Gå till innehåll

2 veckors kajakpaddling och maten

Recommended Posts

Är nybörjare och är inne på andra veckan i utmaningen. 

I sommar ska jag paddla 2 veckor i nordnorge och kommer inte att ha tillgång till att köpa mat under denna tid utan allt måste med från början. Har tidigare ätit färdigköpt frystorkad mat men det är oftast mycket kolhydrater i dessa färdiglagade rätter. Har inte möjlighet att tillaga och torka själv de mängder som det kommer att bli frågan om. 

Finns det någon som har kunskap om vad jag kan göra åt detta och som ni förstår är det ju uteslutet med produkter som behöver förvaras kallt.

Tack för hjälpen, Jörgen.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med rökt och/eller torkat kött som tex fårfiol. Det hade jag med mig på fjällturer. Lök och persilja höll länge också. Man kan också plocka en del vilda växter och äta som tex röllikeblad, svinmålla, kirskål, toppskott på nässlor mm. Skaffa/låna bok om ätliga växter. Det kan ge en ny vinkel på vildmarksupplevelser!

• Gilla 3
Länk till inlägg
46 minuter sedan, evadal0708 sade:

Man kan också plocka en del vilda växter och äta som tex röllikeblad, svinmålla, kirskål, toppskott på nässlor mm. Skaffa/låna bok om ätliga växter. Det kan ge en ny vinkel på vildmarksupplevelser!

Vilken bra idé! Nässlor är väl järnrika om jag minns rätt och kirskål fräst i smör är en delikatess. Smakar säkert ännu bättre från triangiaköket! Fjället känns väl iofs som lite svårare plats att hitta vissa växter men det finns säkert bra böcker i ätliga fjällväxter. Eller nån facebookgrupp. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det går fint att torka t ex köttfärs (steks först) och annat kött i egen ugn. Korv går att torka. Du kan torka grönsaker själv. Ta med kryddor, en tub tomatpure, en tub ost, lite parmesan, några vitlöksklyftor, torkade korvar (äkta lufttorkad salami) och sen är det bara fantasin som sätter gränser. Nötter om du vill ha. Och fett vilket du vill i byttor som är täta även om fettet skulle smälta! testa! Det är inte kul med fett som rinner ur sin förpackning en varm dag.... Det finns även äggpulver att köpa och det går att göra omelett av det! bara häng inte upp dig på "rätter". Släng ihop vatten,  kött, grönsaker, kryddor i valfir blanding, koka en stund, låt dra så det mjukas upp 10-15 minuter, koka upp igen och ät. öva på det hemma så går det lättare när du är ute. 

• Gilla 3
Länk till inlägg