Gå till innehåll

Bacon vs Fläsk inom LCHF

Recommended Posts

Jag tror att bacon är populärt för att det är enkelt. Det finns väldigt många bra recept på LCHF-mat, men vi som emellanåt står där med 30 minuter mellan hämtning på förskolan och dans- eller fotbollsträning, är glada att det finns genvägar ibland. Såsom bacon. Eller dagens middag, som blev prinskorv och stekt ägg. Inte ens en grönsak, men bättre än många andras snabbmat, som potatisburgare eller Findus pytt i panna.

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, EVS sade:

Jag tror att bacon är populärt för att det är enkelt. Det finns väldigt många bra recept på LCHF-mat, men vi som emellanåt står där med 30 minuter mellan hämtning på förskolan och dans- eller fotbollsträning, är glada att det finns genvägar ibland. Såsom bacon. Eller dagens middag, som blev prinskorv och stekt ägg. Inte ens en grönsak, men bättre än många andras snabbmat, som potatisburgare eller Findus pytt i panna.

Skivat sidfläsk är precis lika enkelt det är i princip samma produkt men utan tillsatserna.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Det är ändå ganska lite socker i bacon, båda de två sorterna jag har hemma i kylen listar 0 g kolhydrater - vilket ändå inte utesluter någon liten skvätt socker enligt gällande regler, men det är ändå en väldigt liten mängd i så fall.

Jämfört med vanligt sidfläsk så är det med lite röksmak i bacon - det kanske har med populariteten att göra? Det är känt som garnering på många rätter, baconburgare, cesarsallad, BLT-smörgås osv ... och får nog också en del popularitet därifrån

Det kanske också en motreaktion mot gamla tiders fettskräck där bacon var ett av de mest förbjudna livsmedlen som dietisterna kunde förfasa sig över - mycket salt och fett på samma gång. När man fick reda på att det var helt ok att äta bacon igen så går man all-in.

Men för all del, låt oss hylla grisens sidor i alla dess tillrättningar, pancetta, sidfläsk - såväl rimmat som varmrökt, bacon eller färsk sida med lite kryss-snitt på svålen som bakats i ugnen i några timmar!

• Gilla 6
Länk till inlägg

Är bacon lika vanligt inom LCHF som för några år sedan? Skaldeman har ju en del bacon i sina böcker och en "typisk" LCHF-frukost därifrån är bacon och ägg. Följer man LCHF-grupper på facebook så verkar det inte ätas speciellt mycket bacon. En del hoppar över frukosten och äter 16.8, andra väljer någon annat till frukost. Jag äter sällan bacon. Det kan bli något baconlindat till middag ibland, men det är inte speciellt ofta. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag äter aldrig bacon. Slutade med griskött för länge sedan - fick motvilja för fläsk när jag fick kunskap om hur illa grisar behandlas vid uppfödningen. De bor extremt trångt och är stressade samt drabbas ofta av sjukdomar. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det är väl antagligen populärt eftersom det är så gott. Och förresten - blir inte all föda ganska kraftigt processad innan den når magsäcken? För att inte tala om när den väl har landat i magsäcken i syrabadet där.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Men stekfläsk är ju fantastiskt gott!! Maken har upptäckt att jag blir glad när han kommer hem med det till mig. Jag tycker det är godare än bacon men tyvärr finns det inte alltid färskt i vår butik och jag vill inte ha det rimmade.

• Gilla 5
Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Men stekfläsk är ju fantastiskt gott!! Maken har upptäckt att jag blir glad när han kommer hem med det till mig. Jag tycker det är godare än bacon men tyvärr finns det inte alltid färskt i vår butik och jag vill inte ha det rimmade.

Hm, det där känns igen hemifrån...

Chansa på att maken ska upptäcka det istället för att helt enkelt säga det rakt ut...

F ö håller jag med, sidfläsk är gott, helst egenskjutet så man vet vad det är.

Den lokala slaktaren har rökt sidfläsk som är vansinnigt gott. Undrar om det också är fullsprutat av cancerogen nitrit?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag använder bara bacon när det ingår i recept jag ska göra. Känner inte riktigt att det går att ersätta med sidfläsk, då bacon i många fall fungerar som krydda. Jag köper bacon utan socker. :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Om man/jag säger som så.. Bacon är inget skyddat namn, utan det säljs en massa skit som faktiskt inte är bacon.. under namnet Bacon!

Bacon är inget annat än grovsaltat (nitritsalt) och rökt sidfläsk!

Såå kika bara på innehållsförteckningen.. innehåller det mer än rökt fläsk och nitritsalt så är det i princip inget bacon utan junkfood!

• Gilla 6
Länk till inlägg

Om man är missnöjd med tillsatser eller hur grisarna behandlas går det mycket snabbare att förändra detta genom att rösta med plånboken istället för att bara gnälla om det.

