Jump to content

På lördag är det dags: Patrik Olsson springer Tough Viking!

Recommended Posts

TV Djurgrden 2015-3

På lördag är det alltså dags för loppet Tough Viking i Stockholm. Vi har tidigare berättat om Patrik Olsson, blind och typ 1-diabetiker som kommer att springa loppet till förmån för Kostfonden och en utvärdering av kostbehandling vid typ 1-diabetes. Patrik kommer att ledsagas genom den tuffa banan av Fredrik Söderlund, yrkesofficer och del av Team Kostdoktorn. Här berättar Fredrik med egna ord:

Patrik Olsson är 43 år och har varit diabetiker typ 1 sedan 4 års ålder. Sedan 7 år tillbaka är han helt blind, en komplikation av hans sjukdom där svängande blodsockernivåer förstört kärlen i hans ögon. När Patrik blev blind bestämde han sig för att försöka förhindra andra diabetiker från att bli blinda eller råka ut för andra vanliga komplikationer för diabetiker, såsom förstörda njurar, hjärtkärlsjukdom och demens.

Efter att ha läst på och lyssnat på andra diabetiker började han äta lågkolhydratkost och har sedan dess mycket god kontroll på sitt blodsocker och insulinbehov. I dag driver han facebookgruppen ”Smarta Diabetiker” med över 18.000 medlemmar och hjälper andra diabetiker att få bättre kontroll på sin sjukdom och minska risken för komplikationer.

Ca 10 % av alla diabetiker har typ 1-diabetes och måste tillföra insulin samt balansera mängden mot hur mat och andra faktorer påverkar blodsockret, t.ex. graden av fysisk ansträngning. Patrik vet av egen erfarenhet att en lågkolhydratkost är den enskilt viktigaste förutsättningen för att underlätta denna balans och göra sjukdomen lättare att leva med. Tyvärr saknar vården ett vetenskapligt underlag att luta sig mot när det gäller kostrekommendationer vid diabetes typ 1. Det råder en uppenbar brist på studier trots att svensk forskning visar att en av fyra personer med typ 1-diabetes har allvarliga problem med att reglera blodsockret och tre fjärdedelar av dem överskrider vårdens målvärde för blodsockret, precis de besvär Patrik tidigare hade.

Forskningen visar också att effektivare kostbehandlingar kan förhindra komplikationer och därigenom kunna leva friskare och längre. Men läkemedelsbolagen är tyvärr inte intresserade av att satsa pengar på forskning kring kost så länge man inte kan patentera ett piller som går att sälja. Därför satsar nu Kostfonden på en insamling till en studie om kost vid typ 1-diabetes där forskare vid Karolinska Sjukhuset ska utvärdera hur mängden kolhydrater i maten påverkar blodsockret vid typ 1-diabetes.

För att stödja och uppmärksamma denna viktiga studie tänker Patrik springa det välkända och mycket krävande hinderbaneloppet Tough Viking med start Stockholms Stadion 13 maj kl 14:30. Loppet är 8 km långt med ett trettiotal hinder som brinnande halmbalar, isfyllda bassänger och höga hinder. Patrik blir troligen den första blinda personen i Sverige att genomföra ett sådant lopp.

Vi bor 300 km från varandra och har turats om att resa för att kunna träffas och träna, bl.a. på militära stridshinderbanor. Vi springer sida vid sida och håller i en kort elastisk repstump för att inte komma för långt ifrån varandra. Jag måste kunna ”styra” Patrik med decimeterprecision när vi springer mellan stenar och uppstickande rötter och det sker genom att jag försiktigt trycker mig mot Patrik eller drar honom till mig med repstumpen. När vi närmar oss ett större hinder räknar jag med hög röst ned avståndet fram till stopp, beskriver vad det är för typ av hinder och vilka grepp Patrik behöver leta efter. Patrik tycker det är otäckast med hinder där han förstår att han är högt över marken och jag tycker det är nervöst när vi joggar i terräng och jag styr Patrik mellan uppstickande föremål på marken som han kan snubbla på. Det har dock fungerat bättre än vad vi vågat hoppas på.

För Patrik är detta en stor sak, att utmana sig själv och skapa uppmärksamhet för den forskning som kan ge bättre kostråd till diabetiker: ”Inga fler diabetiker ska behöva bli blinda på grund av fel kosthållning”, säger Patrik som inte ”ser” något problem med att genomföra loppet.

Mer

På lördag kväll anordnas en välgörenhetstillställning för att fira prestationen. Ta chansen att träffa Patrik och mingla med andra intresserade. Här finns mer information och här köper du din biljett.

Stöd Patrik och Kostfonden i denna viktiga och förhoppningsvis banbrytande studie genom att swisha ett bidrag till Kostfonden på 123 900 42 43 eller donera ett bidrag via Paypal: https://www.paypal.me/Kostfonden. Skriv gärna ”Patrik” som meddelande.

Tidigare

Blinde Patrik springer ”Tough Viking” för Kostfonden

Dags att fira – bubbel, snittar och smör i världsklass

Video om typ 1-diabetes och LCHF

Inlägget På lördag är det dags: Patrik Olsson springer Tough Viking! dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln