Jump to content

Första fastan

_Thomas_

Recommended Posts

Hej

Idag så har jag testat på min första periodiska fasta (20.00-12.00). Var rätt så jobbigt vid 9 men hungerkänslorna gick över med lite te. Kändes som ett sug i magen mer eller mindre hela tiden. Åt lunch och nu på eftermiddagen känns det som att hjärtat slår hårdare och pulsen är rätt så låg (43) när jag sitter vid skrivbordet. Har vanligtvis en rätt låg puls ca 41 i vila men kändes lite obehagligt med så tydliga hjärtslag. Hur upplevde ni er första period av fasta?

/T

Jag fastar regelbundet. 16.8 äter jag nästan varje dag och  nu när jag är van vid den, så tänker jag knappast på att jag har ett fastefönster. 1-2 gånger per månad så brukar jag fasta middag dag 1 till frukost dag 3 och jag har även fastat 3 dygn sammanhängande. Måendet kan variera under de här längre fastorna, men hittills har jag inte brutit någon fasta i förtid. Testa att ta 0,5-1 tsk salt i ett glas vatten, om du mår knepigt. Det är mycket möjligt att det hjälper. 

2 timmar sedan, _Thomas_ sade:

Hej

Idag så har jag testat på min första periodiska fasta (20.00-12.00). Var rätt så jobbigt vid 9 men hungerkänslorna gick över med lite te. Kändes som ett sug i magen mer eller mindre hela tiden. Åt lunch och nu på eftermiddagen känns det som att hjärtat slår hårdare och pulsen är rätt så låg (43) när jag sitter vid skrivbordet. Har vanligtvis en rätt låg puls ca 41 i vila men kändes lite obehagligt med så tydliga hjärtslag. Hur upplevde ni er första period av fasta?

/T

Håller med Petra om salt.

Vill dock varna för riktigt salt vatten, jag spydde som en gris när jag provade det, vilket jag inte hade gjort på väldigt många år

.Jag tar lite salt i handen, slickar och sköljer med lite vatten. Upprepar detta.

• Like 1

Kroppen är en vanemaskin och doserar ut lite extra insulin inför frukosten du brukar äta (gryningsfenomenet). Men efter nån vecka har den fattat att den kan vänta med det fram till lunch och då kommer du inte bli hungrig förrän dess.

Tack då mycket för alla svar. Förstår att kroppen går lite bananas så här i början. Tänkte i början testa att fasta 1ggr/vecka men lästa att för att få bäst effekt så bör det göras 3ggr i veckan. 

Mest nyfiken vad som händer med kroppen och om jag kan bli piggare. Har ingen övervikt som jag vill bli av med. Äter rätt så liberal Lchf sen någon månad tillbaka. 

/T

Skulle råda dig att fasta 5-7 ggr vecka istället och lägga till extra fett till lunchen. Då ställer kroppen in sig på utebliven frukost och du kommer inte känna hunger och få nyttan av lägre insulin större tid på dygnet. Gör du det färre gånger riskerar du att förvirra kroppen.

Har tidigare ätit var 3e timme. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål och har som ni förstår varit rätt hungerkänslig. Vill ändra på det men inte gå ner så mycket i vikt och tänker väl att fastan ändå kan förbättra dom delarna men ändå hitta en normalvikt. 

Äter inte strikt LCHF utan kan både bli lite rotsaker,  potatis och råris ibland plus bröd på bovete men plockat mjöl, socker, juice mm. Lagt till mer fett i kosten och hoppas att fastan ändå kan fungera utan att kosten är strikt Lchf. 

/T

Det gör den. Jag äter inte strikt LCHF utan vanlig kost. Är bara försiktig med socker och stärkelse samt ser till att få i mig rikligt med bra fett. Gå ner till två mål om dagen och försök undvika mellanmål. I nödfall drick te/kaffe med lite grädde i. Juice skulle jag dock skippa helt. Fruktos-kickar mår vi bättre utan.

Tack för så snabba svar. Jag tränar en del och dom senaste dagarna har har hungern slagit till när jag ska sova även om jag ätit sent på kvällen. 

Ska alla fall börja med att blicka bort frukostbordet förmiddagsfikat tills att det känns bekvämt och sen får jag se om jag behöver mellanmålet på kvällen. Satsar på att göra det 5 dagar i veckan och se vad som händer. 

• Like 2