Nedan är ett exempel på bacon som man kan köpa istället för tillsatsspäckad bacon av plågade grisar från Danmark.

Bacon EKO/KRAV från Melin (http://www.melinslamm.se/)

Ursprung: Sverige

Produktinformation 
Gammeldags äkta bacon, saltat och alspånsrökt. Från grisar som växt upp på en KRAV-märkt gård där djuren får böka ute i jorden så länge som möjligt och inte transporterats längre än nödvändigt. 
Utan nitrit och andra tillsatser.

Innehållsförteckning 
fläsksida*, havssalt. *krav

• Gilla 6
Länk till inlägg

Bacon för mig är som godis (inte nyttigt). Ätes kanske en gång varannan månad och då som baconchips (bacon och ost, grillat i ugnen).
Färskt fläsk i maten är det som gäller här. Kryddas på 1000 olika sätt ger mer än 1000 olika rätter. :D

• Gilla 5
Länk till inlägg

Har också alltid tyckt detta med bacon varit lite skumt. Bacon brukar innehålla rökarom, konserveringsmedel (brukar vara nitritsalt), antioxidationsmedel, vatten och salt. Det här är i bästa fall. Många bacontyper har mer tillsatser, som t ex socker. Jag bukar äta bacon i undantagsfall.

• Gilla 4
Länk till inlägg
4 hours ago, MariaF said:

Nja... Inte ALLT med måtta... Pasta är gott skräp men som jag ser det direkt olämpligt att äta även med måtta. Murklor också. Det är lätt att slänga sig med uttryck som en förenkling, t ex "jag vill äta naturlig mat" och då mena oprocessad ren mat lämplig som människoföda, dvs inte flugsvamp eller fingeborgsblomma. Just ordet "måtta" är jag personligen så rackarns trött på för det används av bukstinna herrar och damer i fikarummet som klankar ner på min släta kopp te medan de mumsar bulle... Förlåt, nu gick jag igång... Men jag förstår hur du menar... tror jag.

Jag håller med dig. En gång i tiden, för inte så längesedan, tyckte jag att en halv plåt nybakta bullar var ett ganska måttligt intag... :wacko:

• Gilla 5
Länk till inlägg

Du har så rätt!! Inte ALLT med måtta! Felformulerat av mig. Men tycker inte att det är "slängigt" och förenklat att utrycka att man vill äta oprosessad mat. Har följt Kostdoktorn sedan början och har märkt att vissa rekommendationer har ändrats under årens lopp. Allt är inte huggit i sten. Följer med stort intresse nya forskningsrön inom LCHF. Egentligen inget nytt. När jag ser tillbaka på mathållningen i mitt barndomshem i Köpenhamn, var det precis så vi åt. - Många starka känslor när diskussionerna drar i gång. - Hoppas att Livsmedelsverket snart hakar på och slutar med sina felaktiga råd! ?

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2017-05-04 at 09:34, Bengt Nilsson sade:

Nitrit/nitrat kan även vara nyttigt för blodkärlen: http://karlarfors.se/wp-content/uploads/2014/03/hjärtkärl12-kopia.pdf

Hm, om man äter bacon med nitrir så ökar det risken för koloncancer.

Om man ätrr grönsaker med nitrat så omvandlas det i kroppen till nitrit och då är det nyttigt för blodkärlan.

Verkar inte vara meningen att det ska vara lätt att styra rätt...

Man måste nog först veta vilket skick ens blodkärl är i för att sedan avgöra om det är värt ev riskökning att äta nitrat eller nitrit. Det var väl förresten inte så arr artikeln hade koppling till de som säljer arteriografi?

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 hour ago, Melker said:

Hm, om man äter bacon med nitrir så ökar det risken för koloncancer.

Åh, snälla, har du än länk till sådana studier? Jag har, utan vetenskapligt belägg, försökt föra en diskussion där jag tror att charkuterier är en större bov till just tjocktarmscancer än rött kött i sig, särskilt i kombination med mycket grönsaker. Forskningen är dock ganska tydlig på den fronten och det är lite jobbigt att inte kunna se exakt vad människor äter. Min morfar dog av coloncancer och han levde nästan på charkuterier... och fisk. Men jag tror att fisk är bra, för den som håller sig till det. ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nämenaltså.. det finns gott om studier om att folk som lever av högprosessade livsmedel dör i förtid!

Man har då oxå funnit samband mellan  nitrit och Coloncancer.. likaså samband mellan vegetarisk livstil och Coloncancer!

Det är och förblir ett statistiska samband.. grejen är nog mest troligt att det lixom inte helt är beroende utav nitritsalt i charkuterier/nitrat i grönsaker som omvandlas till nitrit i magen!

Och det finns nog mest troligt samband mellan att leva till stora delar utav billiga högprocessade matvaror samt av en rätt ensidig vegetarisk kost som ofta är rätt fettfattig!

• Gilla 3
Länk till inlägg