Blogg-Postare Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Nära 14 000 personer har hitills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Jag tycker att den här utmaningen har varit till stor hjälp. Jag vet att jag inte funkar med att äta en massa kolhydrater, men det är så enkelt att ta till så det blir lätt en macka och yoghurt på kvällen i stället för lagad mat. Jag har konstant gått upp i vikt efter en ryggoperation för tre år sedan och nu var botten nådd. Kostdoktorn har verkligen hjälpt mig med bra recept och information så att jag kunde få hjälp med hur mycket fett som ska till och att få i mig tillräckligt med salt också. Mycket bra! Jag har gått ner 3 kilo på dessa två veckor och jag skulle behöva gå ner ytterligare 20 kilo Jag ser det här som en livsstil och inte en tillfällig diet eftersom jag vet att jag mår så mycket bättre när jag inte äter kolhydrater och socker. LCHF är mitt nya liv trots att jag har en man som tycker precis tvärtom…. jag utesluter helt enkelt potatisgratängen till det grillade köttet och njuter av en god fräsch sallad ? Tack för denna utmaning. Underbar god mat! Jag har ätit LCHF i över ett år, men nu med matsedel blev det en ny upplevelse. Jag kommer att fortsätta med tvåveckorsmatsedeln och göra variationer. Utbildad kock, så det ska funka. Men jag tappar inget i vikt!? Undrar hur det funkar för olika personer? Jag kämpar på. Jag har nu följt denna tvåveckorsutmaning tillsammans med min sambo och efter dessa veckor är mitt resultat minus 2,5 kilo och min sambo minus 3 kilo. Nu håller jag mig mätt mycket lättare… Jag tycker det har gått lättare än jag trodde. Jag började eftersom det konstaterades att mitt blodsocker låg väldigt högt och jag tror min övervikt är orsaken, även om den ”bara” är 10 kilo. Jag har tidigare varit tvungen att äta även mellanmål eftersom att blodsockret sjunkit och sjunker det för mycket har jag fått migränanfall! Nu håller jag mig mätt mycket lättare, även om det är lite mycket fett för min smak. Dessa veckor har inte resulterat i ”mer” än 2 kilo, men 4 cm i midjan och det är viktigt att få ner midjemåttet för min del.Recepten är väldigt goda och för mig som arbetar med mat och alltid fått lära mig att hålla nere fettmängden blir det ett annat tänk. Min man som knappast behöver gå ner i vikt har ätit samma mat, men han äter sin vanliga frukost med fil och macka och han håller vikten. Ser nu fram emot fortsättningen då maten troligen kommer smaka ännu bättre eftersom dessa två veckor innehållit tandvärk och borttagande av tand och visst blir matupplevelsen bättre nu när det ordnat till sig ? Jag tyckte att det gick jättebra, men det var svårt på kvällarna efter jobbet att inte ta något att äta eftersom jag är gjort det innan. Hungrig var jag aldrig, tänker fortsätta till vecka tre, jag gick ner 4 kilo och är nöjd. Er guide är en utmärkt hjälp för att byta diet. Det beror ju också på vad man åt innan. I mitt fall är den största insikten att kolhydraterna byts mot fett och inte protein. Detta med att fett är farligt är djupt inpräntat hos mig sedan slutet av 70-talet. Mina mor- och farföräldrar är födda på 1910-talet och saknade denna rädsla för fett. Jag gick med som medlem nästan genast för att jag ville läsa och titta på video om forskning. Jag tycker att utmaningen har gått bra. Jag började den 17 april med Mosleys blodsockerdiet på 800 kalorier om dagen och med få kolhydrater på fyra dagar tappade jag 3 kilo, men det var kanske mest vätska. Det var jobbigt att hålla sig till så få kalorier.Jag har testat LCHF tidigare, efter att läst ”Matrevolutionen”, men med dålig viktnedgång, men jag blev genast intresserat igen. Jag gick med som medlem nästan genast för att jag ville läsa och titta på video om forskning. Jag har högt blodtryck som jag medicinerar med Enalapril 20 mg och Salures 2,5 mg och har också förhöjt levervärde. Blodsockret ligger bra enligt vårdcentralen som säger att de inte kollar det varje år eftersom det legat bra. Jag har ett par gånger frågat om de inte kan kolla långtidsvärdet, men det gör de endast på de som har diabetes. Det enda obehag jag känt under första veckan var lätt huvudvärk. En del av andra veckan har jag inte ätit frukost eftersom jag inte känt för det. Har druckit vatten och kaffe med lite vispgrädde i på morgonen. Jag har tappat 3 kilo under dessa två veckor och tänker fortsätta. Tack för att ni finns och jobbar för att hjälpa alla oss tjockisar som inte mår så bra. Jag tycker att hemsidan är fantastisk bra. Det enda som är besvärligt är att hitta videon igen som jag tittat på. Jag tänker givetvis fortsätta utmaningen som har gått så bra. Vill tacka för ett jättebra koncept. Tack vare utmaningen har jag lyckats övertyga min man om fördelarna med LCHF. Eftersom han har minskat sitt midjemått med 5 cm på två veckor är han övertygad. Så lätt att följa råden på Kostdoktorn. Bra recept med god mat, innovativt att använda rotsaker som det tipsas om i recepten. Optimalt blodtryck trots att jag slutat med en av mina tabletter. Jättebra! 4 kilo lättare. Optimalt blodtryck trots att jag slutat med en av mina tabletter. Inte så mycket ”ägg o bacon” som sist jag körde det. Goda enkla recept. Härligt att slippa vara hungrig. 16/8 per automatik.Har ett mål att hamna under 80 kilo från 100 och sluta med blodtrycksmedicin samt statiner. Får dock vara försiktig då jag hade en stroke för 2 år sen, men målet är minimalt med läkemedel. Tycker upplägget har varit jättebra och recepten har varit enkla och goda! Har nu följt denna utmaning slaviskt under två veckor. Tyvärr har det inte gett något resultat alls… Har ca 3-5 kilo jag vill gå ner, men inget har visat sig på vågen. Har inget sötsug, då jag ätit relativ lågkolhydratkost under ett tag. Tyckte annars det var bra med mailen som kom varje morgon. Har ni något bra tips för att få igång viktminskningen mottages det tacksamt. Tänker fortsätta äta på detta sätt ett tag till, då jag gärna vill bli av med mina extra kilon. Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor72%4 stjärnor9%3 stjärnor6%2 stjärnor6%1 stjärna6%33 röster3311:59 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor23%3 stjärnor9%2 stjärnor0%1 stjärna0%21 röster2141:41 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:45 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor5%3 stjärnor10%2 stjärnor0%1 stjärna5%20 röster2008:57 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster716:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster605:44 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster645:06 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor0%3 stjärnor25%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster417:49 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster407:09 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna14%7 röster727:34 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor16%1 stjärna0%6 röster639:01 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor0%3 stjärnor33%2 stjärnor0%1 stjärna0%9 röster907:29 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor69%4 stjärnor15%3 stjärnor0%2 stjärnor7%1 stjärna7%13 röster131:46:20 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor71%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster724:04 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor20%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster506:20 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor57%4 stjärnor28%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster705:56 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor20%1 stjärna0%5 röster511:31 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster318:36 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster345:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster317:40 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Kostdoktorn har verkligen hjälpt mig med bra recept och information” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts