Jump to content

Träning och LCHF vad brukar du äta innan och efteråt?


Gaia
 Share

Recommended Posts

Minns jag fel eller frågade inte du det här nyligen? Kanske var någon annan... *minnet är kort*

 

Jag har inget specifikt ätande före eller efter träning. Däremot så brukar det naturligt falla sig så att jag äter något efter träningen men gör ingen speciell anpassning och äter inget specifikt som har med träningen att göra.

 

3-4 styrkepass/vecka, "kondition" där emellan, allt från "aktiv vila" till mer högintensiv konditionsträning då och då.

 

Träningspassen har i regel inget tidsfokus även om jag strävar efter att ha högt tempo under styrkepassen med kontrollerad/liten vila. De tar i snitt från 30 minuter till max 60 minuter. Det viktiga är vad man gör på passet inte hur lång tid det tar. Är det däremot något lågintensivt "mellanpass" så kan ju tiden få ett annat fokus och då handlar det ju i regel om mer förbränningsträning än konditionscentrisk sådan.

 

Fast allt det här är egentligen inte väsentligt utan måste anpassas efter individen och dennes förutsättningar och erfarenheter. Bland det sämsta man kan göra är att välja och vraka bland de elitidrottare/fitnessfavoriter man har och sedan träna som de gör. Eller påstår sig göra. Utan en tanke på att de har en helt annan erfarenhetsnivå och ibland även använder saker som gör att de spelar i en annan division...plus att de ibland har haft tur med mor och far vad gäller vissa förutsättningar.

 

För 15 år sedan eller så hade jag ex. hävdat att det inte gick att träna oftare än 2 (eller 3) styrkepass i veckan och med mina dåvarande erfarenheter och det träningsupplägg jag hade då så stämde det nog. Generellt sett, ju mer intensivt du tränar, desto längre vila behöver du. Målet har också betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja altså tillhör du svenska elelr internationella eliten i någon idrott så kan du äta 5-6 gånger om dagen för då behöver du all energi och näring du kan stoppa i dig!

 

Är du en vanlig motionär.. ät när du är hungrig.. 1-3 måltider om dagen.. salta mer om du svettas mycket och därmed dricker mycket vatten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jag brukar oftast inte äta något ,men ibland har jag tagit med mig en liten bytta hemgjord smoothie 

som jag gjort i ordning på morgonen. 1/5dels  banan lite turkisk youghurt lite kokosfett lite grädde 1 ägg, vaniljpulver ibland även några frysta bär

blandar allt och kör i min magic-bullet .

Denna brukar jag dricka i bilen på väg till träningen.Fast generellt så känns det som att det är det jag ätit dagen innan som påverkar min prestation .

Denna smoothie är nog mest för mättnad och lite psykiskt , att man tror att man ska prestera sämre om magen skulle börja kurra.

Link to comment
Share on other sites

För egen del så tränar jag 3 gånger i veckan, lite blandade intensiva gruppass (intensiv, styrka/station, cirkelgym osv) i en timme eller 1,5 timme. Jag äter inget extra. Tror att det är ganska överdrivet det där med att äta vid träning, såvida du inte tränar mer än 5 gånger i veckan för att bygga muskler, då kanske man kan behöva ta något extra.

Men för att hålla igång, bli stark, få bra kondis och förebygga skador, så, nej, inget extra. Ät som vanligt när du är hungrig.

Men du kanske vill bygga massa muskler, eller springer långdistanslöpning...? I så fall tror jag att jag kan tipsa om andra bloggar osv!

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar "fastande". Det jag konsumerat innan än kaffe och eventuellt EAA. Efter träningen tar jag en proteinshake om jag skall iväg på annat. Annars går jag lungt hem och äter vad jag har planerat att laga till. Oftast brukar jag äta 400g torsk/alaska polock/sej eller liknande med boccoli och någon remouladssås. 

 

Jag tränar 3ggr/vecka och varje pass brukar ta ca 2 timmar. Konditionsträning använder jag mig inte utav, utan jag tränar endast styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör PF 2-3 ggr per vecka och tränar alltså fastande de flesta gånger

Jag kör styrka + spinning och ibland simmar jag också efteråt

 

Inga problem trots att jag varit fastande 16-22 timmar innan 

Efter träningen blir det en vanlig Lchf-middag ev tom med efterrätt :D

 

Hur mycket ork som helst

Musklerna sitter kvar och fettvikten är på väg nedåt :)

Link to comment
Share on other sites

När jag tränar i direkt anslutning till jobbet brukar jag ta med äggmjölk och dricka ca 30 minuter innan träning, blir som att peta i sig enerig/proteindryck. Fungerar väldigt bra tycker jag. Tränar styrka(Gym eller Bodypump) och kontition(oftst i form av Indoor Walking)

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar ca 2 timmar konditionsträning i snitt per dag, 6 dagar per vecka. Simning, cykel och löpning, plus en del styrketräning.

 

Jag har kört strikt lågkolhydratkost (<20gr kh/dygn) sedan mitten av december. I början var prestationsförmågan och återhämtningen på bottennivå. Nu börjar det bli betydligt bättre. De mer intensiva passen, intervaller, presterar jag fortfarande långt under "normalt". 

 

Så... nu till frågan. Vanligtvis äter jag inget extra efter träning utan äter regelbundet 4 gånger per dag. Om jag kört högintensivt pass kan jag efteråt äta hallon med grädde, avokado, sötmandel eller något annat enkelt i måttlig mängd. Min erfarenhet är att det ger bättre återhämtning efter ett tufft pass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...