Jump to content

vilket är viktigast, E% eller mängd?


Kita 202
 Share

Recommended Posts

När jag äter strikt så håller jag mig mätt länge. Äter ofta bara en gång/dag, ibland två.
Har en bra E% runt 80g fett och 4-5g kh. Men när jag kollar kalorierna så ligger jag lågt, blir nog bara runt 11-1200 kcal/dag.

Trivs med maten men funderar på om jag äter för lite.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du är mätt och nöjd, inte känner dig trött utan har energi i vardagen, tror jag inte du behöver oroa dig. Tänker du ur perspektivet att få tillräckligt med näringsämnen? Om du vill kan du ju ta en multivitamin med hög biotillgänglighet så behöver du inte vara orolig för några större näringsbrister. Du kan också vara noga med den mat du faktiskt äter; benbuljong, fisk, eko-grönsaker (eftersom jordarna urlakats på näring är det ett bättre alternativ än konventionellt odlat) eller ännu hellre självodlat. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tar multivitamin.
Tänkte närmast på om kroppen kan börja se det som svältperiod och börja dra ner på ämnesomsättningen. Men känner ju samtidigt att  det är dumt att äta "för ätandets skull" när jag inte är hungrig.
Den funderingen har kommit för jag går inte ner i vikt trots att jag fortfarande har en del som ska bort.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mängd kolhydrater är viktigast om du vill äta ketogent , men även mängden protein kan ha betydelse, du verkar ligga ganska högt i proteinintag om du inte tränar några gånger i veckan?

 

 

en ämnesomsättning på 1100 kcal låter lågt

Link to comment
Share on other sites

tränar gör jag inte;)
planerar min matsedel minst en vecka i förväg i excel. Får den vägen automatiskt alla värden uträknade inkl kcal. Bryr mig inte så mycket om dom men har ju liiite koll i alla fall.

kan ge exempel på två dagars intag:
frukost: kaffe + 1dl laktosfri mjölk (den fördelas på tre muggar kaffe under dagen) F3g, P3g, kh3g, kcal 50
lunch: chiapudding på 75g grädde + vatten F35g, P4,5g, kh3,3g, kcal340
middag: 150g stekt kyckling + curry + 50g smör + 50g grädde + 100g blomkål, 100g broccoli=F62g,P42g,kh8g,kcal242
tot den dagen: F100g, P49,5g, kh14,3g, kcal1162. => F80E%. P17E%,kh5E%, (diffar på lite decimaler därav ej tot 100.

frukost: kaffe + 1dl laktosfri mjölk (den fördelas på tre muggar kaffe under dagen) F3g, P3g, kh3g, kcal 50
lunch: chiapudding på 75g grädde + vatten F35g, P4,5g, kh3,3g, kcal340
middag: köttbullar på 150g färs + 1ägg + 50g grädde, + 25g smör + 100g stekta kantareller. F66g,P38g,kh7g,kcal772
tot den dagen: F104g, P45,5g, kh13,3g, kcal1162. => F83E%. P16E%,kh5E%,

ett proteinintag på 45-50g kan väl knappast räknas som högt, snarare lågt i mina ögon. jag väger 77kg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen frukosten som jag tar som lunch istället. Är aldrig hungrig på morgonen. Varierar den med två kokta ägg mosade i 40g smör, där ökar ju proteinet en hel del.

Grönsaker är gott men eftersom jag envisas med att ha en skvätt mjölk i kaffet så måste jag ha ett extra öga på kolisarna.
Fast det blir automatiskt mer grönt när skörden kommer igång igen. Jag använder till 80% egenodlade.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Peter B sade:

Nää... det är snarare ett för lågt proteinintag.... jag utgick från dina 80 gram fett som du skrev högre upp när jag beräknade att det var högt. :) 

hoppsan, ett missförstånd. Det jag skrev överst var E%. dvs 80-17-5

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mmm....hursomhelst räkna med Max 20 gram kolhydrater om dagen, ca 60 - 80 gram protein, sen så mycket fett du vill och behöver för att känna dig mätt... om det är viktnedgång du är ute efter kan du ett tag (typ en månad) försöka att nästan nolla kolhydraterna och ligga på nedre gränsen vad gäller protein, om det inte hjälper kan det vara andra metoder som krävs. ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Kita 202 sade:

Om jag ändrar lunchen till tre kokta ägg i 40g smör så landar jag på 117g fett, 59g protein och 10g kolhydrater.  
Det är ju ungefär som nu, ska göra så några veckor och hoppas på att vikten börjar dala igen.

Det låter  nästan perfekt :)

 kanske gå ner ytterligare lite  i kollisar,  byta lite grädde mot smör eller kokosfett (ger automatiskt mindre kollisar), försöka ta bort mjölken ger också den effekten...får du inte önskad effekt på vikten efter en månad kan du ju gå tillbaka igen...avocado och spenat är bra grönsaker :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Peter B sade:

Det låter bra, lycka till nu! :)

och det finns mycket man kan göra förutom att äta strikt LCHF...sova, stressa mindre, promenera, ha realistiska förväntningar, fasta, o s v. 

Inga större problem där. Är ju pensionär numera och har gott om tid. Sover som en baby dessutom:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Kita 202 sade:

När jag äter strikt så håller jag mig mätt länge. Äter ofta bara en gång/dag, ibland två.
Har en bra E% runt 80g fett och 4-5g kh. Men när jag kollar kalorierna så ligger jag lågt, blir nog bara runt 11-1200 kcal/dag.

Trivs med maten men funderar på om jag äter för lite.....

Bägge är lika viktiga.. likaså kalorierna och övriga näringsämnen!

Det är råd mellan tummen och pekfingret, resten är individuellt väldigt beroende på vilket liv man lever.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...