Jump to content

Platå!!


Linen
 Share

Recommended Posts

Hej hopp igen suck!! Jag har käkat Lchf i 1månad nu och tappat 4kg i vikt och 6cm i midjan men nu händer inget.Jag fick tips om att utesluta grädden och mjölken i kaffet men vad gör jag mer för fel tro?? äter typ kött sallad o fet sås och mycket bacon och ägg och sparris ex.

Link to comment
Share on other sites

Börja träna!! Om du nu inte gör det. Själv har jag släpat hem 19 kg i vikter idag för att kunna köra några pass hemma med styrka då tiden inte alltid räcker till. Jag har fyndat bland amazons tränings dvds och hittat några filmer jag ska testa. 5 st :) Jag har tidigare varit mkt förtjust i bodypump som är tränig med vikter i grupp till musik och på sats kan man uppleva dessa fantastiska pass. Tja det vet du säkert redan men man blir riktigt stark av det och många frågade mig ofta då vad jag just blev så stark och "snygg"av. Så nu ska här bli mer träning av och jag kommer att försöka träna minst 30 min de dagar jag har minst tid. Styrketräning är det man bränner mest fett av men det vet du säkert redan. man måste inte springa som en galning även om det också kan vara skönt. Efter en månad på LCHF ställer kroppen in sig på det du äter och stabiliserar vikten så du måste göra ngt nytt om du inte ska kapa kolisarna nästan helt. Enligt min erfarenhet. 4 kg på en månad är ju bra. själv har jag tappat 7 kg på 12 veckor och står nu still-varav träningen skall ökas på rejält. Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Sluta titta på vågen, ta fram måttbandet och börja titta på dina kroppsmått istället och kläm på dig själv och se om det är mer muskler och mindre fett där det var mest fett och lite muskler innan. Muskler väger mycket mer än fett. Och i LCHF utvecklas muskler mycket lättare, istället för att motarbetas som vid kolhydratkost.

Link to comment
Share on other sites

Sluta titta på vågen, ta fram måttbandet och börja titta på dina kroppsmått istället och kläm på dig själv och se om det är mer muskler och mindre fett där det var mest fett och lite muskler innan. Muskler väger mycket mer än fett. Och i LCHF utvecklas muskler mycket lättare, istället för att motarbetas som vid kolhydratkost.

 

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Sluta vara så fokuserad på just vikten utan mät med måttband (lår, mage, höft vadsom) 1-3 gånger i veckan på samma ställe, vid samma tidpunkt. Skriv ner sen dessa mått så du kan gå tillbaka och verkligen se på svart och vitt eventuella resultat. Extra pluspoäng om du fotograferar din kropp samtidigt också.

 

Folk måste verkligen sluta fokusera så mycket på siffror utan lära sig se helhetsbilden istället, man blir ju galen om man ska jaga (oftast orimliga) siffror hit och dit. Sen våga testa lite själv och notera resultaten, det som funkar på en annans kropp kanske inte funkar så bra på din. Din kropp är unik och därför bör du försöka skräddarsy det du äter lite mer efter dina krav samt mål. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Sluta vara så fokuserad på just vikten utan mät med måttband (lår, mage, höft vadsom) 1-3 gånger i veckan på samma ställe, vid samma tidpunkt. Skriv ner sen dessa mått så du kan gå tillbaka och verkligen se på svart och vitt eventuella resultat. Extra pluspoäng om du fotograferar din kropp samtidigt också.

 

Folk måste verkligen sluta fokusera så mycket på siffror utan lära sig se helhetsbilden istället, man blir ju galen om man ska jaga (oftast orimliga) siffror hit och dit. Sen våga testa lite själv och notera resultaten, det som funkar på en annans kropp kanske inte funkar så bra på din. Din kropp är unik och därför bör du försöka skräddarsy det du äter lite mer efter dina krav samt mål. 

 

Mäter endast buken då jag tyckt det mesta fettet suttit där och döm om min förvåning så har jag nu minskat 8cm sen jag började :) kan knappt tro det är sant men tror det beror på att jag minskat på mjölk i kaffet och grädde,,mer smör istället.Tacksam!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vill säga samma sak som "Strutfus"  - jag har inte heller tränat. Har gått ner nu totalt 41,2 kg UTAN träning. ;)

Däremot är det självklart att kroppen ska få röra på sig  - det är vi skapade för. Men jag tror definitvt det är en myt att man måste springa, träna på gym etc för att gå ner om man äter en kost som i sig själv är viktnormaliserande.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men Ohhhhhhhh Vad glad jag blev och få höra att du lyckats gå ner!! Då finns det hopp för mig oxå 35kg ska bort även om ingen verkar se min övervikt som jag vilket är lite jobbigt. Tacksam för tips angående maten hur du gjort om du vill !? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker visst man får ha viktmål. Det är ju en del av det roliga i livet ifall man har många kilon att ta bort att man ser att man kommer någonstans. Sen kan det ju vara bra att ha andra mål också (som klädstorlekar t.ex) ifall vikten inte jobbar som man vill.

