kriberg Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Jag undrar varför mitt blodsocker ofta är högt på morgonen (6,8-7,8) , oftast kring 7.2, sen sjunker det när jag ätit. Vet någon varför det är så? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Gryningsfenomenet?.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kriberg Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 Jag läste nyss här på Kostdoktorn så nu förstår jag :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Mitt var uppe på de nivåerna tidigare också, det kommer nog att sjunka efter ett tag på LCHF, det gjorde det för mig - nu ligger blodsockret jämnt även på morgonen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Mitt ligger också högt på morgonen... gryningsfenomenet med tydligt förhöjt blodsocker är egentligen något som drabbar diabetiker efter vad jag har läst ...så det borde inte vara mer än några tiondelar högre på morgonen om man inte har några metabola problem.. för mig ligger det i häradet 6.0 - 6,5 ... men jag skulle vilja påstå att strax över 7 inte är någon fara alls ...men kolla av ditt HbA1C för säkerhets skull...mitt HbAC ligger i lägre delen av referensintervallet ... jag skulle tro att den genomsnittliga LCHF:aren ligger strax under referensintervallet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Jag fick oxå för mig att mäta mitt morgonsocker.. utfallet blev sisådär! Det varierade mellan 3,8 till 6,2! Och så hade jag till slut plåster på nästan alla fingrar.. samt att det gjorde ont! Så jag gav upp och mätte HBA1c i stället, det hamnade på 32.. skönt för det var inte kul att sticka sig i fingertoppen där man har som mest känselceller.. och så undrade alla vad jag råkat ut för med alla plåster! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: och så undrade alla vad jag råkat ut för med alla plåster! Du hade fel nål! När jag gjorde fostervattensprov under graviditeten kom de med en gigantisk nål men det visade sig vara en skyddsslang med en tunn nål i. När provet var taget gick syster och hämtade ett plåster och... då hittade vi inte hålet...! Storleken har betydelse, vet du! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 2 timmar sedan, MariaF sade: Du hade fel nål! När jag gjorde fostervattensprov under graviditeten kom de med en gigantisk nål men det visade sig vara en skyddsslang med en tunn nål i. När provet var taget gick syster och hämtade ett plåster och... då hittade vi inte hålet...! Storleken har betydelse, vet du! Alltså, man kan ju ställa in stickaren med olika stickdjup. För fingertoppen ska man ha ca 1 eller 2 och då blir det inga trasiga fingrar och det gör inte ont! Första gångerna testade jag med 3-4 och då fick jag också hack i fingret. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 14 timmar sedan, Angelico sade: Alltså, man kan ju ställa in stickaren med olika stickdjup. För fingertoppen ska man ha ca 1 eller 2 och då blir det inga trasiga fingrar och det gör inte ont! Första gångerna testade jag med 3-4 och då fick jag också hack i fingret. Det kan man säkert.. men jag hann lixom inte så långt innan mina plåster tog slut och så var mitt HBA1c helt inom vad man kan förvänta sig på LCHF! Och så läste jag på om gryningsfenomenet och insåg att jag borde sticka mig i fingret flera gånger per dag för att få någon som helst koll! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 On 2017-05-05 at 18:39, Zepp sade: Jag fick oxå för mig att mäta mitt morgonsocker.. utfallet blev sisådär! Det varierade mellan 3,8 till 6,2! Och så hade jag till slut plåster på nästan alla fingrar.. samt att det gjorde ont! Så jag gav upp och mätte HBA1c i stället, det hamnade på 32.. skönt för det var inte kul att sticka sig i fingertoppen där man har som mest känselceller.. och så undrade alla vad jag råkat ut för med alla plåster! Vackert HbA1c 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts