Maxillia Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Hej! Har precis tagit en Hälsokontroll XL via Werlabs där bland annat blodfetter kollas. 5 av 7 av mina prover ligger utanför referensvärden. Jag känner mig inte orolig, men undrar om dom kan berätta något intressant alls, någon som är kunnig? Blodfetter 5 värde(n) är utanför referensintervallet fP-LDL-kolesterol 9.5mmol/L 1.4-4.7 mmol/L Visa Mer fS-Triglycerider 2.7mmol/L 0.45-2.6 mmol/L Visa Mer P-Apo B/Apo A1(kvot) 2.10 0.4-1.2 0 Visa Mer P-HDL-kolesterol 2.2mmol/L 1.0-2.7 mmol/L Visa Mer P-Kolesterol 15.2mmol/L 3.3-6.9 mmol/L Visa Mer S-Apolipoprotein A1 1.6g/L 0.9-2.0 g/L Visa Mer S-Apolipoprotein B 3.2g/L 0.6-1.6 g/L 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Vet inte om du ska vara orolig men kanske lite uppmärksam på detta ... det som sticker ut är att dina Triglycerider är höga ...och det ska normalt vara låga om man äter LCHF ... jag tror mig ha sett att vi haft postningar med den profilen tidigare ...och vet inte om det framkommit några bra förklaringar (mer än att alla inte har likadana mätvärden ;-) ) ...så jag skulle kolla blodfetterna igen om typ 1/2 år och se om något ändrats.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Alla provsvar är intressanta öht! För då får man reda på läget! Jag har oxå haft liknande värden som dig.. i dag är de något bättre, dock inte "optimala" på något sätt! Apokvoten och Tot/HDL- kvoten säger samma sak.. den sista säger för övrigt 15,2/2,2=6,9. Oså kommer man till huruvida man skall oroa sig.. är man lagd åt det hållet så får man göra något som eventuellt kan förbättra riskbilden. Först så skall man skicka samtliga utav sina syskon till werlabs, samt föräldrarna, sen så skall man utforska alla andra nära släktingar hur de dött/om de dött i förtid, osv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 Var du fastande 8-12 timmar före provet? Annars kan det fett du äter påverka provsvaren även om just det fettet snabbt försvinner från blodet. - Är du viktstabil eller går du just nu ned i vikt? Även detta påverkar dina resultat. -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxillia Posted May 6, 2017 Author Share Posted May 6, 2017 japp var fastande (förutom vatten o svart kaffe), jag går inte ner i vikt tyvärr haha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skrollis Posted November 24, 2021 Share Posted November 24, 2021 On 2017-05-06 at 08:47, Maxillia sade: japp var fastande (förutom vatten o svart kaffe), jag går inte ner i vikt tyvärr haha Hej Maxillia, hur har det gått med dina tester? Jag har tips på vart du kan ta dessa tester till ett mycket bra pris. Med vänlig hälsning, Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts