Är blodfettsprover intressanta öht?

Maxillia

Recommended Posts

Hej! Har precis tagit en Hälsokontroll XL via Werlabs där bland annat blodfetter kollas. 5 av 7 av mina prover ligger utanför referensvärden. Jag känner mig inte orolig, men undrar om dom kan berätta något intressant alls, någon som är kunnig?

Blodfetter
red_circle.png5 värde(n) är utanför referensintervallet
fP-LDL-kolesterol
red_circle.png
9.5mmol/L
1.4-4.7 mmol/L
Visa Mer
fS-Triglycerider
red_circle.png
2.7mmol/L
0.45-2.6 mmol/L
Visa Mer
P-Apo B/Apo A1(kvot)
red_circle.png
2.10
0.4-1.2 0
Visa Mer
P-HDL-kolesterol
2.2mmol/L
1.0-2.7 mmol/L
Visa Mer
P-Kolesterol
red_circle.png
15.2mmol/L
3.3-6.9 mmol/L
Visa Mer
S-Apolipoprotein A1
1.6g/L
0.9-2.0 g/L
Visa Mer
S-Apolipoprotein B
red_circle.png
3.2g/L
0.6-1.6 g/L

• Like 2

Vet inte om du ska vara orolig men kanske lite uppmärksam på detta ... det som sticker ut är att dina Triglycerider är höga ...och det ska normalt vara låga om man äter LCHF ... jag tror mig ha sett att vi haft postningar med den profilen tidigare ...och vet inte om det framkommit några bra förklaringar (mer än att alla inte har likadana mätvärden ;-) )

...så jag skulle kolla blodfetterna igen om typ 1/2 år och se om något ändrats....

• Like 2

Alla provsvar är intressanta öht!

För då får man reda på läget!

Jag har oxå haft liknande värden som dig.. i dag är de något bättre, dock inte "optimala" på något sätt!

Apokvoten och Tot/HDL- kvoten säger samma sak.. den sista säger för övrigt 15,2/2,2=6,9.

Oså kommer man till huruvida man skall oroa sig.. är man lagd åt det hållet så får man göra något som eventuellt kan förbättra riskbilden.

Först så skall man skicka samtliga utav sina syskon till werlabs, samt föräldrarna, sen så skall man utforska alla andra nära släktingar hur de dött/om de dött i förtid, osv.

• Like 2

Var du fastande 8-12 timmar före provet?

Annars kan det fett du äter påverka provsvaren även om just det fettet snabbt försvinner från blodet.

-

Är du viktstabil eller går du just nu ned i vikt?

Även detta påverkar dina resultat.

--

• Like 1

• 4 years later...
On 2017-05-06 at 08:47, Maxillia sade:

japp var fastande (förutom vatten o svart kaffe), jag går inte ner i vikt tyvärr haha

Hej Maxillia, hur har det gått med dina tester? Jag har tips på vart du kan ta dessa tester till ett mycket bra pris. Med vänlig hälsning, Sandra