Sanna A Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Kan någon snälla förklara för mig varför enda gången jag ser ut som jag vill, mitt mål är dan efter jag fuskat? Jag tajtas till och får fram muskelkonturer på magen. Jag äter strikt/ketogent men går inte ner något i fettprocent ;( 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markusm Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Det är ett ganska vanligt fenomen som brukar utnyttjas av bl.a. kroppsbyggare. Testa att lägga in fler dagar med mer kolhydrater i veckan under en period för att se om det har någon positiv effekt, t.ex. mån+ons+fre eller på helgen om det passar bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Intressant! Är det det Martina Johansson skriver att kroppsbyggare gör innan tävling (eller inför fotosessioner) för att få tydligare muskler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 2 timmar sedan, Sanna A sade: Kan någon snälla förklara för mig varför enda gången jag ser ut som jag vill, mitt mål är dan efter jag fuskat? Jag tajtas till och får fram muskelkonturer på magen. Jag äter strikt/ketogent men går inte ner något i fettprocent ;( Jag har ingen vettig förklaring.. främst kanske för att jag alldrig upplevt det själv! Den enda magrutan jag sett är gubbmagen som alldrig verkar försvinna! Iallafall, nu halkar vi över till fysiologi; Fett försvinner lixom inte sådär bara, det måste handla om vatten.. och vi består till större delen utav vatten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Nu hittade jag det Martina Johansson tar upp i boken "Hormonbibeln"; Genom att manipulera kroppens vätske-, natrium- och kaliumnivåer samt hormonet aldosteron kan man då fitnesslooken som många eftersträvar. Man tömmer glykogenlagret samtigt som man intar större mängdervätska och salt. När saltet binder vätskan ökar aldosteronet och ger ett plufsigt utseende. Därefter stryps saltintaget och vätskeintaget sjunker vilket ger onormalt låga aldosteronnivåer. Då fortsätter man tömma vätska utan att mer kommer in. Därefter tillförs kolhydrater som lagras in i musklerna och suger upp den vätska som finns kvar. Därmed finns ingen vätska i underhuden utan man får en väldefinierad look. (Texten är förkortad och tolkad och förenklad av mig.) Kanske detta fenomen du spontant märker av? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Kan väl passa på att nämna att den sista fasen, "torka", är den farliga delen med bodybuilding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 7 timmar sedan, Melker sade: Kan väl passa på att nämna att den sista fasen, "torka", är den farliga delen med bodybuilding. Som jag uppfattar det är det ingen vanlig åtgärd utan den används vid tävlingar och fotosessioner. På vilket sätt är den farlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 12 timmar sedan, MariaF sade: Som jag uppfattar det är det ingen vanlig åtgärd utan den används vid tävlingar och fotosessioner. På vilket sätt är den farlig? Tror Melker är inne på samma grej som används vid sporter med viktklasser? Man kan ta urin-/vätske-drivande inför invägningen. Och jag tror fittnessar och body bildare gör samma? Vet inte säkert vad de råkar ut för men flera har hamnat i koma.. mest troligt på grund av för liten blodvolym/blodtrycksfall.. annat som påverkar blodcirkulationen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Det är uttorkning som är faran och det är vid toppning inför tävling det används för att få musklerna att synas bättre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts