Arla erbjuder både låg- och högpastöriserad laktosfri mjölkdryck. Skillnaden är att den lågpastöriserade, ”färska” mjölkdrycken, har genomgått en skonsammare värmebehandling vid lägre temperatur och har samma hållbarhet som vanlig mjölk, 7-9 dagar i kylskåp. Den högpastöriserade har behandlats vid högre temperatur och har därmed en längre hållbarhet, 28 dagar i kylskåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 "Mjölkdryck" - vad är det för idioti?! Sorry, det här blev OT, men jag blir misstänksam. I så fall borde de inte kalla den där 36%iga grädden för vispgrädde. Min man köpte fel härom dagen bara för det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Jo, det var ett konstigt uttryck, "mjölkdryck"..? Att mjölken får laktas tillsatt visste jag, men inte att hälften av laktosen filtreras bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 "Lagstiftningen säger att där laktoshalten vid produktion har minskats och filtrerats bort så måste produkten kallas för mjölkdryck. Laktosfri mjölk är dock precis samma sak som vanlig mjölk och innehåller all dess vitaminer och mineraler, med den enda skillnaden att laktosen är borttagen."www.valio.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 prova faa tag paa getmjoelk, ekologisk. eller komjoelk direkt fr bonde. alltsaa riktig mjoelk, det har saa mycker haelsofoerdelar att jag vaeljer in mjoelken och vaeljer bort andra kolisar. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/04/16/raw-vs-organic-milk.aspx#! https://chriskresser.com/raw-milk-reality-benefits-of-raw-milk/ speciellt med ost, som man ju gaerna aeter paa lchf, foersoeker jag faa god getost, eller raamjoelksost som tex. emmentaler, istaellet foer billig processed ost. nyttiga enzymer och bakterier foer magen. sen aer det intressant att viss mjoelk har andra kaseinproteiner, saa om man aer caseinintolerant eller bara alltid vill aeta nyttigast moejliga, saa ska man foersoeka aeta franska ostar, helst raamjoelksost, eller utvika kossa helt: http://www.snowvillecreamery.com/a1-and-a2-beta-casein-in-cow-milk.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts