Jump to content

Hälsoeffekter av LCHF: lista

Andreas Eenfeldt

Recommended Posts

Undrar du över vad andra upplevt för eventuella hälsoeffekten av LCHF vid särskilda sjukdomar eller tillstånd? Eller vill du berätta vad som hänt för dig?

Här är länkar till huvudtrådar i olika ämnen, läs och skriv gärna vidare i dem.

OBSERVERA att denna typ av berättelser inte bevisar att du kommer att få liknande effekt. Dessa berättelser är ledtrådar, inte bevis. För säker kunskap krävs upprepade noggranna vetenskapliga studier, vilket när det gäller LCHF-liknade kost endast finns vid tillstånd såsom exempelvis viktminskning, diabetes typ 2 och epilepsi. Kosten är vidare extremt viktig för hälsan men kostförändringar kan sällan eller aldrig helt ersätta modern sjukvård/medicinering vid svårare sjukdom utan bör då ses som ett komplement.

Nedan har jag satt en stjärna (*) efter de tillstånd där LCHF tveklöst kan ha en starkt positiv effekt för många. Övriga sjukdomar och tillstånd får ännu ses som osäkra.

Vanliga sjukdomar:

Diabetes typ 2 och LCHF *

Diabetes typ 1 och LCHF *

Magproblem och LCHF * (Vanliga magbesvär såsom gasproblem, IBS, magkatarr, periodvis lös avföring, svullnadskänsla, magknip)

Högt blodtryck och LCHF *

Epilepsi och LCHF *

LCHF och allergi

Hypotyreos och LCHF

MS och LCHF med eller utan D-vitamintillskott

LCHF och Crohns sjukdom / Ulcerös kolit / IBD

LCHF och akne / finnar

LCHF och depression

Främst för kvinnor:

Graviditet och LCHF

PCO(s) och LCHF *

PMS och LCHF

Endometrios och LCHF

Mer ovanliga åkommor

Narkolepsi och LCHF

Mer:

Har du tips om andra trådar på forumet som passar här? Tipsa nedan så kan listan uppdateras.

Vill du börja ett ämne som inte finns ännu? Starta ett nytt ämne i forumet "LCHF-erfarenheter" och tipsa gärna i kommentarerna nedan.

Se även alla sorterbara blogginlägg om olika sjukdomar på Kostdoktorn.se.

• Like 1

• 4 weeks later...

Såg att min sjukdom inte fanns med och tänkte lämna ett bidrag. Sjögrens Syndrom (SS) tillhör de reumatiska sjukdomarna och innebär att kroppens vätskeproducerande körtlar är inflammerade. Följden blir att man är mycket torr i ögonen, munnen, underlivet och även lungorna och luftvägarna kan drabbas. Man har även mycket värk i både muskler och leder samt extrem trötthet.

När jag började med lchf i februari 2011 hade jag ingen tanke på att det skulle kunna lindra mitt SS, jag kände bara till det som en bantningsmetod och ett sätt att få bukt med sockersug. Det var just för att få kontroll över mitt sockersug jag ville prova lchf. Jag har jojobantat hela mitt liv sedan jag var 14 år, nu är jag 57. Jag vet hur jag ska gå ner i vikt och har tillräckligt mycket självbehärskning för att klara det men att sedan hålla den vikten har varit stört omöjligt just för att sockertrollet har övermannat mig. Jag var nu infernaliskt trött på detta eviga bantandet och redo att ge upp men ville inte gå upp mer i vikt. Några förhoppningar om att gå ner i vikt hade jag inte, orkade inte en gång till kände jag.

Nåväl, nu gav jag lchf en chans och det gick över förväntan! Redan efter några få dagar kände jag att sockersuget kom ner i hanterbara nivåer och det var underbart. Till min stora förvåning började vikten att ticka neråt. Efter några veckor upptäckte jag plötsligt att jag inte hade ont någonstans, inte det minsta! Och jag blev pigg! Pigg är man i princip aldrig när man har SS, vila hjälper inte. Jag märkte också min kroniska hosta (antagligen pga SS) blev bättre samt att torrhetssymtomen lindrades. Nu är jag normalviktig, har betydligt mindre besvär av SS och väldigt lite sockersug under förutsättning att jag är strikt och inte gör avsteg annat än vid högst sällsynta tillfällen,  :)

• Like 6
  • Thanks 1

Hej jag är diagnostiserad med kronisk svampinfektion sedan 9 år tillbaka. Jag har tidigare fått starka svamphämmande mediciner i perioder. Sedan jag började testa att utesluta produkter och försöka hålla blodsockret på en jämn nivå så blev symptomen bättre: Detta var när jag åt GI.

Numera när jag äter LCHF så är jag helt symtomfri och äter inte längre medicin. Symtomen kommer tillbaka om jag fuskar i två dagar i rad så jag kan säga att det är helt klart LCHFn som håller sjukdomen borta.

• Like 6
  • Thanks 1

• 3 weeks later...

Jag har en väldigt känslig mage och tarm och har haft magproblem av episka proportioner i hela mitt liv (snart 38 år), eller åtminstone till för snart 3 år sedan då jag började att exprimentera med LCHF. Innan hade jag ordinerats allehanda mediciner och tillskott och åt till och med magsårsmedicin ett tag. Det som var så häftigt med LCHF var att det gick så fantastiskt fort från att må riktigt dåligt till att må ganska bra.

Helt plötsligt kunde man gå och lägga sig utan att må illa och sitta i långa möten utan att lida av sin uppsvällda mage- OCH också vara mätt av sina måltider utan att gå och småäta. Som en liten sidoeffekt har jag gått ner ca 10 kg och hållit den vikten (även om det fortfarande anses vara övervikt att vara 176/85) och gått ner två-tre storlekar i byxor :)

Äter jag ganska strikt LCHF så slipper jag nästan helt mina magproblem, och när jag fuskar (vilket jag gör ibland för att t.ex. öl är gott och rösti är gott) så straffas jag oftast ganska snart. Det känns i alla fall ganska skönt att jag nu kan välja själv att må bättre. 

• Like 5

• 4 months later...

Kraftig pollenallergi bröt ut vid 5-års åldern. Har lidit igenom varje sommar sen dess.. Tills för lite mer än 4 år sen då jag började med LCHF i april.. Pollenallergin bara uteblev och är fortfarande borta :) Har haft blödande rött och inflammerat tandkött så länge jag kan minnas.. det blev platt rosa och starkt och slutade blöda helt och hållet efter några veckor på LCHF... kommer mer senare.. :)

• Like 7

• 2 years later...

Jag fick de vanliga hälsoeffekterna, men det som var häftigast var ändå tandköttet. Det som var svullet, rött och alltid blödde när jag borstade tänderna morgon och kväll. Det är nu platt, ljusrosa och blöder i stort sett aldrig längre! Vilken skillnad! Tänker på de där studierna där man tyckte sig se ett samband mellan tandhälsa och demens/alzheimers.. Enligt mig är det symptom på samma sak, socker/kolhydratsförgiftning.

Sen är det även intressant att jag som snusare märker att tandköttet inte drar sig upp alls i samma takt som när jag snusade och åt högkolhydrats/lågfett-kost. Tandköttet verkar klara sååå mycket mer påfrestning, vilket är tacksamt då jag har ett stort leende :) (Nej, inte redo att sluta snusa, äter socker tills jag kräks dagligen varje gång jag försökt, går bara inte.... ännu..)

Sen var det förstås pollenallergin som jag haft sedan 5-års åldern. Började med LCHF i april för ca 7 år sen. Pollenallergin helt enkelt bara visade sig inte alls det året, och inga efterföljande heller. Skit-intressant!

Tyvärr har LCHF kosten inte haft någon som helst effekt på min astma, som jag nu börjar gissa är 90% psykologisk. Tyvärr verkar det inte hjälpa att man tänker så, astman är konstant oavsett vad jag gör. Som tur är hjälper konditionsträning och mitt långtidsverkande kortison (som jag helst skulle vilja sluta med). Dock så verkar det som kortisonet har mest effekt på på förkylningar och feber. De perioder jag inte tagit kortison (inhalator) så har jag alltid varit sjukare, när jag tar kortisonet ligger jag mer normalt på på 0-3 förkylningar /år. Så nu kör jag alltid mitt kortison morgon och kväll.

• Like 3

• 3 weeks later...

Fyller på listan med fler punkter av hälsofördelar med LCHF och Ketogen diet, saxat rakt ur en sida ur boken: Keto Clarity.

Naturlig hunger och aptit kontroll,

Enkel viktminskning och underhåll,

Mental klarhet,

Sundare, mer vilsam sömn,

Normaliserad metabolisk funktion,

Stabiliserad blodsocker och bättre insulinkänslighet,

Lägre blodtryck,

Ökad HDL (goda kolesterolet),

Minskade triglycerider,

Sänkta eller eliminerade små LDL partiklar (dåligt kolesterol),

Möjlighet att gå tolv till tjugofyra timmar mellan måltiderna,

Användning av lagrat kroppsfett som ennergikälla,

Ändlös energi,

Eliminerad halsbränna,

Bättre fertilitet,

Förebyggande av traumatisk hjärnskada,

Ökad sexlust,

Förbättrad immunsystem,

Saktande åldring på grund av minskning av produktionen av fria radikaler,

Förbättringar i blodkemin,

Optimerad kognitiv funktion och förbättrad minne,

Minskande acne och andra hudåkommor,

Ökad förståelse för hur mat påverkar din kropp,

Förbättringar i metabola hälsomarkörer,

Snabbare och bättre återhämtning från träning,

Minskad ångest och humörsvängningar.

Håll till godo, allihopa!

Smidigare och lättare rörlighet i kroppen för att inte tala om ekonomiska vinster i rörliga matutgifter för matkostnad per månad som minskat med upp till 2000kr i ensamhushåll beroende på om man är i ett ketogent tillstånd.

Smalare kropp=tjockare plånbok!

• 1 year later...

Fick bra resultat på hudinflammation i våras (har en släkting till psoriasis) och bakslag när jag slutade med LCHF igen (finns egen tråd om att det var dumt att sluta, men det hör inte hit, bara att det bevisligen var kosten som gjorde det hela bättre). Är nu på gång med lchf igen, för att försöka lugna huden på nytt. Hoppas hitta fler som fått hjälp med olika hudinflammationer genom att ta bort sockret ur kosten.

• Like 2

• 3 years later...

Sedan starten för mitt hemma arbete så har jag gått ner ca 20 kg och har ökat konditionen med flera hundra procent känns det som. Hade satt som mål 90 kg och idag uppnådde jag det :) Nu tar jag 5 kg till sen ger jag mig. När jag började med LCHF så tyckte jag det var mycket fett och att kunde detta vara hälsosamt... Efter 1 månad st togs prover på mig och och alla värden var bra. Nu har jag slutat med all medicin hade två tabletter mot högt blodtryck samt en tablett mot högt kolestrol (Statiner). Så helt tablettfri :) Idag springer jag en halvmil utan att vara helt slut. Cyklar till umeå på tex en lunchrast. Fantastiskt roligt att se dessa förändringar ske så snabbt som på 3 månader. Började gå i början av januari men som ni ser hände inget förren i mitten av mars då jag började med LCHF. Trevlig sommar

viktnedgången 2020.JPG

• Like 6
  • Boom 1

• 4 weeks later...
On 2020-07-22 at 19:13, MariaF sade:

Hurra! Gôtt jobbat!! 

....men... Vad ska du göra nu då? När du är klar...? :blink: ;) :D

Tog nytt beslut att nu skall jag ner till 80 kg. Sen blir det kanske att äta lite mindre strikt LCHF och se vart det barkar. Jag har börjat jogga enligt MAF metoden oxå och det är lite utmanande då det är ett ganska lungt tempo. Så ett maratonlopp ligger kanske nästa år och väntar på mig:) Det är en dröm jag haft har sprungit Halvmaran förut. Så jag har mål och planer jag följer.  

• Like 5
  • Boom 1

• 4 months later...