Bengt Nilsson Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Läkarna Carl-Magnus Brodén och Hjörtur Gislason har skrivit en debatt-artikel i SVD. De skriver (under Andra fasen): Den enda behandling som är livslångt effektiv vid hormonellt etablerad fetma är överviktskirurgi – i första hand gastric bypass. Min fråga är: Misslyckas LCHF vid "hormonellt etablerad fetma"? SVD: Läkare: Dags för vården att lära sig om övervikt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Min fråga... Finns det fetma som inte är hormonellt etablerad? Vid metabolt syndrom är det väl insulin/insulinresistens som är huvudorsaker till fetma? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Är detta vad forskning och beprövad erfarenhet visar ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Jason Fung har ju mycket träffande kallat gastric bypass och liknande för: Kirurgiskt Inducerad Fasta. Det är jag övertygad om ger rätt perspektiv på frågan. Då har vi inte ens börjat diskutera alla negativa bieffekter med denna typ av magkirurgi. Låter som ett rent försäljningsargument. Slutligen: Visst kan LCHF misslyckas av olika skäl, men kombinationen LCHF - Periodisk Fasta - Fasta är i mina ögon svårslaget. -- 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaB Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Men jag kan hålla med de två sista styckena i texten: "Det är vår bestämda uppfattning att överviktiga som grupp i samhället och patientgrupp inom vården i dagsläget särbehandlas negativt. Etablerad övervikt måste ses som den hormonellt styrda biologiska sjukdom den är – och ingenting annat. Patienterna behöver rätt typ av behandling vid rätt tillfälle – livsstilsmottagning för vissa, kirurgi för andra. Samtliga behöver mötas med respekt av ett samhälle och en sjukvård som läst på sin läxa bättre." De borde alltså också lära sig vad som reglerar olika hormoner i kroppen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 35 minuter sedan, AnnikaB sade: Patienterna behöver rätt typ av behandling vid rätt tillfälle – Den där är nog rätt svår.... Två alvedon och en Ipren botar det mesta... typ... i alla fall i en tid när vården ska strömlinjeformas och det är lättare att få en dyr operation som t ex GBP än goda råd baserade på patientens förutsättningar för att just den instansen som ska lyssna inte har tid till det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts