Jump to content

Pannkakor gjorda med fläsksvålar?

np422

Recommended Posts

Tjoho,

Det verkar vara det nya svarta att göra sina LCHF-pannkakor eller våfflor med fläsksvål istället för mandelmjöl.

T ex som här ... http://blog.2keto.com/recipe/pork-rind-pancakes/

För det första, det låter lite märkligt i mina öron så jag har inte provat ännu - är det någon modig själ som redan har gjort slag i saken? Hur blev det?

Argumentet som framförs varför det blir bra är att kollagenet i fläsksvålarna fyller samma funktion som gluten från vanligt mjöl.

Det är gott med pannkakor ibland, och jag har nästan vant mig vid smaken av mandelmjöl .... Någon som har sett ett recept där man blandar mandelmjöl med krossade fläsksvålar?

• Like 5

Lördag är pannkaksdagen hemma hos oss, jag köpte till och med en påse fläsksvålar sist jag var och handlade mat.

Så nu är jag lite klokare inom ämnet pannkakor gjorda på fläsksvålar..

Det blev väldigt mycket bättre än vad jag räknade med.

Jämfört med receptet ovan så ökade jag på mängden grädde till det dubbla - smeten blev nästan deg annars och jag hade i en tsk bakpulver för att få dem lite fluffigare och sötade med lite sukrin+ ... de fläsksvålarna jag hade fått tag på var ganska hårt saltade så jag ville balansera upp sältan med lite sötma, vaniljarom eller motsvarande är nog nödvändigt för att maskera fläskvålssmaken.

Jag provade att både steka som pannkaka och i våffeljärnet - våffeljärnet blev jättebra - jag hade troligen fortfarande lite för tjock smet för att det skulle bli bra att steka dem i stekjärn.

Fläsksvålarna band ihop smeten och våfflorna väldigt bra och konsistensen blev fantastisk! Det var forftarande kvar en liten bi-smak av fläsksvål när man letade efter den.

När man steker pannkakor med fiberhusk blir de ganska "knastriga" när man äter dem och de på mandelmjöl blir lätt väldigt kompakta och håller inte ihop lika bra om man inte har i så mycket ägg att ägg-smaken tar överhand.

Så det här kändes som bingo bland LCHF-pannkakorna hittills.

Jag ska prova mig vidare med det här receptet som bas och se om jag inte kan få till ett ännu bättre efter lite trial&error, jag misstänker att med rätt balans med fläsksvålar/sötning och vaniljarom så kommer det här att bli fantastiskt bra .... jag återkommer i frågan.

IMG_20170429_111843__1_.jpg

IMG_20170429_111853.jpg

• Like 2

7 hours ago, MariaF said:

Var det torkade svålar du använde? Jag funderar på om det kan funka med svål färskt stekfläsk t ex? Då borde ju sälta inte vara något problem.

Jag använde vanliga krispiga "snacks-svålar" köpta på konsum, jag körde dem en stund i matberedaren för att få dem lite krossade, enligt receptet så skulle de inte vara finmalda utan mer som ströbröd.

Återigen, helt tvärt emot min skepticism så visade det sig att det sig fungera mycket bättre smakmässigt än jag förväntade mig att göra våfflor/pannkakor med fläsksvåls-mjöl.

IMG_20170429_205003_1.jpg

• Like 2