Jump to content

Dagens lunch

np422

Recommended Posts

Så här blir det när man jobbar hemmifrån och vill ha lite lunch.

Stek färsbiffar i pannan, häll rejält med ost på toppen och kör i ugnen på 225 grader tills de ser goda ut.

Under tiden så viftar man ihop en en majonäs eller aioli beroende hur mycket man gillar vitlök, stek ett par skivor bacon och hacka lite inlagd gurka/syltlök/jalapeño att garnera med, servera med sallad/tomat/lök.

Jag blev mätt, det var gott!

IMG_20170411_194143-small.jpg

• Like 3

Jag var på födelsedagskalas i helgen, och när mitt omdöme var lite försämrat efter något glas vin och en förskräckligt vacker tårta från ett av de bättre konditorierna i staden uppenbarade sig, då fick jag för mig att jag skulle äta en liten bit av tårtan - och det visade sig att den biten var ju för sjutton inte ens särskilt god så här efter en bra stund på lchf ....

Ge mig min ost och majjo, mitt bacon och stora bitar döda djur så blir jag lyckligare. Den där dietisten som började med hash-taggen #boringketo .... hur tänkte hon egentligen?

• Like 5

Nej, allt det där man minns som så gott...det är I minnet som det är gott; till slut kanske man lär sig detta och njuter enbart av minnet.

Boringketo...ja, det går säkert att få det tråkigt, om man anstränger sig. Själv tycker jag att illa tillagad mat, halvfabrikat och halvkass kvalitet är ganska så tråkigt. Och sallader och mackor. Men smaken är ju olika.

• Like 5

En cesarsallad med ordentligt med kyckling, bacon parmesan och en riktigt dressing med majjo/anjovis/osv, den blir ju riktigt intressant, men i ärlighetens namn så är det sällan själva salladen som man är ute efter.

De där frukostmackorna på fabriksbröd som man åt tidigare tänker jag inte ens på nu för tiden med annat än med olustiga minnen, men räkmackorna med hembakt bröd och riktigt bra räkor de har på gothia towers här i Göteborg skulle jag nog fortfarande vara frestad av.

Men den där tårtbiten i helgen, trots dess fantastiska utseende, var riktigt otrevligt söt-sliskig.

Du har helt rätt i det du säger att det bara är i minnet som många av ens gamla matvanor är välsmakande - förhoppningsvis så lär jag mig det också med tiden.

• Like 2

1 hour ago, MariaF said:

Vad var det för dietist som skapade uttrycket "boringketo"? 

http://blog.2keto.com/category/boringketo/

Det har ju blivit lite av ett ironiskt tillrop efter den twitter-diskusionen när LCHF/Keto människor diskuterar mat och recept.

Ibland när jag inte har lust/energi/tid att planera/handla/laga/diska ordentligt så kan det bli lite väl mycket ägg&bacon ibland, men oavsett vilken kost jag hade ätit så hade det varit tråkig mat i de perioderna.

• Like 3