Jump to content

Vår andra vinnare

Recommended Posts

contestkd

Grattis till Fran – hon vann tävlingen för våra ”gamla” medlemmar och till henne skickar vi det fantastiska prispaketet.

Här är hennes berättelse om hur hon hittade till Kostdoktorn/Diet Doctor:

Jag började följa dig på Twitter, eftersom jag följde personer som Gary Taubes och Peter Attia. Jag tittade på artiklar och filmer du länkade till på din sida. Du, och artiklarna, var en stor bidragande orsak till att jag har återgått till lågkolhydratkost. Faktum är at du introducerade mig för begreppet LCHF och för det är jag mycket tacksam.

Det är verkligen HIGH FAT som spelade roll för min framgång med att gå ner i vikt, till skillnad från de många misslyckanden jag upplevt, inklusive minst två försök med Viktväktarna.

Jag gjorde ett försök med lågkolhydratkost för sex år sedan (jag började 2011 och höll på hela 2012), en mer Atkins/primal/paleo-kost, men efter ungefär ett år efter att ha gått ner omkring 7-9 kilo slutade jag och gick tillbaka till ”normalt” ätande. De följande fyra åren gick jag upp i vikt. Jag gick upp allt jag hade gått ner. Och sen gick jag upp ännu mer. Arbete, utlandsresor, stress hemma, och ”förändringarna” man går igenom i förklimakteriet, allt det bidrog. Jag dövade mina känslor med sötsaker, bröd, potatis, ris och många extraportioner. Jag drack många light-läsk varje dag, tänkte inte på annat än att äta hamburgare och pommes. Jag älskade att baka och jag bakade till familjen och till jobbet, men egentligen väldigt mycket till mig själv. Hembakat surdegsbröd, mjuka kakor, småkakor, pajer, ja allt du kan komma på kunde jag baka. Och äta.

Jag fyllde 50 i juni 2016 och när födelsedagen närmade sig tyckte jag synd om mig själv för att jag var så ohälsosam och vägde så mycket. Jag visste att jag hade gått upp mycket, bara genom att känna vilka kläder som passade och inte, men jag var livrädd för att ställa mig på vågen.

Jag ville inte att mina kvarvarande år skulle tyngas ner av ryggont och knäsmärtor, halsbränna, trötthet och mycket låg självkänsla. Jag kände mig äldre än jag var och inte alls redo att möta fler hälsoförsämringar. Jag vet inte exakt vad min högsta vikt var, eftersom jag väntade till två veckor efter min kostomläggning innan jag ställde mig på vågen. Jag vägde 99 kilo och jag är bara 163 cm lång. Hur kunde det gå så långt? Det är svårt att förstå hur mycket min kropp hade förändrats mellan 45 och 50.

Jag använde kostråden i The Real Meal Revolution i en facebookgrupp för nybörjare, och med alla de resurser och all den information jag hittade på Diet Doctor, började jag med LCHF 22 juni 2016, sex dagar före min 50-årsdag. Sedan 1 juli 2016 (när jag till sist klev upp på vågen) har jag gått ner 23 kilo. Jag väger nu 76 kilo och kan ha storlek 40 i jeans (från att nästan inte kunna klämma ner mig i ett par 46:or för bara nio månader sedan). Jag kan ha kläder som jag kunde ha när jag var mycket lättare än jag är nu (kanske 68 kilo). Någonting händer med min kropp, den formar om sig.

Min hunger och sötsug, bröd och sånt är minimala eller icke-existerande. Jag äter lite mörk choklad då och då, men kan inte föreställa mig att äta som jag tidigare gjort. Jag kan helt enkelt inte föreställa mig det. Bara tanken på en light-läsk är vidrig. Och jag vet att varje liten gnutta vete skulle ställa till det med hela min kropp. Min ork och min sömn är bättre, mina problem med halsbränna är borta (adjö Nexium) och jag har sällan problem med knän och rygg, något jag led av nästan dagligen.

Jag tror att min nästa utmaning blir att komma loss från den viktplatå jag legat på i två månader nu (men trots att jag inte har gått ner i vikt känns det som om jag har minskat i omfång… så det kanske inte är någonting att oroa sig för) och dessutom lägga till lite motion.

Mitt liv har förändrats så mycket till det bättre, det finns människor som har känt mig i åratal som inte känner igen mig.

Så trevligt att få vinna det här lotteriet (och så ovanligt, eftersom jag nästan ALDRIG vinner någonting!). Jag känner mig redan som en vinnare när det gäller de förändringar jag har lyckats göra, grundade på fakta, vetenskap och det stöd du erbjuder på Diet Doctor. Tack så mycket, jag hoppas att många andra får samma hjälp och inspiration.

Fran

Kom igång

Vill du prova på, precis som Fran? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Fler framgångshistorier

Ta del av över 500 framgångshistorier.

VivecaNatalieHelen

Video om viktnedgång

Stöd Kostdoktorn

Vill du stödja Kostdoktorn och få tillgång till ytterligare material? Ta en titt på vårt medlemskap.

Påbörja din gratis provmånad här

Inlägget Vår andra vinnare dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln