Kita 202 Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 När jag äter strikt så håller jag mig mätt länge. Äter ofta bara en gång/dag, ibland två. Har en bra E% runt 80g fett och 4-5g kh. Men när jag kollar kalorierna så ligger jag lågt, blir nog bara runt 11-1200 kcal/dag. Trivs med maten men funderar på om jag äter för lite..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Om du är mätt och nöjd, inte känner dig trött utan har energi i vardagen, tror jag inte du behöver oroa dig. Tänker du ur perspektivet att få tillräckligt med näringsämnen? Om du vill kan du ju ta en multivitamin med hög biotillgänglighet så behöver du inte vara orolig för några större näringsbrister. Du kan också vara noga med den mat du faktiskt äter; benbuljong, fisk, eko-grönsaker (eftersom jordarna urlakats på näring är det ett bättre alternativ än konventionellt odlat) eller ännu hellre självodlat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Ja, jag tar multivitamin. Tänkte närmast på om kroppen kan börja se det som svältperiod och börja dra ner på ämnesomsättningen. Men känner ju samtidigt att det är dumt att äta "för ätandets skull" när jag inte är hungrig. Den funderingen har kommit för jag går inte ner i vikt trots att jag fortfarande har en del som ska bort. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Mängd kolhydrater är viktigast om du vill äta ketogent , men även mängden protein kan ha betydelse, du verkar ligga ganska högt i proteinintag om du inte tränar några gånger i veckan? en ämnesomsättning på 1100 kcal låter lågt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 tränar gör jag inte planerar min matsedel minst en vecka i förväg i excel. Får den vägen automatiskt alla värden uträknade inkl kcal. Bryr mig inte så mycket om dom men har ju liiite koll i alla fall. kan ge exempel på två dagars intag: frukost: kaffe + 1dl laktosfri mjölk (den fördelas på tre muggar kaffe under dagen) F3g, P3g, kh3g, kcal 50 lunch: chiapudding på 75g grädde + vatten F35g, P4,5g, kh3,3g, kcal340 middag: 150g stekt kyckling + curry + 50g smör + 50g grädde + 100g blomkål, 100g broccoli=F62g,P42g,kh8g,kcal242tot den dagen: F100g, P49,5g, kh14,3g, kcal1162. => F80E%. P17E%,kh5E%, (diffar på lite decimaler därav ej tot 100. frukost: kaffe + 1dl laktosfri mjölk (den fördelas på tre muggar kaffe under dagen) F3g, P3g, kh3g, kcal 50 lunch: chiapudding på 75g grädde + vatten F35g, P4,5g, kh3,3g, kcal340 middag: köttbullar på 150g färs + 1ägg + 50g grädde, + 25g smör + 100g stekta kantareller. F66g,P38g,kh7g,kcal772tot den dagen: F104g, P45,5g, kh13,3g, kcal1162. => F83E%. P16E%,kh5E%, ett proteinintag på 45-50g kan väl knappast räknas som högt, snarare lågt i mina ögon. jag väger 77kg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Din kost bestär huvudsakligen av mjölkprodukter och du äter verkligen lite prtotein. Varför äter du inte riktig mat till lunch? Gillar du inte grönsaker? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Det är egentligen frukosten som jag tar som lunch istället. Är aldrig hungrig på morgonen. Varierar den med två kokta ägg mosade i 40g smör, där ökar ju proteinet en hel del. Grönsaker är gott men eftersom jag envisas med att ha en skvätt mjölk i kaffet så måste jag ha ett extra öga på kolisarna. Fast det blir automatiskt mer grönt när skörden kommer igång igen. Jag använder till 80% egenodlade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Nää... det är snarare ett för lågt proteinintag.... jag utgick från dina 80 gram fett som du skrev högre upp när jag beräknade att det var högt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 2 minuter sedan, Peter B sade: Nää... det är snarare ett för lågt proteinintag.... jag utgick från dina 80 gram fett som du skrev högre upp när jag beräknade att det var högt. hoppsan, ett missförstånd. Det jag skrev överst var E%. dvs 80-17-5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Mmm....hursomhelst räkna med Max 20 gram kolhydrater om dagen, ca 60 - 80 gram protein, sen så mycket fett du vill och behöver för att känna dig mätt... om det är viktnedgång du är ute efter kan du ett tag (typ en månad) försöka att nästan nolla kolhydraterna och ligga på nedre gränsen vad gäller protein, om det inte hjälper kan det vara andra metoder som krävs. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Om jag ändrar lunchen till tre kokta ägg i 40g smör så landar jag på 117g fett, 59g protein och 10g kolhydrater. Det är ju ungefär som nu, ska göra så några veckor och hoppas på att vikten börjar dala igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 4 minuter sedan, Kita 202 sade: Om jag ändrar lunchen till tre kokta ägg i 40g smör så landar jag på 117g fett, 59g protein och 10g kolhydrater. Det är ju ungefär som nu, ska göra så några veckor och hoppas på att vikten börjar dala igen. Det låter nästan perfekt kanske gå ner ytterligare lite i kollisar, byta lite grädde mot smör eller kokosfett (ger automatiskt mindre kollisar), försöka ta bort mjölken ger också den effekten...får du inte önskad effekt på vikten efter en månad kan du ju gå tillbaka igen...avocado och spenat är bra grönsaker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 fixar inte kaffe utan mjölk och kaffe vill jag ju ha Men spenaten är redan sådd och brukar växa fort så det ska nog ordna sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Det låter bra, lycka till nu! och det finns mycket man kan göra förutom att äta strikt LCHF...sova, stressa mindre, promenera, ha realistiska förväntningar, fasta, o s v. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 9 minuter sedan, Peter B sade: Det låter bra, lycka till nu! och det finns mycket man kan göra förutom att äta strikt LCHF...sova, stressa mindre, promenera, ha realistiska förväntningar, fasta, o s v. Inga större problem där. Är ju pensionär numera och har gott om tid. Sover som en baby dessutom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 9 timmar sedan, Kita 202 sade: När jag äter strikt så håller jag mig mätt länge. Äter ofta bara en gång/dag, ibland två. Har en bra E% runt 80g fett och 4-5g kh. Men när jag kollar kalorierna så ligger jag lågt, blir nog bara runt 11-1200 kcal/dag. Trivs med maten men funderar på om jag äter för lite..... Bägge är lika viktiga.. likaså kalorierna och övriga näringsämnen! Det är råd mellan tummen och pekfingret, resten är individuellt väldigt beroende på vilket liv man lever. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts