Melina Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Är det någon som har erfarenhet av att äta eller inte äta fiber vid tarmfickor för att undvika inflammationer.Läste att någon ätit physillumfröskal och att de försvunnit medan andra varnar för fiber.Vill inte ha inflammation igen så jag undrar hur man ska äta som bäst. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Jag har tarmfickor och IBS. Mår utmärkt när jag äter normal/strikt LCHF, utan en massa baksubstitut med fiberhusk, kokosmjöl etc. De fiberhaltiga produkterna fungerar inte för mig. Vattenlösliga fibrer i grönsaker som broccoli, blomkål etc. fungerar bra. Har bara haft inflammation i tarmfickor två gånger sen jag började med LCHF, men det skyller jag på en samtidig livmoderinflammation. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 För några år sen åkte jag till akuten pga magsmärtor och de misstänkte divertikulit men jag åkte aldrig tillbaka och fick det bekräftat. Jag hade haft en period med mycket icke-LCHF efter flera år på LCHF för vi flyttade och lite annat så jag gjorde det enkelt för mig med maten (även om jag visste att jag skulle må sämre hade jag inte väntat mig magknip). Hur som helst, du ska absolut äta fibrer men vattenlösliga sådana, inte hårda. Alla grönsaker är bra, framför allt bladgrönsaker, och som jag uppfattat det är psyllium eller linfrö (hela) också bra men om de passar dig måste du tyvärr prova dig fram till. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted April 29, 2017 Share Posted April 29, 2017 Min man äter hela linfrön för sina tarmar och det fungerar jättebra (säger han). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJohan Posted April 30, 2017 Share Posted April 30, 2017 Jag har haft stora problem med divertikelinflammationer i 15 år, 3-4 gånger per år. Sista gången inlagd med morfin och antibiotika. Jag var jättenoga att få i mig fibrer och sköta magen men inget hjälpte. Jag firar nu två år sedan senaste inflammationen. Alla problem försvann när jag började med Lchf. Jag äter nu inga fibrer annat än det som finns i grönsakerna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts