Jump to content

Dagbok: LCHF på norsk =D

Stella85

Recommended Posts

Hei!

Er ofte innom kostdoktorn for å få med meg gode tips til kosthold og fant ut at jeg kunne skrive dagbok over vektnedgang her på forumet. Jeg vet at Andreas har mange norske fans og tilhengere. Jeg har selv sett alle youtube-filmene han har lagt ut og i tillegg fått med meg alle linker til Gary Taubes og Robert Lustig med flere. Alt virker så logisk og nå skal min vektnedgang dokumenteres, både gode og onde dager må med =D.

Jeg er en 27 år gammel kvinne som er 181 cm høy og veier 98 kg. Begynte LCHF for alvor i går og veide inn på 98,8. En dag etter ligger jeg på 97,7. Jeg har en vekt som måler fettprosent og jeg startet med 40,7 og dag 2 var den 40,2. Jeg forventer ikke å gå ned et kilo om dagen, men det er en god start! Jeg har vært gjennom en tøff dag med abstinenser. Har kjent på hjertebank, følelse av å være syk, slapphet, hodepine, litt psykisk ubalanse (følelsen av å være utenfor seg selv). Jeg har i tillegg følt meg varm og slapp. Jeg har vært gjennom samme prosess tidligere og vet at det bare varer en kort stund. Det er en avrusningsprosess som kan være vanskelig, men jeg vet at det venter noe bedre på "den andre siden" =D.

LCHF for meg innebærer en følelse av å være mett og avslappet, jeg blir ikke oppblåst, er mer våken og tilstede. Jeg får mengder av energi og slipper å tenke på mat hele tiden. Blodsukkeret blir stabilt og jeg føler meg mer i balanse. Gleder meg til fortsettelsen!

Dagens kost:

Frokost: Lavkarbo-knekkebrød med remulade, smør og reker, en lavkarbo kjøttpølse, en kopp kaffe

Lunsj/middag: 1/4 kylling med avocado, rømme, sukkererter (ikke det aller beste, men...), 1 kopp kaffe

Kvelds: Rester av kylling, avocado, rømme

Har drukket opptil 3 l vann i dag. Gikk mye på do i går og "mistet" mye vann. I dag føles det som oom kroppen holder igjen vannet. Det løsner nok snart!

• Like 2

Dagen i dag har vært fryktelig varm! Hodepinen har gitt seg noe og energien begynner å komme. Men jeg føler hele kroppen koker. Har lest at det er nok et overgangsproblem og jeg håper det snart tar slutt. Kan gå ute i minusgrader med bare en tynn genser og likevel kjenne på varmen. Kan jo kanskje være greit å ha det sånn om vinteren!

Dagens vekt: 96,7. Fettprosent 40,4

Dagens kost:

Frokost: Omelett med 4 egg, en skvett fløte og gressløk

LUnsj/middag: rester av omelett og en karbonade

Kvelds: 2 glass usøtet soyamelk, ost

Var på jentekveld og "måtte" spise noe av det som ble servert der, men jeg klarte å begrense meg til 1/4 appelsin og 5 druer. Litt karbs der, men det kunne ha gått mye verre. Man får se positivt på det man lar være å spise.

Gleder meg til overgangsproblemene er borte. Da går kanskje ikke vekta like fort ned, men dette er jo noe som skal fungere i det lange løp. Liker den personen jeg er når jeg spiser LCHF! Mye mer positiv og tenker lyse tanker =D

Mindre rar i kroppen i dag. Energien begynner å boble, huden ser klarere ut og jeg er ikke oppblåst. Søtsuget er nesten borte og jeg tenker lite på mat utenom måltidene. Det er herlig!

Dagens vekt: 96,7. Fettprosent: 39,4

Kost:

Frokost: 2 knekkebrød med smøreost

Lunjs: eggomelett med bacon

Middag/kvelds: Løvstek, rosenkål, smør, rømme, 1 glass soyamelk

Denne dama gir seg ikke!

Hadde en lang dag hjemmefra i går og det kan være vanskelig å planlegge måltidene. Var borte fra 0930-2300 og hadde ikke planlagt godt nok. Jeg hadde laget en omelett med 4 egg, men den holdt ikke hele dagen. Etter hvert måtte jeg spe på med en baconpølse med litt rekesalat (uten brød). Ikke det aller beste alternativet, men det kunne jo gått verre. Planen var nemlig å være ganske streng de to første ukene for så å spise 20 g karbohydrater om dagen. Lå nok litt over det i går, men i dag er det en ny dag med nye muligheter! Har gått opp 200 gram de siste to dagene, men fettprosenten har gått ned. Da gjør det ingen ting med vektøkning - det er kroppsfettet jeg vil bli kvitt!

