Popular Post Syster Posted April 20, 2017 Popular Post Share Posted April 20, 2017 Är det någon som har märkt av någon smörbrist, som man tidigare i vinter hotade med skulle komma vid påsktid? Personligen så lagrade jag en hel massa smör och frös in, vilket jag upptäckte idag, en liten skatt med andra ord Norrmejerier som jag alltid försöker handla de flesta mejerier av har glädjande nog, enligt ryktesvägar, bestämt att enbart tillverka ekologiskt smör nu i sommar, innan fler ekocertifierade bönder finns tillgängliga, vilket ska hända under hösten Det verkar vara mest efterfrågan på ekologiskt smör i dagsläget, det är glädjande tycker jag 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Inte märkt av någon brist som tur är... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Inte jag heller! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 50 minuter sedan, Syster sade: Är det någon som har märkt av någon smörbrist, som man tidigare i vinter hotade med skulle komma vid påsktid? Personligen så lagrade jag en hel massa smör och frös in, vilket jag upptäckte idag, en liten skatt med andra ord Norrmejerier som jag alltid försöker handla de flesta mejerier av har glädjande nog, enligt ryktesvägar, bestämt att enbart tillverka ekologiskt smör nu i sommar, innan fler ekocertifierade bönder finns tillgängliga, vilket ska hända under hösten Det verkar vara mest efterfrågan på ekologiskt smör i dagsläget, det är glädjande tycker jag Norrmejeriers "vanliga" smör har inte funnits i affärerna på flera månader. Och vad jag förstår ska de nu inte använda den "vanliga" mjölken till att göra smör öht, utan satsa på grädde och cf mm. då de har för lite råvara för att göra allt. Smör ska de bara sälja i form av eko, där finns tydligen råvara för att möta efterfrågan. Allt enligt lokaltidningarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Ingen smörbrist här i Malmö, skönt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Ja, så till vida att det inte har varit speciellt vanligt med smör till extrapris de senaste månaderna. Smöret har också blivit några kronor dyrare per kilo och Coop har slutat med Arlas smör i 1-kilosförpackningar. Det är inte så att det saknas smör i butik, men det är lite dyrare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted April 21, 2017 Popular Post Share Posted April 21, 2017 Citat Jag tror nog att jag handlade Valio smör till extrapris förra veckan. Men priserna har jag dålig koll på; smör måste man ju ha, oavsett. Hur mycket hitte-på-mejerier som reas har jag ingen koll på; jag ser dem inte. Som så mycket annat I affären; "varför har de så mycket på hyllorna som inte går att äta??" 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 Willys sålde smör för 19:90 kring påsk, max tre paket per kund. Så det köpte jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Jag har gjort samma iakttagelser som övriga i tråden, dyrare men aldrig tomma hyllor, skönt att få bekräftat att det där med tillgång/eftefrågan och pris fortfarande fungerar som det står i skolboken! Hade vi varit lite mer egoistiska så skulle vi gjort allt vi kunde för att blåsa liv i skräcken för det mättade fettet igen. Då vi hade fått allt smör och all ost/grädde för oss själva. Andra smörfunderingar, när jag besökte Frankrike för ett litet tag sedan så kunde jag ju inte låta bli att undersöka hur det såg ut på smörfronten i deras livsmedelsbutiker ... Dels hittade jag en variant med flingsalt som var så sagolikt god att jag kunde äta den med sked som mellanmål .... och dessutom så verkade de franska smörsorterna oftast var gjorda på syrad grädde vilket gav en extra smakdimension. Här i Sverige så har jag hittat syrat smör i en liten gul ask från Wapnö mejeri, och det är jättegott men dessvärre ganska dyrt. Finns det någon annan än Wapnö som tillverkar smör gjort på syrad grädde? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Valio har sagolikt gott smör! Betydligt mer syrat än Norrmejerier och Arla. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 15 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Valio har sagolikt gott smör! Betydligt mer syrat än Norrmejerier och Arla. Jo jag köper alltid Valio men det är svårt att få tag på det extrasaltade tycker jag. Det vanliga finns på extrapris av och till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 15 minuter sedan, stoscha sade: Jo jag köper alltid Valio men det är svårt att få tag på det extrasaltade tycker jag. Det vanliga finns på extrapris av och till Det där med saltat smör har jag börjat fundera på. Brukar aldrig köpa saltade produkter utan salta själv med tex himalayasalt eller eko havssalt. Men det är såklart godare när saltet redan är inbakat i smöret. Om man äter mkt smör så blir det ganska mkt industrisalt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 1 minut sedan, Angelico sade: Det där med saltat smör har jag börjat fundera på. Brukar aldrig köpa saltade produkter utan salta själv med tex himalayasalt eller eko havssalt. Men det är såklart godare när saltet redan är inbakat i smöret. Om man äter mkt smör så blir det ganska mkt industrisalt. Bregott med havssalt är så gott så man kan äta det med sked 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 2 timmar sedan, stoscha sade: Bregott med havssalt är så gott så man kan äta det med sked Ja det är gott. Tänk om man kunde få allt man önskar av ett smör. Då vill jag ha gräsbetes, bra saltkvalitè, eko och Svenskproducerat. Gärna också en eko osaltad variant Svensk. Men smör utvecklas kanske inte just så mkt eftersom de flesta fortfarande vill ha andra "roligare" mejeriprodukkter och så billigt som möjligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 4 minuter sedan, Angelico sade: Ja det är gott. Tänk om man kunde få allt man önskar av ett smör. Då vill jag ha gräsbetes, bra saltkvalitè, eko och Svenskproducerat. Gärna också en eko osaltad variant Svensk. Men smör utvecklas kanske inte just så mkt eftersom de flesta fortfarande vill ha andra "roligare" mejeriprodukkter och så billigt som möjligt. Det stora problemet jag har med smör är nog just att jag bara vill äta eko smör men då måste nöja mig med konventionellt saltat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
altoflaka Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Låter som ett utmärkt tillfälle att göra eget smör ifall bristen skulle infinna sig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Jag har provat att göra eget smör - både med syrad och vanlig grädde. Visst blir det bra, något bättre än butikens - framförallt det som är gjort med syrad grädde. Men ... IMHO så var det inte värt visp&disk för att få smör när det ändå finns så bra smör i butiken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Som delikatessmör så kan det vara roligt att göra eget syrat smör någon gång ibland, men jag skulle inte ställa mig att göra smör av grädde för att ha något att steka i. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts