Jump to content

Brunt fett

Cleppa

Recommended Posts

Som några av er vet är jag intresserad av det här med brunt fett och när en kollega berättade att hon sett en dokumentär om just detta så vill jag naturligtvis hitta den. Hon kan inte för sitt liv komma ihåg var/när hon såg den eller vad den hette.  Någon av er som vet?  har provat att googla men hittar bara en 6 minuters kortfilm på svt.

• Like 3

Hej Jesper

Såg på Discovery, 2009 eller tidigare en film om amerikanska militärer som drog slädar i arktis, relativt lätt klädsel, begränsat näringsintag, kommer inte ihåg vad dom åt, men tror att kosten var inspirerad av inuiternas, dom utvecklade då brunt underhudsfett, vilket studien handlade om.

• Like 1

Mm.. nu skall jag skriva om vad jag tror om brunt fett.. i sedvanlig besserwisser-stil!:blush:

Iallafall, det är vad jag begriper genetiskt reglerat, dvs det skiljer främst mellan olika arter.

Nordisk brunbjörn har mycket brunt fett, de har även en annan avundsvärd egenskap nämligen en väldigt hög denovo Lipogenes!

Och vi har oxå brunt fett, främst kring nacke/mellan skulderbladen.

Och när vi föds så har vi mer än vad vi har senare i livet.

Brunt fett är brunt för att där finns fler mitocondrier, dvs våra energifabriker!

Glöm att man kan omvandla bukfett till brunt fett via kalla duschar/vinterbad/annat, det bruna fettet sitter fortfarande främst mellan skulderbladen/i nacken/halsregionen!

Och vad gör de då alla de där mitocondrierna, ju de pysllar med "Futile cycles"!

https://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

Dvs de gör av med energi främst för att skapa värme!

Men.. nu kommer brasklappen.. vi har vårt ursprung i Afrika, en miljö som inte kräver särskildt mycket brunt fett för överlevnad.

• Like 2

15 minuter sedan, Zepp sade:

Men.. nu kommer brasklappen.. vi har vårt ursprung i Afrika, en miljö som inte kräver särskildt mycket brunt fett för överlevnad.

Håller inte med... då nätterna är/nog upplevs som sjukt kalla.   

18 minuter sedan, Zepp sade:

Glöm att man kan omvandla bukfett till brunt fett via kalla duschar/vinterbad/annat, det bruna fettet sitter fortfarande främst mellan skulderbladen/i nacken/halsregionen!

hmmm jag tycker det verkar som att man kan skapa brunt fett genom att utsätta sig för kyla....  och jag tycker jag hittar många studier som säger det också

• Like 2

3 minuter sedan, jesper sade:

Håller inte med... då nätterna är/nog upplevs som sjukt kalla.   

hmmm jag tycker det verkar som att man kan skapa brunt fett genom att utsätta sig för kyla....  och jag tycker jag hittar många studier som säger det också

Mm.. och därmed så utvecklade vi dels elden, dels kläder.. två egenskaper som skillt oss från alla andra djur sedan dess.

Du kan säkert öka ditt bruna fett åtminstone 100 % , dvs det blir hur som helst bara någon ynka procent av ditt fett och främst allokerat i nacken/mellan skulderbladen.

Glöm altså att omvandla vitt magplufsfett till brunt fett!

28 minuter sedan, Zepp sade:

Glöm altså att omvandla vitt magplufsfett till brunt fett!

Det är kanske sant men rent anekdotiskt upplever jag att jag lyckats frysa betydligt mindre när jag började "träna" på kyla

sen finns det tydligen ett mellanting mellan vit och brunt fett också...

Edited by jesper
glömde
  • Like 1

1 timme sedan, jesper sade:

Det är kanske sant men rent anekdotiskt upplever jag att jag lyckats frysa betydligt mindre när jag började "träna" på kyla

Utsätter mig definitivt inte för kyla i Wim Hof-stil men bara att dra ner värmen och väldigt hastigt spola av kroppen i 20-25*C tycker jag ger minskad frusenhet. 

• Like 2

20 timmar sedan, jesper sade:

sen finns det tydligen ett mellanting mellan vit och brunt fett också...

Mm.. mellantinget är hur många mitokondrier fettväven innehåller!

Och.. det skiljer främst på var på kroppen som den fettväven är belägen.. kan avslöja vad jag lyckats läsa mig till hitintills om "brunt fett", på Homo Sapiens Sapiens, vi har det främst i nacken/mellan skulderbladen!

En helt annan fråga är "Futile Cycles", vars främsta syfte verkar vara att reglera kroppstemperaturen/bränna av överskottskalorier.. fast själva finessen är att de funkar bättre ju yngre man är.. i olika mitocondrier spridda över hela kroppen!

14 timmar sedan, jesper sade:

Menar du att man inte kan bli mer kyltålig överlag eller hur menar du?

Man kan säkert bli mer kylövertålig via träning/utsätta sig för kyla, litta annat.. till stora delar psykologiskt!

Det är en helt annan fråga huruvida man kan öka antalet mitocondrier i fettväven!

En tredje fråga är huruvida man kan öka Futile cycles i de flesta celler?

Den tredje grejen är jag nog mer inne på.. men förmågan lär avta med stigande ålder!

Förmåga att bilda mer brunt fett på äldre dar är jag mer tveksam till.

22 timmar sedan, jesper sade:

Vill inte vara sån men... ( jo det vill jag ;) )

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150804142732.htm

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/64/7/2361.long

Fast det verkar ändå möjligt...   även om det i första artiklen handlar om att man uppnår det via stora stora brännskador... 

Klart att du skall vara sån.. men!

""Our study provides proof of concept that browning of white fat is possible in humans. The next step is to identify the mechanisms underpinning this effect and then to develop drugs that mimic the burn-induced effect," said lead author Labros Sidossis, UTMB professor of internal medicine."

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150804142732.htm

Lite motsatts till att härda sig via kyla.. om man säger som så?:wacko:

Den andra studien var väldigt välgjord och handlar Beiging av Subcutant fett via ökad träning.

Ju färre och mindre fettcellerna blev av träningen ju beigare., dvs mitoconrierna antingen ökade eller blev mer koncentrerade.

"Det finns ett samband mellan storleken på fettcellerna (det vill säga hur mycket kroppsfett man har) och mängden adipocytokiner. De adipocytokiner som är proinflammatoriska är mera uttryckta från stora fettceller, och de adipocytokiner som är antiinflammatoriska mer från små"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Adipocytokiner

• Like 2