Jump to content

Fasta och nattarbete

Magean

Recommended Posts

Nu är det ett tag sedan jag jobbade natt, men jag vill minnas att jag tyckte det var svårt med mat på natten. Vi är ju inte riktigt gjorda för att jobba på natten. Om jag jobbade natt nu, när jag äter LCHF, så hade jag nog faktiskt valt att fasta under natten men druckit något varmt vid 3-4 då vår kroppstemperatur är som lägst. (Jag frös alltid då.) 

Kanske en daglig tolv-timmarsfasta kan fungera, om det finns... Att du äter ordentligt när du kommer hem från jobbet, sover och sen äter middag på kvällen igen. :ph34r:

Jag hade nog gjort så, för det finns inget som håller sömnen borta från mig så som hunger. :rolleyes:

Sen beror det på hur länge du ätit LCHF. Om du är ny skulle jag nog vänta lite med att fasta, tills du är trygg i din ketos, då hunger åtminstone är min värsta fiende. :blush:

Lycka till! :)

• Like 3

• 2 weeks later...

Jag jobbar natt och känner personligen att jag behöver stoppa i mig något. Blir ett par ägg, och 1-2 propud/kvarg fördelat på mina två raster. Jobbar på industri och det är ganska fysiskt, vilket kanske gör att jag behöver lite extra. Undviker dock rena matlådor och så vidare, men tror det är högst individuellt. Gäller att hitta sin egna stil på natten. :)

• Like 4

Jobbar natt och äter oftast ingenting på natten. Äter en rejält LCHF mål vid 17.00, sen börjar jobbat 18.00. Kör 12H skift, så är hemma vid 06.30, då jag oftast äter några ägg och lite fil innan sängen.

Vissa nätter (när jag har det stressigt och mycket att göra) blir jag tvungen att stoppa i mig något, ägg eller någon köttbit som jag förberett sen innan.

Rör mig mycket på jobbet, så vill man fasta under natten är det perfekt för mig. Kan köra 2-3 stenhårda nätter med fasta och LCHF för att "rensa kroppen".

Lycka till!

Ps. MYCKET kaffe går åt nattetid, kan tilläggas ;)

• Like 2

Jag fastar en till två gånger i veckan under nattjobb och trivs perfekt med det. Jag äter en rejäl LCHF-middag vid 19 och dricker sedan endast kaffe och stora mängder vatten under natten. Tycker det funkar perfekt då jag sedan sover under stora delar av slutet på fastan. Äter igen vid 19 alltså. När du inte vill fasta så funkar ägglatten mycket bra. Lycka till!

• Like 2

• 1 month later...

Jeg har et spørsmål litt på siden - men når det gjelder periodisk faste: vil det bryte fasten om jeg på morgenen tar en fettkaffe?  Det hender jeg er litt sulten på morgenen når jeg kommer på jobb kl 7, men har ikke noe stort ønske om mat på den tiden. Men litt varm drikke gjør godt syns jeg. Tar en energidrikk, men tenker at en fettkaffe hadde vært deilig da. Men noen jeg snakket med mente at det vil bryte fasten. Stemmer det? 

Energidryck bryter definitivt fastan. 

De flesta menar att fastan bryts när man intar någon form av energi. 

Andra menar att fett kan intas, eftersom det inte påverkar blodsockret och därmed inte heller insulinproduktionen. 

Du får prova dig fram, med vilket som ger det resultat du vill uppnå. 

• Like 3