Jump to content

Kroppsfettvåg!?

pch
 Share

Recommended Posts

Chefen (min sambo) tycker såhär om mig. :angry:

"du köper prylar du inte behöver, för pengar du inte har,

bara för att tillfälligt kunna imponera på bekanta du inte bryr dig om!"

Av denna anledning var jag, som det kontrollfreak jag är, bara tvungen att köpa en Kroppsfettvåg :D

Finns det fler i denna illustra skara som har dylik utrustning, eller håller ni er på en mer amatörmässig nivå :P och mäter ketoner?

Jag använder spegeln för att avgöra om jag är nöjd eller inte.
Dom vågarna är ytterst opålitliga.
Det du eventuellt kan använda den till är att väga dig varje dag med samma förutsättningar (t.ex när du stiger upp och inte ätit frukost) och sedan
ta ett snitt på din fettprocent 1 gång i veckan (alltså alla veckans mätningar delat med 7) och sen efter några månader se skillnaden mot första gången.
Då kommer du iantagligen kunna avgöra om du gått upp eller ner i fett.

Men att ställa sig på den och tro att den kommer ge en tillförlitlig siffra angående fettprocent kan du glömma.
Visar den 15% kan du lika gärna ha 10 eller 20 procent.

Jag använder spegeln för att avgöra om jag är nöjd eller inte.

Det du eventuellt kan använda den till är att väga dig varje dag med samma förutsättningar (t.ex när du stiger upp och inte ätit frukost) och sedan

ta ett snitt på din fettprocent 1 gång i veckan (alltså alla veckans mätningar delat med 7) och sen efter några månader se skillnaden mot första gången.

Då kommer du iantagligen kunna avgöra om du gått upp eller ner i fett.

Men att ställa sig på den och tro att den kommer ge en tillförlitlig siffra angående fettprocent kan du glömma.

Visar den 15% kan du lika gärna ha 10 eller 20 procent.

så chefen har rätt i sitt uttalande alltså? ;)

Jag håller helt med, impedansvågarna har för stor felmarginal för kontinuerlig uppföljning. Dessa vågar mäter ju primärt vätskan i kroppen, fettet beräknas indirekt. Det betyder att felmarginalen på dessa vågar blir minst 6 procentenheter för fettet, men då måste du ha full koll på vätskebalansen och elektrolyter.

Men självklart ska man mäta, utan mätning kan man inte följa upp hur det går!

Jag har testat flera olika fettmätningsmetoder (kaliper, ultraljud, impedans, Bodpod, DEXA och Infraröd  Interactance). Min slutsats är att DEXA och ultraljud är de som jag litar mest på. BodPod fungerade så länge jag var fet, men när jag kom under 10% fett blev mätosäkerheten för stor. Jag skaffade en egen ultraljudsmätare (BodyMetrix) och mäter mig en gång i veckan. BodyMetrix mäter underhudsfettet på ett antal punkter alternativt kan man skanna av ett segment och få en skiktbild.

• Like 1

En kombination av spegel, fotografering, måttband och kaliper är de mest prisvärda sätten att hålla koll på kroppsfettet. De har alla gemensamt att de förutsätter likartade mätsituationer. Kaliper kan man i regel få rätt bra  noggrannhet med OM, och det här är ett stort OM, den som mäter är erfaren och gör på samma sätt hela tiden.

Bioimpedansmätning är fantastiskt. För leverantörens kassakistor. Eftersom de både är behäftade med felkällor via mätning (vätskebalansen kan vara väldigt avgörande och jag märkte ex. otroliga differenser mellan en "normal" kost resp. LCHF-kost) och beräkning (de brukar använda en formel som tar höjd för kön, vikt, längd och ålder och om något avviker från normen i dessa variabler så är det i regel rejält kört). Under likartade former så kan  de dock ge en fingervisning om hur man ligger till men det är inget jag skulle våga satsa några större pengar på.

Jag kör den enklaste metoden, blir kläderna för stora går det åt rätt håll  ;)

Men... funderar på en ketonmätare för att kunna se hur jag påverkas av olika livsmedel t.ex mejeriprodukter. Det är bara det att urinmätningen inte verkar vara speciellt pålitlig i längden samtidigt har jag svårt att se mig själv som en nåldyna... Kanyler får mig att svimma... Stick i fingret går lite bättre men AJ.

• Like 1

Chefen har fel :) din våg kommer att hjälpa dig åt rätt håll om du jobbar på med träningen. Klart man fattar att den inte kan vara supernoga men en bit på rätt väg. Jag har en också och kollar hur fett blir muskler. Ibland ökar vätskan och jag ser naturliga anledningar då kroppen samlar vätska efter hård träning så vitt jag vet. Jag tycker det är riktigt spännande att se värdet varje morgon efter morgontoa alltid naken absolut helt torr med vågen på samma underlag. Är man blöt efter dusch visar den ofta fel... Jag tycker den hjälper mig och visar mer noga än min gamla. Som sagt ge det tid o se vad som händer om du tränar mer. Att muskler väger mer än fett vet du redan så där stöter du knappast på patrull. Mäta är en hit som ni andra säger. Funkar alltid för mig...

• Like 1

Att det inte är ett precisionsinstrument visste jag innan köp men om man fortsätter mäta med samma våg, under liknande omständigheter, då har man i alla fall hyfsat koll på läget. Vetenskap överlåter jag åt andra…

Kul ämne detta... jag mäter också, men är litet fundersam om dess exakthet. Jag köpte min våg för att skapa kontroll över mitt proteinintag kontra muskelmassan. Jag vill ju inte tappa muskler i onödan, utan bara fett. Mätresultaten varierar, men jag kan se effekten av att höja och minska proteinintaget, iofs inte dagliga variationer, men på litet längre sikt. Det enda abret är väl egentligen att vägen verkar mäta tarminnehållet också som muskler, så det gäller och väga sig vissa bestämda tidpunkter :)  

För övrigt fattar jag inte riktigt hur vågen räknar procenten för fett, vätska och muskler. Summan av procenten blir nämligen ca. 110%, så nog har vågen svårt och skilja på vad som är vad i kroppen. 

Kul ämne detta... jag mäter också, men är litet fundersam om dess exakthet. Jag köpte min våg för att skapa kontroll över mitt proteinintag kontra muskelmassan. Jag vill ju inte tappa muskler i onödan, utan bara fett. Mätresultaten varierar, men jag kan se effekten av att höja och minska proteinintaget, iofs inte dagliga variationer, men på litet längre sikt. Det enda abret är väl egentligen att vägen verkar mäta tarminnehållet också som muskler, så det gäller och väga sig vissa bestämda tidpunkter :)  

För övrigt fattar jag inte riktigt hur vågen räknar procenten för fett, vätska och muskler. Summan av procenten blir nämligen ca. 110%, så nog har vågen svårt och skilja på vad som är vad i kroppen. 

Till mina MTP-analyser duger Tanita utmärkt, millimeterprecisionen överlåter jag åt andra...

Det enda abret är väl egentligen att vägen verkar mäta tarminnehållet också som muskler

Om du gör en fettmätning med hjälp av densitometri (BodPod eller undervattensmätning) kan tarminnehållet påverka resultatet.  Likaså om du har elektroder som är placerade på magen för att mäta bukfetma med bioimpendans . Men om elektroderna sitter på fötterna eller händerna mäter vågen egentligen bara extremiteterna (d.vs. muskler/fett på armar eller ben).

Även om du har en lite mer avancerad våg som mäter både via fötter och händer samtidigt så är bålen ändå relativt sett mycket kort, har dessutom stor tvärsntittsarea och innehåller alltid mycket vätska, så där blir den elektriska impedansen mycket liten. Kort sagt, tarminnehåll, mag/bukfetma m.m. påverkar endast procentsiffran marginellt. Å andra sidan kan tarminnehållet och vad du druckit påverka vätskebalansen i resten av kroppen och det har förstås mycket stor påverkan. Övriga saker som ställer till mätningen är om man har en etnicitet som inte matchar vågens referensgrupp, onormal kroppskonstution, går på dialys, har menstruation m.m.

Trots detta tycker jag ändå att det kan ha ett mycket stort psykologiskt och metodologiskt värde i att mäta regelbundet, vare sig det är vikt, spegelbild, fettprocent, midjemått eller något så subjektivt som välmående eller humör. Som det brukar heta på engelska  "What gets measured gets done!"

• Like 1