Mikael Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Hej! Jag har tänkt försöka springa Ultravasan 90km den 19:e augusti och har funderingar över energiintaget under loppet. Eftersom jag inte springer så fort räknar jag med att klara sträckan på mellan 9,5 - 12 timmar och behöver alldeles säkert inte någon form av energitillskott under den tiden. Vilken typ av energitillskott kan rekommenderas? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Hej Om du är helt fettadopterad behöver du inte särskilt mycket men för de som klarar att äta ( alla gör inte det) så känns det rätt gött mentalt att äta. Någon visade på detta och cyklade från Norr i sverige till Söder på bara vatten under ett antal dagar... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted April 25, 2017 Author Share Posted April 25, 2017 Hej Jag klarar inte av att ändra kosten från LCHF då bråkar magen ganska omgående. Hittar jag inget energitillskott hade jag bara tänkt dricka vatten samt även tillföra salt och mineraler. Jag alternativt så får försöka mig på en testrunda framåt sommaren och se vad magen klarar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Jag har inte kört ultra utan bara typ Lidingöloppet och Marathon. Före de loppen äter jag som vanligt men dricker en carboloader kvällen innan för att säkerställa att glykogendepåerna är fyllda. Äter sedan min vanliga frukost "Jills äggröt" (ägg, smör och vispgrädde). Under loppet fyller jag på med en halv mugg sportdryck och en mugg vatten på kontrollerna. De loppen går dock på högre intensitet och då hinner inte ren fettförbränning med vilket den borde göra på en ultra i min fart. Hm, har i princip hållit upp med löpningen sedan Lidingöloppet i höstas och bara sprungit någon enstaka milrunda (har kört gym istället och lagt på mig 7 kg). Bara 4 månader kvar till UV så jag är på tok för dåligt löptränad men det vore kul att prova det som ett experiment på fettförbränning. Jag ska i så fall bara dricka buljong och vatten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 1, 2017 Share Posted May 1, 2017 Rev av säsongens första långpass idag (2,5 mil). Det gick fint i början men sista halvtimmen fick jag huvudvärk, vet inte om det berodde på vätskebrist, stark sol i ansiktet utan solglasögon eller om fettförbränningen inte är intrimmad än? Sprang på morgonen med tom mage. Drack 5 dl innan jag stack ut och hade 5 dl i vätskebältet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Låter primärt som vätskebrist... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Mikael, du kan ju försöka med detta:https://succeeder.se/varumarken/generation-ucan/ Jag har testat men känner inte att jag kan bedöma om det håller vad det lovar...smakar ungefär som potatismjöl utspätt med vatten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Tack Peter, Om jag hinner ska jag försöka testa det, så ser jag om magen klarar av det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Jag tänkte testa smör/bregott. Vad tror ni om det? Var kan man köpa lämpliga förpackningar att bära med sig? Eller hur kan man göra egna små förpackningar? På marathon dricker jag bara, vatten på första halvan och på andra halvan dopar jag mig med avslagen cola i små mängder typ 1dl 3ggr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Mikael, hur gick det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Nja, jag klev av efter 47 km pga att mitt knä började värka. Jag startade dagen med flera kokta ägg, majonnäs och lite kaviar. Det klarade jag mig ganska bra på de första 3 timmarna men var sedan började jag fylla på med annat efter vägen. Under loppet drack jag mest vatten men även saft och tailwind sportdryck. Magen klarade sig förvånansvärt bra under och efter loppet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 1 timme sedan, Mikael sade: Nja, jag klev av efter 47 km pga att mitt knä började värka. Men 47km är himla bra!! Och långt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts