Anneli Lantz Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Hej Jag fick en kraftig överproduktion av hormoner i sköldkörteln 2015, och fick äta kortison i 6 veckor. Gick ca upp 10 kg och kan inte ens gå ner 5 kg. Vad är det som hänt i min kropp som gör viktminskningen svår? Äter sunt och tränar. Min syster, mamma och moster har underfunktion och äter Levaxin. Min värden säger att allt är normaliserat idag. Tips på hur jag ska kunna gå ner i vikt, är tacksamt Vänligen Anneli 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Jag ser ingen behandling med Kortison för Hypertyreos? http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1231 Vad fick du för diagnos, utmattad binjure, utbränd, inflamerad sköldkörtel, annat? Om man säger som så.. mot hormoner kämpar man ofta förgäves.. men hypertyreos borde egentligen leda till minskad vikt som konsekvens av hög ämnesomsättning? Iallafall LCHF är ett sätt att råda bot mot vissa hormoner som kan vara för höga för att gynna viktnedgång, främst för sådana som lider utav hyperinsulin... vilket är vanligare än vad folk inser.! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Lantz Posted May 10, 2017 Author Share Posted May 10, 2017 29 minuter sedan, Zepp sade: Jag ser ingen behandling med Kortison för Hypertyreos? http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1231 Vad fick du för diagnos, utmattad binjure, utbränd, inflamerad sköldkörtel, annat? Om man säger som så.. mot hormoner kämpar man ofta förgäves.. men hypertyreos borde egentligen leda till minskad vikt som konsekvens av hög ämnesomsättning? Iallafall LCHF är ett sätt att råda bot mot vissa hormoner som kan vara för höga för att gynna viktnedgång, främst för sådana som lider utav hyperinsulin... vilket är vanligare än vad folk inser.! Hej Zepp Jag hade subakut sköldkörtelinflammation. Gick ner vikt, halsont, hög feber, svullen sköldkörtel mm. Högt T3. 9.2, normalt är under 5.0. Hög sänka, mitt TSH <0,001 Fick kortison och gick upp ca 10 kg. Sex måndare senare gjorde jag en röntgen och hade aktivitet kvar, men de ville avvakta jod. Idag känns allt okej förutom problem att gå ner i vikt. "Behandlingen av denna sköldkörtelinflammation beror på hur allvarliga besvär patienten har. Om besvären inte är så allvarliga behöver patienten inte behandlas alls. Eventuellt kan läkaren ge ett inflammationsdämpande medel, till exempel Ipren, Voltaren, Naprosyn. #Om besvären är mer uttalade, till exempel att ämnesomsättningen är mycket högre är normalt eller om sköldkörteln är väldigt öm kan läkaren behandla med kortisontabletter# Längden på behandlingen varierar. Vid lång behandling med höga doser kan biverkningar som benskörhet uppstå. För att undvika detta brukar tabletter med kalk och D-vitamin ordineras" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Bra nu vet vi mer och vad jag läser så är det ett rätt snabbt övergående tillstånd (om man får rätt behandling iallafall?) som kan behandlas med kortison, bland annat! http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2070 Och då får man anta att du är frisk, men vill bli av med de där extra kilona iallafall som kortisonet orsakade? Då hamnar du lite på samma sits som de flesta andra och det mesta regeleras av hormoner, dvs vikt och aptit och sådant.. den sk homeostasen där kroppen strävar efter någon form av jämvikt. Banta kan vem som helst göra och det funkar oftast en kortare tid. Och jag antar och utgår från att du antagligen inte byggt extra muskler under tiden som du vill bli av med? Då handlar det lixom hur man än vrider och vänder på det hela om att reducera fettvikten. Och jag kan avslöja för dig en hemlig sak, det handlar om kalorier in och kalorier ut.. främst om kalorier ut ur fettväven! För kroppen försvarar sina fettdepåer via olika hormoner och signalsubstanser.. grejen är att gynna de som leder till ökat uttag ur fettdepåerna och missgynna de som som vill försvara dessa. LCHF handlar främst om att sänka insulin som är främsta regulatorn utav esterifiering och reesterifiering av triglycerider i fettväven! Är man i övrigt frisk så kan man använda LCHF som ett trix för att lättare "banta" sig ner i vikt, det leder som regel till ökad lipolys, mer FFA i blodet, minskad aptit och bättre förmåga att leva rätt länge på få måltider = färre kalorier in/mera ut ur fettväven! Men.. grejen är att det till stora delar är en utmaning.. främst psykologiskt.. man blir iallafall i början ett UFO, dvs man äter inte allt junk som alla andra äter och som de försöker truga på en! Du får om du är säker på att du är "i övrigt frisk" hoppa på utmaningen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts