Jump to content

Smörfunderingar

Syster

Recommended Posts

50 minuter sedan, Syster sade:

Är det någon som har märkt av någon smörbrist, som man tidigare i vinter hotade med skulle komma vid påsktid? Personligen så lagrade jag en hel massa smör och frös in, vilket jag upptäckte idag, en liten skatt med andra ord :)

Norrmejerier som jag alltid försöker handla de flesta mejerier av har glädjande nog, enligt ryktesvägar, bestämt att enbart tillverka ekologiskt smör nu i sommar, innan fler ekocertifierade bönder finns tillgängliga, vilket ska hända under hösten :) Det verkar vara mest efterfrågan på ekologiskt smör i dagsläget, det är glädjande tycker jag :)

Norrmejeriers "vanliga" smör har inte funnits i affärerna på flera månader. Och vad jag förstår  ska de nu inte använda den "vanliga" mjölken till att göra smör öht, utan satsa på grädde och cf mm. då de har för lite råvara för att göra allt.

Smör ska de bara sälja i form av eko, där finns tydligen råvara för att möta efterfrågan.

Allt enligt lokaltidningarna.

• Like 5

Ja, så till vida att det inte har varit speciellt vanligt med smör till extrapris de senaste månaderna. Smöret har också blivit några kronor dyrare per kilo och Coop har slutat med Arlas smör i 1-kilosförpackningar. Det är inte så att det saknas smör i butik, men det är lite dyrare. 

• Like 2

Jag har gjort samma iakttagelser som övriga i tråden, dyrare men aldrig tomma hyllor, skönt att få bekräftat att det där med tillgång/eftefrågan och pris fortfarande fungerar som det står i skolboken! :)

Hade vi varit lite mer egoistiska så skulle vi gjort allt vi kunde för att blåsa liv i skräcken för det mättade fettet igen. Då vi hade fått allt smör och all ost/grädde för oss själva.

Andra smörfunderingar, när jag besökte Frankrike för ett litet tag sedan så kunde jag ju inte låta bli att undersöka hur det såg ut på smörfronten i deras livsmedelsbutiker ... Dels hittade jag en variant med flingsalt som var så sagolikt god att jag kunde äta den med sked som mellanmål  .... och dessutom så verkade de franska smörsorterna oftast var gjorda på syrad grädde vilket gav en extra smakdimension.

Här i Sverige så har jag hittat syrat smör i en liten gul ask från Wapnö mejeri, och det är jättegott men dessvärre ganska dyrt.

Finns det någon annan än Wapnö som tillverkar smör gjort på syrad grädde?

• Like 3

15 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Valio har sagolikt gott smör! :P

Betydligt mer syrat än Norrmejerier och Arla.

Jo jag köper alltid Valio men det är svårt att få tag på det extrasaltade tycker jag. Det vanliga finns på extrapris av och till

• Like 1

15 minuter sedan, stoscha sade:

Jo jag köper alltid Valio men det är svårt att få tag på det extrasaltade tycker jag. Det vanliga finns på extrapris av och till

Det där med saltat smör har jag börjat fundera på. Brukar aldrig köpa saltade produkter utan salta själv med tex himalayasalt eller eko havssalt. Men det är såklart godare när saltet redan är inbakat i smöret. Om man äter mkt smör så blir det ganska mkt industrisalt.

• Like 1

1 minut sedan, Angelico sade:

Det där med saltat smör har jag börjat fundera på. Brukar aldrig köpa saltade produkter utan salta själv med tex himalayasalt eller eko havssalt. Men det är såklart godare när saltet redan är inbakat i smöret. Om man äter mkt smör så blir det ganska mkt industrisalt.

Bregott med havssalt är så gott så man kan äta det med sked

• Like 3

2 timmar sedan, stoscha sade:

Bregott med havssalt är så gott så man kan äta det med sked

Ja det är gott. Tänk om man kunde få allt man önskar av ett smör. Då vill jag ha gräsbetes, bra saltkvalitè, eko och Svenskproducerat. Gärna också en eko osaltad variant Svensk. Men smör utvecklas kanske inte just så mkt eftersom de flesta fortfarande vill ha andra "roligare" mejeriprodukkter och så billigt som möjligt. 

• Like 2

4 minuter sedan, Angelico sade:

Ja det är gott. Tänk om man kunde få allt man önskar av ett smör. Då vill jag ha gräsbetes, bra saltkvalitè, eko och Svenskproducerat. Gärna också en eko osaltad variant Svensk. Men smör utvecklas kanske inte just så mkt eftersom de flesta fortfarande vill ha andra "roligare" mejeriprodukkter och så billigt som möjligt. 

Det stora problemet jag har med smör är nog just att jag bara vill äta eko smör men då måste nöja mig med konventionellt saltat.

• Like 3

Jag har provat att göra eget smör - både med syrad och vanlig grädde.

Visst blir det bra, något bättre än butikens - framförallt det som är gjort med syrad grädde.

Men ... IMHO så var det inte värt visp&disk för att få smör när det ändå finns så bra smör i butiken.

• Like 1