Jump to content

Dessa trötta muskler :/

Sanna A

Recommended Posts

Jag har kört LCHF och Ketogen kost i snart ett och ett halvt år. Jag har aldrig lyckats komma tillbaka till samma muskelstyrka och uthållighet som tidigare. Jag har väldigt enkelt att komma upp i stark ketos. Men då orkar inte musklerna vidare mycket förmodligen äter jag väl för lite?

Ibland har jag en fuskdag då kör jag ett stenhårt pass dagen efter och det går väldigt fort tillbaka till ketos. Jag dricker elektrolytpulver varje dag och får i mig mycket salt och jag äter väldigt mycket magnesium och zink. 

Jag börjar tappa motivationen eftersom att jag aldrig blir bra på att träna igen och det är väldigt tungt att springa mina tre pass i veckan. 

Målet när jag startade detta var att minska i fett procent. Det har nog inte hänt ett enda gram sedan jag startade. 

däremot mår jag bättre, jag kommer att fortsätta men jag skulle vilja ha lite tips på hur jag faktiskt kan komma ner i procent. 

• Like 3

Lägg in fler dagar med högre kolhydratsintag, t.ex. mån+ons+fre eller då det passar beroende på hur du tränar. På så vis drar du nytta av både ketos mellan passen och den extra "boosten" inför/efter samt troligtvis kommer förbättra din kroppskonstitution avsevärt.

• Like 1

2 timmar sedan, susanne löfholm sade:

Jag har kört LCHF och Ketogen kost i snart ett och ett halvt år. Jag har aldrig lyckats komma tillbaka till samma muskelstyrka och uthållighet som tidigare. Jag har väldigt enkelt att komma upp i stark ketos. Men då orkar inte musklerna vidare mycket förmodligen äter jag väl för lite?

Ibland har jag en fuskdag då kör jag ett stenhårt pass dagen efter och det går väldigt fort tillbaka till ketos. Jag dricker elektrolytpulver varje dag och får i mig mycket salt och jag äter väldigt mycket magnesium och zink. 

Jag börjar tappa motivationen eftersom att jag aldrig blir bra på att träna igen och det är väldigt tungt att springa mina tre pass i veckan. 

Målet när jag startade detta var att minska i fett procent. Det har nog inte hänt ett enda gram sedan jag startade. 

däremot mår jag bättre, jag kommer att fortsätta men jag skulle vilja ha lite tips på hur jag faktiskt kan komma ner i procent. 

Med utgångspunkt från vad du skriver så utgår jag från att du är frisk, men vill minska fettprocenten men ändå bibehålla muskler och styrka.. gärna öka de två sista!

Dvs jag drar slutsatsen att det handlar om fitnes?

De som är värsta deffarna är bodybuilders och de kör då Cyklisk Ketogen Diet.. inte alla men begreppet är rätt känt i de kretsarna iallafall.

Dels så finns det rent ketogena body builders, men det vanligaste är nog trots allt att man tar till det ketogena under deffperioden?

Och hur ser då upplägget ut för dessa.. jo det vanliga verkar vara att man cykliskt, oftast en dag i veckan fyller på glykogendepåerna.

Tanken är då att man skall kunna nyttja både betaoxidation samt glykolys för bästa prestanda!

Jag behöver väl inte pepåka att de under deff även håller strikt koll på kalorier?

Och jag behöver väl knappast pepåka att man bygger bäst muskler på protein- och kalori-överskott?

När de väl byggt så mycket det går så stundar snart tävling, då behöver man bli av med subcutant fett för att varenda muskel skall synas.

Och det fettet är nog det sista man förbränner?

Iallafall här har du en gammal tråd från en tränare.

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

• Like 2

Jag antar av det du skriver att du löptränar? Kolla in Jonas Bergqvist och Colting för mer tips på keto tillsammans med just den typ av träning.

Själv kör jag mest tung styrketräning tillsammans med strikt keto och det funkar mycket bra, jag ökar i styrka och har massor av energi trots att jag ofta tränar fastande. Med löpträning har jag förstått att det kan vara annorlunda och att man behöver längre omställning från carbs. Men det finns flera här inne som kan detta med löpning+keto bättre. 

Att du inte minskar i fettprocent, hur vet du det? Hur mäter du fettprocenten? Själv tycker jag det är ganska svårt att få exakt kunskap om min fettprocent. Kroppsvikten ökar och minskar pga vätska och maginnehåll osv. Jag brukar oftast mäta min fp genom att studera ådring på armar, mäta hals och midja, samt att jag kör ett par dagar ibland när jag "vätskar ner" för att se hur jag ser ut med mindre vätska i kroppen.

• Like 3

Det låter lite som samma sak som jag tog upp i denna tråd:

Det blev en massa svar men de flesta hade egentligen inte med ämnet att göra. Det brukar bli så här på forumet ;-)

Något man kan undra över är...hur vet du att du är i ketos?

Det jag funderar på ...  är att det kanske inte är helt optimalt  att ligga i trakterna kring ketos ... utan man kanske bör vara tydligt i ketos under längre tid ... och om man inte vill vara i ketos under veckor/månader, helt enkelt välja att äta moderat/liberal LCHF och undvika ketosen på detta sätt ... men jag är osäker, min bedömning är att det inte heller finns någon forskning i ämnet, så man måste helt enkelt själv känna efter vad som fungerar bäst. :)

• Like 5

• 3 months later...

Hittade denna tråden lite sent kanske men tänkte ändå ge lite tips om du inte redan kommit på någonting bättre ?

Om du vill gå ner i fett så fasta. Testa och öva kroppen till lite längre fasta. Därefter tränar du fastande. Efter träningen så bryter du fastan med en vanlig måltid samt lite sötpotatis, vitt ris eller frukt. 

• Thanks 1