Skal ha fest hos meg i kveld og lurer på hvordan jeg skal komme meg gjennom den uten å tråkke feil. Jeg har planer om å lage pizza til de andre og en lavkarbopizza til meg selv. Jeg leste en artikkel for litt siden der det stod at runde mennesker har en rund livsstil - de vil være omgjengelige og hyggelige og ikke skille seg ut og være vrange. Så mange spiser det de blir servert, selv om det ødelegger mye for deres vektnedgang. Jeg skal lære meg å være mer prinsippfast og spise det som er best for meg. Det kan hende det kommer noen protester med en gang, men det skal jeg tåle. Så i dag blir det lavkarbo på meg, samtidig som de andre skal få spise så mye sjokolade og godis de vil. Søtsuget mitt er borte, så jeg klarer fint å se på andre spiser søtsaker uten at jeg selv blir fristet. Det er ikke alltid lett å si nei og skille seg ut, men skal man få det til må man trene på det. Så i dag skal jeg være et nei-takk-menneske. Nei-takk-muskelen skal bli stor og sterk i ukene som kommer!

Dagens vekt: 96,9

Fettprosent: 39,3

Frokost i dag har bestått av omelett med gressløk og ost, 1 kopp kaffe. Holder meg mett i timesvis med det!

• Like 1

Dagen i går gikk ikke så verst! Jeg spiste min egen lavkarbopizza, men drakk litt vin utpå kvelden. Styrte unna de fleste fristelser, men spiste litt potetgull og en liten bit sjokolade. Forstår egentlig ikke hvorfor jeg gjorde det. Jeg hadde egentlig ikke lyst på. Jeg har tidligere sett at jeg har en tendens til å sabotere meg selv. Det kunne gått verre i går, men jeg lurer litt på hva jeg tenker av og til. Motivasjonen for vektnedgang er av og til lik null, men jeg gir meg ikke! Jeg må bare lære av mine feil og tenke på hvor mye jeg kunne spist dersom jeg ikke hadde vært litt streng med meg selv!

Dagens vekt: 97,0

Fettprosent: 39,9

Har spist rester av lavkarbopizza i dag og en kopp kaffe. Har ikke trent noe særlig de siste to månedene, men tenkte å starte opp med litt løping og styrketrening i morgen. Når jeg skriver det her blir det litt mer press på at jeg gjennomfører.

To skritt frem, ett tilbake =D

Hadde en forferdelig trening i dag! Har ikke trent på lenge og har spist LCHF i en uke nå. Jeg tror ikke kroppen har rukket å venne seg til den nye kosten, for jeg hadde følelsen av å besvime ved flere anledninger.

Men jeg vet at så snart fettforbrenningen kommer ordentlig i gang, vil treningen gå lettere. Så jeg bare kjører videre med LCHF og skal ha en dags hvile før jeg trener igjen. Håper det går litt bedre neste gang!

Fikk ikke veid meg i dag. Spiser stort sett det samme, med små variasjoner. Jeg spiser lavkarbo-knekkebrød med skinkeost, egg, laks og blomkål til middag og et glass usøtet soyamelk ved siden av. Tror jeg ligger rundt 20 g karbohydrater om dagen. Nå holder jeg et kosthold jeg kan leve med over en stund og det er herlig!

Takk for oppmuntring! Det hjelper å få gode råd fra mennesker som har gått veien foran deg og kjenner til det "svåra" med å endre kosthold. Det setter jeg pris på /uppskattar jag - prøver meg med litt dårlig svensk her ;)

Dagen i dag har vært lang. Jeg var ute på studier og jobb fra kl 0900-2300. Har klart å spise LCHF stort sett hele dagen og har klart å avstå fra alle fristelser i dag! Gir meg selv et pluss i boka =D.

Dagens vekt er 96,5, fettprosent 44,1. Det hopper litt opp og ned om dagen med tallene mine, men jeg er glad bare jeg går ned i vekt - om det skulle skje på en litt urytmisk måte. Resultater blir det uansett!

Skulle stå fettprosent 40, 1 :D

Dagens vekt er 96,3, fettprosent 39,9. Det går nedover og det er bra! Energien begynner å komme og da kommer treningslysten også. Håper bare at jeg vil klare dette over lang tid. Jeg har en tendens til å gi meg etter et par måneder eller når jeg når et platå. Men jeg føler at jeg kan leve med denne kosten lenge, for den er god!

så fint at det går rette veien...jeg for min del lar være og veie meg så ofte,kansje målband hadde vært en bedre ide?masse lykke til,livet er mye bedre med lchf

spent på fortsettelsen med deg..selv har jeg ca 17 kilo som skal bort...men ting tar tid :rolleyes:

• Like 2

så fint at det går rette veien...jeg for min del lar være og veie meg så ofte,kansje målband hadde vært en bedre ide?masse lykke til,livet er mye bedre med lchf

spent på fortsettelsen med deg..selv har jeg ca 17 kilo som skal bort...men ting tar tid :rolleyes:

Et godt poeng! Jeg tenkte i utgangspunktet å veie meg en gang i uken, men har blitt litt mer i det siste. Målebånd er nok en bra måte å måle fremgang på, så jeg skal hente det frem og sjekke antall cm :D.

Lykke til med dine 17 kg! Du er på rett sted og spiser rett kost - dette må bare bli bra!

• Like 1