 

Men det du äter låter ju jättebra och om du känner att det är fråga om en platå kan du fundera ifall du hinner bli hungrig mellan målen. Ifall du äter på specifika tider av gammal vana kan det vara bra att fundera vid varje mål "är jag verkligen hungrig?". Men i princip håller jag med resten om att det är svårt att säga ifall detta verkligen är fråga om en riktig platå... Ge det en par veckor och ta bort kaffemjölk/grädde. Ifall du ännu står still då börjar du plocka bort annat. Det skulle vara mitt tips. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men Ohhhhhhhh Vad glad jag blev och få höra att du lyckats gå ner!! Då finns det hopp för mig oxå 35kg ska bort även om ingen verkar se min övervikt som jag vilket är lite jobbigt. Tacksam för tips angående maten hur du gjort om du vill !? :)

Jaa du - hur har jag gjort?

Det går inte att säga exakt hur jag gjort eftersom jag har provat mig fram till vad som passar just mig och detta har fått ta sin tid.

Kort sagt så kan jag säga att jag inspirerades mycket av det Skaldeman skrev i sina böcker - dvs ät dig mätt på RIKTIG mat som kött, fågel, fisk etc och glöm inte fettet. :)

 I början lydde jag hans råd till mycket överviktiga att se grönsakerna som ett litet tillbehör/dekoration på tallriken och inte som den huvudsakliga födan. Jag var inte alls fettskrämd utan jag tror till och med att jag kanske överdrev lite.

 

Inget "kvinnoduttande" med en massa lchf-desserter/kakor etc  eller utbyte av "riktig" mat mot diverse smoothies, filer etc. Jag åt i början ägg och bacon till frukost eller rester från middagen kvällen innan.

 

Jag suddade ut den "normala" innebörden av vad en frukost "ska" bestå av - dvs jag kunde äta en bit kotlett eller några köttbiffar med bea-sås till frukost. :) 

 

Så småningom orkade jag inte äta frukost alls och så är det fortfarande - jag dricker dock en mugg kaffe nu på morgonen med 1-2 matskedar smör i, 2 matskedar vispgrädde samt 1 kokt ägg. Jag är egentligen inte hungrig men mina lunchtider på jobb är väldigt varierande och det känns bra att ha "grundat" på morgonen med något i magen.

 

Jag har egentligen nått mitt mål jag från början satte men har upptäckt att jag vill försöka gå ner några få till och det flyter lugnt på nedåt fortfarande.

 

Har lagt till lite grönsaker till nu än från början och det funkar bra.

 

Ett tips är att absolut låta bli att ha för bråttom! 0,5 kg i veckan är BRA men viktnedgången är inte statisk - dvs ena veckan kanske man inte går ner något medan man tappar mer nästa.

 

En annan sak är att om du vill slippa bli frustrerad så LÅT BLI att "unna" dig hit och dit under viktnedgången. Skaldeman säger i en av sina böcker att varje gång man fuskar/unnar sig så är det som att trycka på pausknappen.

 

Så har det varit för mig så jag håller verkligen med! Visst, man går kanske inte upp flera kilo i fettvikt men proceduren stannar upp om man är känslig.

 

Jag kunde dessutom gå UPP flera kilon i vattenvikt som sedan kunde ta en hel vecka att bli av med.

 

Så var ÄRLIG mot dig själv - VILL du gå ner så håll dig till din plan!

 

Lycka till

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde det va en platå!! men jag hade helfel det är nuu det börjat rasa...men man blir nojjig som bara den när inget hände sen 1v senare så jäklar :P kan ju va fel tro man då...ja ja lära sig och glädjas är ej lätt.Tack alla fina för svar :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde det va en platå!! men jag hade helfel det är nuu det börjat rasa...men man blir nojjig som bara den när inget hände sen 1v senare så jäklar :P kan ju va fel tro man då...ja ja lära sig och glädjas är ej lätt.Tack alla fina för svar :)

Ja du ser!! :) 

 

Ett tankesätt jag har lärt mig (även när jag slutade röka) är:

 

"Du har inte misslyckats förrän du slutat att försöka!" :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja du ser!! :) 

 

Ett tankesätt jag har lärt mig (även när jag slutade röka) är:

 

"Du har inte misslyckats förrän du slutat att försöka!" :D

Ja fast jag e ju negativ och tror inte riktigt klart på att jag kan lyckas...men faan om byxorna hänger är jag väl rätt ute ;) Tack snälla Susanne värmer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör den typen som går ner i vikt endast när jag kör 100%.. En godispåse i veckan kan stoppa det helt. Det finns inget utrymme alls för fusk. Väldigt elakt! Kommande vecka ska jag köra 110% utan sötningsmedel, utan mejerivaror men med mycket kött & ägg. Jag hoppas kunna ta mig från 106,5 till 104,5 på en vecka. Jag ska lägga in så mycket promenader och medel cykling jag kan... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Och motion hjälper till att skingra tankarna om man får för sej att längta efter något som inte räknas till vår näringsrika kost. Tomrummet som då uppstår i tankeverksamheten fyller man snart med att fundera på smaskiga Lchf recept och hur man ska planera de kommande måltiderna.

Jag använder vågen som mått och det funkar bra för mej eftersom jag bestämt att använda den sparsamt. Har även kommit igång bra med att simma tre ggr i veckan och det är jätteskönt, om det påverkar min viktnedgång får stå skrivet i stjärnorna, mår ju bra iallafall :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...