Ondrej Djiviak Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 Hej! Jag är helt ny här. Började äta LCHF, nästan strikt vid årsskiftet 16/17. Frun ville "hänga på", och så långt är allting bra. Men det visade sig för ett tag sedan, ungefär 6 veckor, att hon, förutom att äta minimalt med kolhydrater, även undviker fett i maten. Det blir mest sallad och lite proteiner, och det fettet hon får i sig kommer enbart från yoghurt som hon äter c:a 1-2 dl (10%) om dagen. Jag kan minnas att jag har läst någonstans om att vår hjärna behöver få någon form av bränsle för att fungera normalt, och jag är rädd att hennes hälsa är i fara då hon inte får i sig tillräckligt med just "bränsle". Hon visar ökad tendens till utmattning och trötthet, lägre toleransnivå och hon har svårt att orientera sig bland dagliga sysslor som kräver fokus och planering. Jag har försökt få henne att förstå faktumet att våra hjärnor måste få en chans att arbeta, och därför behöver vi tillföra någon form av bränsle till kroppen, för vitaminer och proteiner är ju viktiga, men jag vet inte om det räcker? Finns det belägg för min oro, eller är det obefogat? Tacksam om det finns någon som kan bistå med råd... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 Med tanke på symptomen hon uppvisar så ja, jag skulle vara orolig, beroende på hur länge hon "hängt på". Det kan vara vanliga omställningsbesvär också. Mitt enda tips, är att laga mat där fettet ingår i måltiden. Gratänger, grytor, kött- och grönsaksröror tycker jag är jättegott, och det är lätt att slänga ner massor med extra smör utan att det märks. http://www.kostdoktorn.se/lchf/recept/maltider Jag hoppas att det fungerar bättre snart. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 Det är direkt förödande att äta både lågkolhydrat OCH lågfett, enligt min uppfattning. Flera vitaminer är fettlösliga, D t ex, och som det brukar sägas i starttipsen, man ska ersätta energin från kolhydrater med energi från fett. Om man inte gillar fettet på köttet är det ingen fara om man då istället äter kryddsmör till maten, rikligt med olivoljedressing på salladen, gärna avocado också (eller varför inte servera med räksallad med majonäs), bär och vispgrädde till efterrätt och som Skymning säger, i gratänger/såser och röror. Jätteviktigt att du övertygar henne om nödvändigheten med fettet! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 3 timmar sedan, Ondrej Djiviak sade: Hej! Jag är helt ny här. Började äta LCHF, nästan strikt vid årsskiftet 16/17. Frun ville "hänga på", och så långt är allting bra. Men det visade sig för ett tag sedan, ungefär 6 veckor, att hon, förutom att äta minimalt med kolhydrater, även undviker fett i maten. Det blir mest sallad och lite proteiner, och det fettet hon får i sig kommer enbart från yoghurt som hon äter c:a 1-2 dl (10%) om dagen. Jag kan minnas att jag har läst någonstans om att vår hjärna behöver få någon form av bränsle för att fungera normalt, och jag är rädd att hennes hälsa är i fara då hon inte får i sig tillräckligt med just "bränsle". Hon visar ökad tendens till utmattning och trötthet, lägre toleransnivå och hon har svårt att orientera sig bland dagliga sysslor som kräver fokus och planering. Jag har försökt få henne att förstå faktumet att våra hjärnor måste få en chans att arbeta, och därför behöver vi tillföra någon form av bränsle till kroppen, för vitaminer och proteiner är ju viktiga, men jag vet inte om det räcker? Finns det belägg för min oro, eller är det obefogat? Tacksam om det finns någon som kan bistå med råd... Ja altså, förutom de ovan nämnda råden och tankarna.. jag får litta andra vibbar, dvs hon hänger på och bantar? Och då gör de flesta som hon, drar ner på bägge de stora energikällorna, dvs klassiska kalorireduktion! Funkar skitbra för de flesta i ett kort perspektiv.. men det är/var inte själva tanken med LCHF. Och om du fick omställningsbesvär så får hon dubbelt upp! Nämenaltså, det är sällan någon fara i det kortare perspektivet.. frågan är hur länge hon står ut? Altså igen, tanken med LCHF är/var att ta en annan väg än korta utbrott av kraftig kalorireduktion/bantning och som sen kan leda till en uthållig livstil, där man kan äta gott och nyttigt men ändå slippa hålla överdriven koll på kalorierna. Det är lixom no snack om saken, det är kalorierna in som ger effekt på vikten.. litta utav själva tanken med LCHF är att det skall komma utav sig självt via minskad aptit.. kopplat till en rätt stor portion sunt förnuft/insikt om övrig näring! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts