np422

Tomatsås!

Recommended Posts

Först, en varning, det här är inte strikt LCHF och tomatsåen bör därför ätas med viss måtta.

Men, till saken, för nu jäklar, tomatsås!

Jag gillar tomatsås. När andan faller på försöker jag göra hitta receptet på den bästa tomatsåsen. Jag är inte färdig ännu - men här är det recept jag har kommit fram till att jag gillar bäst, än så länge i alla fall.

Ingredienser

1 gul lök
4 msk olivolja
3 klyftor vitlök
6 sardeller
2-3 dl torrt vitt vin
2 burkar krossade tomater - jag gillar mutti.
Svart- och vitpeppar.
Grönsaksfond, 1 pkt eller en skvätt från en flaska.
Sötningsmedel, jag använder vit fibersirap och/eller sukrin+, xylitol skulle troligen också funka bra.
1 kruka basilika + ev oregano eller timjan enligt smak
1 dl hackade svarta oliver

Finhacka den gula löken och skiva vitlöksklyftorna tunt.
På ganska låg värme, stek lök, vitlök och sardeller i olivolja utan att löken får färg, rör om ordentligt så att sardellerna löser upp sig helt och hållet.
Häll på det vita vinet, höj värmen och låt det reducera till hälften.
Häll på burkarna med tomater, tillsätt grönsaksfonden och ta ett par tag med kvarnen med vit/svart-peppar och söta såen med det sötningsmedel du använder - ren stevia funkar inte jättebra pga beska, sötning motsvarande ungefär 1-2 msk vanligt strösocker.
Sänk värmen och låt den koka på låg värme i *MINST* två timmar, gärna upp till 4 timmar, rör om då och då.
Ungefär en 30-60 minuter innan såsen ska användas, klipp ner en hel kruka basilika och ungefär en kvarts kruka oregano - utan de hårda stjälkarna från oreganon, tillsätt de hackade svarta oliverna, smaka av med salt/peppar och lite extra olivolja.

Sådär, nu har du en tomatsås.

Jag har provat med både schallotenlök och vanlig gul lök, jag märker ingen större skillnad på den färdiga såsen, vilka örtkryddor man använder kan varieras enligt tycke och smak - det funkar bra med torkade kryddor men är bättre med färska, ett lagerblad kan få koka med under hela tiden om man känner för det.

Den långa koktiden,  sardellerna, vitlöken och det vita vinet är däremot helt obligatoriskt. Sötma är också helt nödvändigt för att balansera upp syrligheten i tomaterna. Vissa föredrar rött vin istället för vitt, prova och se vad du gillar bäst. Jag har provat att använda färska tomater, men jag tycker det blir ungefär lika bra med burktomater.

Men ... vad gör jag med tomatsåsen när jag äter LCHF då?

Jag har tre saker jag brukar använda min tomatsås till.

1. Picata milanese, aka schnitzel, helst av kalv, panerad med ägg och riven parmesanost - serverad med blomkålsris eller liknande.
2. Stek köttfärs, krydda och ha i lite mer krossad vitlök strax innan den är färdigstekt, häll på tomatsåsen tills önskad konsistens och vips så har du en underbar köttfärssås, servera med shiritakenudlar och riven ost. Får jag köttfärssås över blir det gärna "baked egg" i köttfärssås dagen efter.
3. Stek lite morötter, zucchini, paprika,  röd/gul/purjo-lök tillsammans med vitlök i en het panna, häll på tomatsås och hackad persilja, låt koka en liten stund så har du en jättegod "istället för ratatouille" som är väldigt god att äta med lite grillat. (OBS: Liberal LCHF).
4. Ge tomatsåsen en omgång med stavmixer och häll den på en fat/carlshead-pizzabotten.

Och en tomatsås brukar bara bli bättre om den får stå i kylen tills nästa dag.

Vad brukar du använda tomatsås till? Hur skulle du förbättra mitt recept?

1.ingredienser.jpg

2.miss-en-place.jpg

3.bryna-1.jpg

4.bryna-2.jpg

5.reducera.jpg

6.krydda.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga, använd inte en gryta av gjutjärn. Vinet + tomaterna gör det för surt så det fäller ut järn. Du får en dålig smak och färg på tomatsås med gjutjärn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sedan fick jag ett recept på tomatsås till pizza. Inte god att äta med sked men superb på just pizza eller piazza-substitut som meatzza.

2-3 hackade vitlöksklyftor
oregano
lite olivolja
3 msk tomatpuré
lite vatten
salt
Fräs vitlök och oregano i oljan. Lägg i tomatpuré (obs, skvätter!), späd med lite vatten till önskad konsistens, salta. Låt småputtra några minuter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg