Blogg-Postare Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Hela 13 000 personer har hitills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Den var jättebra. Två veckor utan hunger… inte illa. God mat och enkelt att tillaga. Fortsätter nu och hoppas jag klarar fortsättningen. 4,5 kilo minus blev det ? Jeg er så glad for at jeg har startet med LCHF. Har gått ned ca 3 kilo på de to ukene. Det er mye god mat og jeg blir alltid mett. Gleder meg til å fortsette. Spennende med nye og gode oppskrifter hver dag. Tusen takk… Det är som om LCHF strider mot allt jag har lärt mig och resultaten är väl det som får visa om det är rätt väg att gå. Jag vet inte vad jag ska tycka eller tro. Jag har minskat i vikt och lagt av med Metformin och känner mig lättare i muskler, det är inte lika tungt att gå. Det som är ett av de stora problemen är att jag ska äta så mycket fett och det har jag lärt mig att det är farligt. Jag har haft diabetes i 10 år och fick det efter en cancerbehandling då jag gick upp över 30 kilo under en väldigt kort period.Jag upplever inte att jag fått den hjälp jag har behövt av vården och bestämde mig nu för att pröva LCHF och resultaten visar sig ju, men det är svårt att veta hur insidan av kroppen mår. Jag kommer att fortsätta för att se om resultaten håller i sig och förbättras. Jag har börjat träna så smått. Det är som om LCHF strider mot allt jag har lärt mig och resultaten är väl det som får visa om det är rätt väg att gå. Tack för alla goda recept! En bra kickstart för att komma igång. Smidigt att menyn är klar så slipper man planera något själv. Jag kunde handla i förväg och behövde inte göra besök på affären efter jobbet när sockermonstret ropar som mest. Kommer att fortsätta. Hoppas att sockermonstret tystnar snart. Jag var nyfiken på upplägget – recepten och goda råd etc, även om jag inte var en alldeles nybörjare på LCHF. Jättegoda recept och ett trevligt upplägg. Några recept byttes ut till andra strikta måltider, då jag inte kan äta fisk. Precis vid årsskiftet 2017 fick jag min diagnos, typ 2-diabetes, via vårdcentralen. Det var lite av en tillfällighet då jag tog kontakt med dem på grund av magsjuka som visade sig vara campylobacter. Jag har inte tidigare märkt av trötthet eller extrem törst… efteråt har jag tänkt att jag ändå nog druckit en hel del kolsyrat vatten, vilket jag nu underligt nog tappat smak för. Nu är det kranvatten med citron som gäller. När det konstaterats att jag hade tippat över gränsvärdena till diabetes, fick jag, enligt det vanliga förfarandet inom sjukvården, Metformin samt en blodtryckssänkande medicin. De rekommenderade som väntat inte strikt lågkolhydratskost, utan jag fick broschyren om så kallad diabeteskost i handen. Min diabetessköterska menade till och med att två ägg om dagen var lite för mycket… just ägg. Jag informerade dem om att jag inte tror på det, utan kommer äta enligt LCHF. Detta är ingen quick fix, jag äter LCHF för livet. Tycker egentligen inte att det har varit särskilt svårt att ändra matvanor. Sedan dess och fram till nu har jag förändrat mina matvanor, till strikt LCHF. Jag har gått ner ca 10 kilo och börjat träna. På de fyra månader som gått har mina värden förbättrats. Äter fortfarande medicin, men min dröm är att kunna sluta helt med alla former av tabletter…Nu har viktminskningen börjat gå trögare, även om jag ser stor skillnad i spegeln och är på det stora hela nöjd med mig själv. Jag är 49 år och väger nu 78,5 kilo till mina 170 cm och har ca 10 kilo kvar att gå ner, uppskattningsvis. Nu sneglar jag på periodisk fasta för att få igång viktminskningen lite snabbare. Kanske kombinerat med ketogen kost eller/och strikt LCHF. Detta är ingen quick fix, jag äter LCHF för livet. Tycker egentligen inte att det har varit särskilt svårt att ändra matvanor. Klart att det är tråkigt att ha fått en sjukdom, men märkligt nog är jag glad att den upptäcktes nu och jag har tagit tag i mitt liv med allt vad det innebär. Tack först för ett fantastiskt arbete!! Jag har gått med i utmaningen för att få lite mer inspiration, för min diabetessjuka man (pensionär) och mig själv (frisk 56-årig förvärvsarbetande kvinna). Jag har varit medlem rätt länge (ca 2-3 år) och ville testa tvåveckorsutmaningen. Det som jag tycker blir positivt är att man blir positivt pushad – men då jag inte äter kött, men fågel och fisk så behöver jag alltid anpassa mig. Det är lite knöligt (men beror ju bara på mig). Nu bara önskar jag högt om vad jag tycker skulle kunna göras bättre (vet ej om det fungerar praktiskt): Om jag har ”kryssat i” vissa villkor på hemsidan, så skulle det automatiskt genereras en matsedel för två veckor. För mina speciella önskemål. Och som då skickas ut – precis som nu. Det skulle ha fungerat bättre – i alla fall för mig. Nu valde jag ändå ”egen LCHF mat”. Tack än en gång för allt ni gör! Därför är jag kvar och finner inspiration på er hemsida! Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor71%4 stjärnor9%3 stjärnor6%2 stjärnor6%1 stjärna6%32 röster3211:59 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor64%4 stjärnor21%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%14 röster1441:41 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor84%4 stjärnor0%3 stjärnor10%2 stjärnor0%1 stjärna5%19 röster1908:57 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:45 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster716:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster702:52 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Jättegoda recept och ett trevligt upplägg” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts