Sano Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 Jag blev inspirerad av Ted Naimans föreläsning och Andreas intervju med honom. Är det någon mer som blivit det? jag har svårt att hitta något lab som mäter fasteinsulin och skulle gärna vilja ha tips. Vill undvika att tjafsa med läkare då jag inte är sjuk utan bara vill ha ett referensvärde. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 50 minuter sedan, Sano sade: Jag blev inspirerad av Ted Naimans föreläsning och Andreas intervju med honom. Är det någon mer som blivit det? jag har svårt att hitta något lab som mäter fasteinsulin och skulle gärna vilja ha tips. Vill undvika att tjafsa med läkare då jag inte är sjuk utan bara vill ha ett referensvärde. Det är ingen direkt finess att mäta fasteinsulin iomed att insulin har en halveringstid på några minuter. Utan man mäter C-peptid i stället vilket är ditt genomsnittliga insulin under några timmar. C-peptid bildas när proinsulin omvandlas till aktivt insulin. http://www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/C/S--C-Peptid/ Och här anvisningar för fasteinsulin. http://www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/I/fS--Insulin/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sano Posted April 22, 2017 Author Share Posted April 22, 2017 Tack Zepp. vet du varför testerna är så strikt reglerade med remiss krav? Är det samma regler i resten av Europa? Jag såg att Annika D hade testat detta för ett antal år sen, ok hon är läkare och kan skriva remiss själv. Menar du att det fasteinsulin värde som hon fick var värdelöst pga halveringstiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 17 timmar sedan, Sano sade: Tack Zepp. vet du varför testerna är så strikt reglerade med remiss krav? Är det samma regler i resten av Europa? Jag såg att Annika D hade testat detta för ett antal år sen, ok hon är läkare och kan skriva remiss själv. Menar du att det fasteinsulin värde som hon fick var värdelöst pga halveringstiden? Striktheten handlar mest sannolikt om att det är tänkt att din vårdcentral skall betala? Och mig veterligen så är det inte förbjudet att för privatpersoner ta olika prover via laboratorium, men man får betala själv. Och tex Unilabs som jag länkade till är själva laboratoriet, men tex Werlabs är ett företag som säljer provtagning över internet för privatpersoner! Och det finns fler laboratorium och företag som säljer provtagning till privatpersoner. https://werlabs.se/provtagningsstallen/ Blodkollen är ett annat sådant företag. https://www.blodkollen.se/sv/provtagningsstallen Grejen är nog snarare att du får mejla företaget som säljer provtagning och be om kostnadsförslag? Oså till fasteinsulin, det används främst akut iomed halveringstiden.. och säger egentligen inget om ditt allmäntillstånd. Oså fasteinsulin igen, grejen är snarare att man vill ha koll på huruvida man lider utav hyperinsulinemi, dvs kroniskt förhöjda insulinnivåer, som inte motsvaras utav blodsockerhalt! Och då får man som regel ett betydligt vettigare svar om man mäter C-peptid som är ditt långtidsinsulin i princip.. litta samma som när man mäter långtidssocker, HBa1c! Oså en tredje grej, man får lov att tänka till så man inte dras iväg och snöar in på submarkörer! Altså vi i LCHF/Low Carb har ju en tendens att stöta och blöta insulinets roll på längden och tvären.. det är en (1) faktor, av minst ett hundratal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sano Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 Tack igen. som jag sa initialt så blev jag inspirerad av Ted Naimans föredrag och intervjun som Andreas senare gjorde. C-peptid må vara intressant för att se om man är insulinresistent vilket jag med stor sannolikhet inte är (jag äter en gång om dagen). Det jag är nyfiken på är vad mitt fasteinsulin är för det är ju från den nivån som ökningen sker när man äter. Egentligen är det inte så viktigt, jag är bara nyfiken. Ted sa väl att man borde ligga under 5 men helst runt 2-3. Om det inte har någon betydelse vad fasteinsulinet är varför ta upp det? jag skall kolla dom andra labben du nämnde så får vi se hur det går. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 33 minuter sedan, Sano sade: Tack igen. som jag sa initialt så blev jag inspirerad av Ted Naimans föredrag och intervjun som Andreas senare gjorde. C-peptid må vara intressant för att se om man är insulinresistent vilket jag med stor sannolikhet inte är (jag äter en gång om dagen). Det jag är nyfiken på är vad mitt fasteinsulin är för det är ju från den nivån som ökningen sker när man äter. Egentligen är det inte så viktigt, jag är bara nyfiken. Ted sa väl att man borde ligga under 5 men helst runt 2-3. Om det inte har någon betydelse vad fasteinsulinet är varför ta upp det? jag skall kolla dom andra labben du nämnde så får vi se hur det går. Fast det är oxå en grej för att kolla om man är insulinresistent, är typ1, typ 2 eller har insulinom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sano Posted April 23, 2017 Author Share Posted April 23, 2017 Jag har inte diabetes, HbA1c är 37. Vidare har jag svårt att se att jag skulle vara insulinresistent eller ha insulinomi då jag har klarat mina första vecka med min variant av 5:2 och 1:23 fasta med huvud fokus på att se till att jag får protein och har lite fokus på fett (siktar på runt 60 E%). Totalt skall måltiderna ligga i intervallet 500-1000 kcal, resten får tas från mitt kroppsfett. Min variant av 5:2 innebär total fasta i två dagar (må ti) och resterande 5 dagar måltid under en timme och utan mat följande 23 timmar. Nej, jag blir inte speciellt hungrig, kanske lite innan jag skall äta men jag tar gärna en promenad med hunden innan matdags. Working up an appetite :-) som sagt jag är bara intresserad av ett referensvärde för fasteinsulin så jag kan se om det förändras av min intermittanta fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 15 timmar sedan, Sano sade: Jag har inte diabetes, HbA1c är 37. Vidare har jag svårt att se att jag skulle vara insulinresistent eller ha insulinomi då jag har klarat mina första vecka med min variant av 5:2 och 1:23 fasta med huvud fokus på att se till att jag får protein och har lite fokus på fett (siktar på runt 60 E%). Totalt skall måltiderna ligga i intervallet 500-1000 kcal, resten får tas från mitt kroppsfett. Min variant av 5:2 innebär total fasta i två dagar (må ti) och resterande 5 dagar måltid under en timme och utan mat följande 23 timmar. Nej, jag blir inte speciellt hungrig, kanske lite innan jag skall äta men jag tar gärna en promenad med hunden innan matdags. Working up an appetite :-) som sagt jag är bara intresserad av ett referensvärde för fasteinsulin så jag kan se om det förändras av min intermittanta fasta. Japp, det är kul att mäta och se om det sker någon förändring! Fast oftast så säger det inget speciellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts