Jump to content

När började du med LCHF?

Leopold Roos
 Share

När började du med LCHF?  

101 members have voted

1. 1. Jag började år ...

• 2013
      5
    • 2012
      34
    • 2011
      23
    • 2010
      9
    • 2008-2009
      19
    • 2005-2007
      11
    • 2000-2004
      0
    • < 2000
      0
    • Kör inte LCHF
      0

Recommended Posts

Berätta gärna när du började med LCHF. Du kan även skriva här om du vill berätta hur länge du visste om LCHF innan du började med det och om du har haft långa uppehåll.

Jag började 26dec 2012 med tyvärr avbrott för jag måste äta samma kost som anorexiapatienter ibland.ungefär 2g i veckan om jag har otur annars äter jag korrekt Jag kämpar på och jag hörde om Lchf via dagstidningar för typ 2 år sen och köpte Katrins bok och sen blev jag lite frälst kan man säga :P  :)

Jag började 1:a januari 2012 (ha, ha, vilket "nyårslöfte").

Inga uppehåll (detta är min kosthållning, punkt).

Jag visste kanske om lchf några månader innan och trodde att "det skulle bli jääääätesvååååårt, vad skulle man "ERSÄTTA" potatisen med.... ;) ).

Nu äter jag så mycket god mat att jag tror jag lever i en dröm....

• Like 1

Råkade ha en rätt spartansk matlåda en dag och istället för diverse kolhydrater blev det majonnäs till fisken istället. Av en slump (?) råkade jag på Skaldemans "Ät dig ned i vikt" på biblioteket samma dag. Bestämde mig för att ge det en chans. Lusläste boken. Fick sen låna "Matrevolutionen" av min chef.

Det första jag märkte var att jag slapp vara konstant hungrig. Helt fantastiskt. Hade lite milda övergångsbesvär första dagarna. Efter en vecka var det som att jag bara sprutade av energi och helt plötsligt såg hela världen i färgfilm. Helt sjukt hur bra jag mådde!

• Like 1

Jag började nog någon gång i Mars tror jag och då hade jag läst om dieten i dryga halvåret, dock mer intensivt månaderna precis innan. Idag äter jag inte längre "LCHF" och förhoppningsvis så kommer jag inte behöva göra det igen i framtiden.

Efter 6veckor GIs rivstart via giviktkoll så hittade jag in på LCHF vägen. Jag tappade rejält med vikt av att kapa kolhydrater, mjölk inget socker och noll alkohol. Blev riktigt nyfiken på det och läste allt jag kom över om LCHF. Var lite skraj i början då GI predikade om att kroppen inte mår bra av att vara i ketos för många veckor i rad. Med tillägg att man kan återgå i omgångar till att äta rivstart och alltså sätta kroppen i ketos i olika perioder. Detta blev inget problem. Eftersom kroppen vande sig snabbt så insåg jag att jag fick vara mkt strikt för att tappa mer vikt. Det som fungerar bäst för mig är ändå att träna mer. Så jag äter i mina ögon liberalt då jag ännu ej har kapat mejerierna helt. Men jag är frälst. Jag mår som en drottning och längtar inte alls efter kolisar och icke socker. Rena aha upplevelsen verkligen ...äntligen är kroppen glad :)

• Like 1

Efter att ha läst mycket om Annika Dahlqvist så började jag med LCHF första gången tidig vår 2008. Gick ner i vikt och mådde toppen! Men...men..trodde väl till julen 2009 att nu kan jag nog släppa lite på min ganska strikta LCHF! och det blev som följer....lite här....sugen igen o lite där och så fortsatte det! :angry: och till slut så var jag tillbaka på ruta ett igen = upp alla mina kg igen + lite till!!!

Så efter julen 2010 vägde jag 82,7 + ett midjemått på 95 cm till mina 167 cm.......Nu fick det vara nog!!!!!! Då bestämde jag mig för att återigen börja med LCHF som from januari 2011 är och kommer alltid att vara min livsstil!!!!!!!!!!!!!! I slutet på november 2011 så vägde jag 62,5 kg och midjemåttet var då 80 cm och blodtryck och blodfetter var jättebra! From 2011 är det "Kostdoktorns" sida som jag följer och jag är helt inne på att det är så man ska äta för att må så  bra som möjligt!

Jag har inget speciellt startdatum, men har hållit på lääänge. 2006 kanske? Började med GI och flöt över på lchf. Varit ganska konsekvent genom åren, men visst, jag har haft perioder med en rågkuse på morgonen och semesterveckor med dessert varje dag. Men jag återgår alltid till det som blivit min livsstil.

Började i januari 2012 och körde strikt direkt. Kör fortfarande strikt och kommer alltid göra. Anledningen var att jag mådde knas, hjärtklappningar och inre stress, och som grädde på moset fick jag lunginflammation juldagen 2011. Har inte haft några uppehåll men det händer att jag gör snedsteg...

Har läst mycket om kost och hälsa, bland annat näringslära och träningsfysiologi på universitet, och var under fyra-fem år helt övertygad om fibrernas förträfflighet, vikten av att byta mättat mot omättat fett, och tyckte hela tiden att jag borde äta mindre kött.

Självklart missade jag inte Annica Dahlqvist och introduktionen till fettdieten, men jag avfärdade det som onyttigt men uppenbarligen effektivt för extrem övervikt eller diabetes.

Men så hade jag en vän som åt LCHF, som mådde väldigt bra av det och gick ner i vikt som hon ville. Hon ställde kritiska frågor till mig om de kostråd jag följde. Jag insåg att mina argument vacklade i fråga om kolhydraternas plats i mänsklig kost, började läsa på och upptäckte att folk hade fått andra fördelar som jag lockades av. Då sa jag till mig själv att när jag kände att jag ville gå ner i vikt skulle jag testa LCHF.

Började februari 2012, var duktig fram till september. Då åkte jag till Paris och åt allt möjligt och lyckades inte riktigt komma tillbaks till gamla vanor efteråt (har dock helt slutat äta vete). I mellandagarna påbörjade jag om igen.

Jag började med lchf den 29 januari 2009... Närmare beskrivet i tråden http://forum.kostdoktorn.se/topic/14-diabetes-typ-2-och-lchf/  .. åt GI ett år före lchf och min kunskap om detta med lchf kom inte innan kanske ett par månader före det datum men ville läsa mer om det hela innan jag gav mig på det.

Men själva beslutet att testa var inte alls svårt att göra utan det var mer det praktiska som tog lite tid.. man vill ju inte tex. slänga en massa mat innan man ger sig in på något nytt utan jag gav den den tid det tog för att tömma alla GI varorna från skåpet först.. ;) 

Under tiden läste jag mycket inne på kostdoktors sida om fakta så har mycket att tacka honom för men starten kom från Annikas blogg faktiskt.

Startdatum kom av naturlig skäl till som det blev pgav. att jag hade en forumträff från en annan sida då och detta var i en restaurang i Örebro där man fick äta vad de hade ;)

...gott mat men inget lchf på den tiden men detta träff då, bestämt redan i förväg, fick bli en milstolpe för mig och det har hållit bra efter det..

Jag började i början av 2011. Gjorde avbrott under några månader när jag var gravid - hade problem med illamående och fick mest bara i mig kolhydrater ett tag. Sedan när jag väl hamnat där igen var det svårt att sluta... Men sedan förlossningen i våras har jag återgått.

Jag började första arbetsdagen i januari 2007. Eller ja, jag började med GI rivstart. Hade aldrig hört talas om LCHF (och det var väl senare den beteckningen kom om jag inte minns fel), och var helt övertygad om att det var skadligt att inte äta kolhydrater, för det hade jag läst nånstans. Men några veckor skulle jag väl överleva... Hade nog hört talas om Annika Dahlqvist, för jag var inne på hennes blogg ganska snart, och därifrån till kolhydrater.ifokus - och läste att kolhydrater inte alls var nödvändiga. Hur det kommer sig att jag trodde på det - ja, det förstår jag inte, men jag har fortsatt med LCHF.

Jag började rätt omedelbart efter jag för första gången hört om Annika Dahlqvist 2008. Jag har alltid varit sådan som försöker tänka själv och inte bara följa strömmen, och hela konceptet lät så vettigt att jag inte kunde låta bli!

Mitt sockermissbruk (ja, Olle, om du läser detta har jag nu tack vare dig börjat kalla det missbruk istället för beroende :)) gör att jag periodvis har ätit, som de säger i ICA-reklamen, dvs LCHF men godis är ok, men jag har aldrig frångått LCHF helt efter det och har undvikit margarin som pesten.

De senaste 2,5 åren skulle jag säga att LCHF verkligen har varit mitt normaltillstånd och inte en diet jag försöker följa.

Jag själv började i sep 2010, efter ha sett om LCHF dagen innan på Vetenskapens Värld. Funkade klockrent och har inte frångått det en dag sen dess.

Jag läste i något inlägg att du är rätt strikt (har jag för mig), fuskar inte med godis och så. Känner du att du fått mera klockrena hälsovinster pga detta och vilka i så fall?

Började för att halva min arbetsplats åt LCHF. Var mycket liberal under våren 2012 men blivit striktare under hösten. Och vips försvann 5 kg och jag har normalvikt för första gången på jag vet inte när. Slinker lätt in i small kläder och mår toppen.

Och det bästa! 2010 blev jag diagnosticerad med astma. Elände då vi har många hundar och lever nära dom. Antihistaminer, bricanyl och cortisoninhalator dagligen för att kunna andas :( . Men under hösten har jag glömt bort att ta medicinerna oftare och oftare och under dec och jan har jag inte medicinerat alls trots att man är mer inne och hundarna är med hela tiden. Får se då pollensäsongen kommer igång men bara detta är ju ett mirakel :D !

• Like 2

Hösten 2011 fick jag inte längre vara kvar på mandokliniken eftersom förväntat resultat i viktnedgång uteblev. Klia mej i skallen och funderade: - vad ska jag nu hitta på då? Det måste bli nåt tvärtemot - nåt jag inte testat hitintills. Fettskräcken började ge vika, tanken blev istället: skit samma om jag nu skulle dö tvärt i en infarkt före 50 års ålder!! Ska jag leva bra eller länge (helst både och förstås)??

Så jag började läsa om lchf, på internet. Köpte lite tidningar. Lånade några böcker. Kunde inte ta till mej allt på ett sätt som gagnade, jag hade för mycket omkring mej för att orka ta in kunskaperna.

Så julen 2012 när jag mådde dåligt för att jag fallit i diverse sockerfällor så bestämde jag mej. NU hade jag inte längre så mycket omkring mej, tiden var i stort sett min egen att lägga på mej själv. Då gick jag med här på forumet, och fick sen syn på internetkursen jag nu deltar i med lyckade resultat.

Jag menar inte att vara respektlös mot livet genom att skriva om att dö i en infarkt före 50 års ålder, men jag hade försökt så länge och så mycket att jag upplevde att jag inte hade så mycket att förlora på ett tvärtom-försök. Dessutom var jag fettskrämd och lite rädd för att dö före 50 med...

Jag började äta LCHF efter att min dotter föddes 2011. Skulle gifta mig några månader senare och ville gå ner i storlek, men utan att gå hungrig eller äta en massa skit (eller svälta mig själv) när jag ammade henne. Även min man ville gå ner några kilon i samma veva och LCHF var den enda diet vi kunde enas om (och det är ju mycket lättare om man äter samma saker).

Min mamma hade ätit LCHF i två år innan vi började, så vi hade hört talas om det ett tag. Trots idoga försök från min mammas sida hade vi dock inte gett med oss tidigare och testat, eller ens läst på. När jag började äta LCHF så gjorde jag det först enbart för att gå ner i vikt, men efter hand som vi gick ner i vikt (ett par månader efter förlossningen vägde jag 22 kilo mindre än precis innan, min man tappade nästan 14 kilo på samma tid) och mådde allmänt bättre insåg vi har bra det faktiskt var. Idag skulle vi aldrig byta tillbaka, utan LCHF är för resten av livet.

Har gjort mindre avsteg sedan dess, men hittar alltid tillbaka inom en vecka.

Jag började mixtra med carbsen hösten 2010. Åt GI-kost. Resultat; en väldigt frisk familj den hösten. Men jag tröttnade på fullkornspasta, det var inte gott, och jag gick varken ner eller upp.

Jan 2012 försökte jag mig på LCHF, men jag var inte så strikt, åt det som serverades på bjudningar, och ung i november (lagom till glöggtiden) åt jag lchf-måltider men stoppade i mig mackor och annat gott däremellan. Varför? Jo det hände ändå inget revolutionerande med min vikt under tiden innan.

Nu i jan 2013 började jag köra mer fokuserat och strikt, men det är samma sak, det händer inget med min vikt, jag går snarare upp. Men jag tror jag har hittat en del av problemet; jag äter troligen för fort, och mer på vana än hunger.

Läser en bok av Paul Mckenna "Jag kan göra dig smal", den kan jag rekommendera dig som inte går ner i vikt. Han förespråkar ingen speciell kost, utan vill få dig att återupptäcka kroppens hungersignaler, de som finns där från början innan du påverkas av miljön och antingen börjar tokäta eller svälta. Han säger ät vad du vill; så det går utmärkt att tillämpa LCHF med hans metod. Enkelt går hans rekommendation ut på att du ska njuta av varje tugga du tar och du ska tugga ordentligt, och när du inte njuter längre så slutar du äta. Detta innebär t.ex. att du måste gå ur "äta-upp-på-tallriken-klubben", han säger t.o.m. "lämna lite kvar på tallriken och  släng, för du kan ju alltid ta lite mer om en stund i fall du inte blev mätt och äta precis det du vill ha och sen slänga resten på den tallriken också!"

Det handlar mycket om att fråga sig själv; är jag hungrig eller är det något annat jag vill ha, vatten? omtanke kanske? Det kanske t.o.m. är så att det är själva situationen som gör att jag är "hungrig".  Hjärnan är som bekant lite enkelspårig ibland; om du t.ex. alltid äter något när du kommer innanför dörrn' hemma så är hjärnan programmerad på detta och skickar hungersignaler till magen, oavsett om du är hungrig eller ej när du kommer hem från jobbet, träningen, shoppingen osv... 

Det är en lagom tjock bok som fanns på mitt stadsbiliotek, och den kan vara värd sina minuter för dig som undrar varför du inte går ner. För vilken kost du än väljer så handlar det kanske i slutändan om ditt förhållande till mat och hunger.

LCHF funkar säkert för de som har ordning på vad som är hunger och ej, men för mig funkar inte LCHF som viktminskningsmetod, och det beror inte på att jag "gör fel" som det står i otaliga böcker, det ligger antagligen på ett djupare stadium.

Alla sägs kunna gå ner i vikt och hålla den med Pauls metod, jag ska ge hans teori en chans, med LCHF-kost.

Må så gott; och njut av varje tugga!   ;)