Jump to content

10 veckor in i LCHF - fortfarande yrsel

styloo

Recommended Posts

Hej,

jag har ätit LCHF i 10 veckor, åt främst pga IBS. Var inte överviktig med 81kg på 181cm.

Magen blev direkt bättre, och jag känner och märker att jag bränner fett. Speciellt det runt midjan som jag aldrig tidigare kommit åt. Väger nu ca 76kg och verkar stanna där.

Problemet är att jag fortfarande har bomullshuvud och yrsel. Jag hade en bra vecka, och då funkade mitt huvud jättebra. Det var vecka 4.

Jag äter 10% kolhydrater, 25% protein, 65% fett. Jag äter ca 1800kalorier om dagen, men borde egentligen äta runt kanske 2300kalorier då jag tränar 6 timmar per vecka och egentligen inte har något behov att gå ned i vikt.

Senaste veckan så har jag verkligen försökt få i mig runt 2300kalorier samt att jag ökat kolhydratintaget till typ 15% för att se om det kan ge något men ingenting har förbättrats hittills.

Nån som har nått tips? Vill verkligen komma igenom dimman och ut på sidan där allt ska vara så bra! =)

/M

• Like 1

För mig tog det tre mån att bli "normal" och jag tränade inte alls då tror jag (var vinter och då sprang jag inte). Vet inte vad du tränar men är det styrka kanske 10-15% kolhydrater i minsta laget? För uthållighet bör det funka men många vittnar om att det tar lång tid vad träningen beträffar att ställa om. Hjärnan brukar ställa om fortare än kroppen i övrigt men min erfarenhet var som sagt att det mycket längre tid än vad som ofta sägs.  

• Like 1

Nu kommer jag med lite motsatt råd kanske. Men jag hade liknande problem nyligen när jag ville in i djupare ketos. Jag var superseg på eftermiddagarna och fick lite minskad energi vid mina tunga styrkepass med tex marklyft. När jag ökade fettet till över 80E% fick jag energin tillbaka och nu känner jag mig superstark! :) . Men ligga på kaloriunderskott kan ju vara onödigt också precis som du skriver, om du tränar så mkt. Lättare att få upp kalorierna om du ökar på fettet än om du ska äta mer kolhydrater.

• Like 2