Peter Westerlund

Hur tolka kolhydrater och sockerarter på innehållsförteckningar?

Recommended Posts

På "Lindt Excellence 85%" står det följande om näringsinnehåll:

Citat

Energi 2210 kJ, Energi 530 kcal, Fett 46 g, Varav mättat fett 28 g, Kolhydrat 19 g, Varav sockerarter 24 g, Protein 11 g, Motsvarande salt 0.08 g

Vet inte hur jag ska tolka detta. Hur kan det vara 24 g sockerarter av 19 g kolhydrater? Det är ju mer än antalet kolhydrater? Och vad är det man ska tänka på som LCHF-dietare för viktminskning? Är det antal kolhydrater eller "varav sockerarter" jag ska kolla mest på?

På "CarbZone Low Carb Sockerfri Chokladkaka" står det nämligen följande i näringsinnehållet:

Citat

Energi 1688 kJ, Energi 410 kcal, Fett 37 g, Varav mättat fett 22 g, Kolhydrat 32.5 g, Varav sockerarter 0.5 g, Varav polyoler 29.5 g, Fiber 18 g, Protein 6.5 g, Salt 0.07 g

Det är ju stor mängd kolhydrater men låg mängd sockerarter. Hade produkten inte hetat "Low Carb" hade jag direkt ratat den eftersom det är så mycket kolhydrater. Men detta fick mig att inse att jag kanske måste lära mig mer om hur jag ska läsa näringsinnehållet på produkter för att avgöra om den är "LCHF-mässig".

Kan någon reda ut detta åt mig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Peter Westerlund sade:

På "Lindt Excellence 85%" står det följande om näringsinnehåll:

Vet inte hur jag ska tolka detta. Hur kan det vara 24 g sockerarter av 19 g kolhydrater? Det är ju mer än antalet kolhydrater? Och vad är det man ska tänka på som LCHF-dietare för viktminskning? Är det antal kolhydrater eller "varav sockerarter" jag ska kolla mest på?

På "CarbZone Low Carb Sockerfri Chokladkaka" står det nämligen följande i näringsinnehållet:

Det är ju stor mängd kolhydrater men låg mängd sockerarter. Hade produkten inte hetat "Low Carb" hade jag direkt ratat den eftersom det är så mycket kolhydrater. Men detta fick mig att inse att jag kanske måste lära mig mer om hur jag ska läsa näringsinnehållet på produkter för att avgöra om den är "LCHF-mässig".

Kan någon reda ut detta åt mig?

När det gäller Lindt 85 % så är det en felskrivning. Det ska vara 24 gr kolhydrater varav 19 gr sockerarter. Var hittade du den uppgiften? Jag trodde att dom hade rättat till det.

CarbZones produkter är tveksamma överlag när det gäller LCHF.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, båda produkterna och näringsinnehållet hittade jag på Mathem. Jag håller på med en beställning och försöker hitta LCHF-vänliga produkter. Dom har själva en "inspirationssida"/temasida för LCHF (https://www.mathem.se/inspiration/dieter/lchf-produkter) och det var där jag hittade CarbZone-chokladen. På den sidan hittar man även denna: https://www.mathem.se/varor/chokladkaka-sockerfri/mork-choklad-100g-clean-eating.

Vore ju najs att hitta nån choklad man kan äta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Peter Westerlund sade:

Vore ju najs att hitta nån choklad man kan äta.

Blanda kakao, grädde och kokosolja - smaskens!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, iAnna sade:

Blanda kakao, grädde och kokosolja - smaskens!

Det låter gott, även om jag hade hoppats kunna köpa mig en färdig chokladkaka. Men det där låter som mjuk choklad. Gör man chokladbollar sen eller? :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2:a ingrediensen i Clean Eating mörk choklad är sötningsmedlet Xylitol. Förmodligen ingår det i de 29% kolhydrater som den innehåller. Om Xylitol är bättre än socker vet jag inte. Själv äter jag Lindts 85%-iga choklad, men i små mängder. Några rutor choklad ger inte mer än några gram socker/kolhydrater, och det unnar jag mig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar alltid bara på kolhydratmängden. Hur mycket av det som är sockerarter är för mig ointressant. :ph34r:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker Lindt 90% är mycket godare än 85%. 90% innehåller 14% kolhydrater vara 7% sokcerarter. Kollade på Lindts hemsida och nu finns även en med 99%, kolh 8, sockerarter 2%. Men den finns bara i 50 gramsversion (och samma pris som dom andra större kakorna dessvärre)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter Westerlund sade:

Det låter gott, även om jag hade hoppats kunna köpa mig en färdig chokladkaka. Men det där låter som mjuk choklad. Gör man chokladbollar sen eller? :P

Blanda i lite smör och sen in i kylen, så att det stelnar. Å andra sidan lär kokosoljan stelna i kylen. 

Ett par saltflingor på blir gott. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att Lindt 90% är mycket godare än 85%, 90% smakar mycket vanilj och är mindre besk än 85%. Kollade på ett paket 85% som jag har hemma, där står det 19g kolhydrater varav 11g sockerarter, så Lindt har nog rättat till det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kolhydrater blir till socker i magen innan kroppen tar upp dem. Så egentligen vet inte kroppen om du äter socker eller kolhydrater då det den får är socker hur som helst. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, The Biochemist sade:

Alla kolhydrater blir till socker i magen innan kroppen tar upp dem. Så egentligen vet inte kroppen om du äter socker eller kolhydrater då det den får är socker hur som helst. 

Kan förtydligas med att det är skillnad mellan sockerarter men att det som anges som sockerarter oftast innebär sackaros   som består av  ungefär lika mängder glukos och fruktos ...övriga kolhydrater bryts normalt ner till glukos.

Det här kan spela roll eftersom flera menar att fruktos kan vara betydligt farligare är glukos... läs gärna "The Case Against Sugar" av Gary Taubes.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är i det närmaste omöjligt att hos livsmedelsverket få begriplig information vad som ingår i begreppen kolhydrater, sockerarter och kostfiber. Läs tex deras försök att reda ut hur man ska förstå hur mycket tillsatt socker som finns i produkten. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/naturligt-och-tillsatt-socker-hur-ser-du-skillnad/

De skriver bla följande om socker: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/socker/

"Fördjupning om sockerarter

Kolhydraterna i maten består av sockerarter, oligosackarider och polysackarider. Sockerarter används som en sammanfattande benämning på mono- och disackarider. De kommer i stort sett bara från växtriket. Men det finns enstaka kolhydrater även från djurriket, till exempel mjölksocker, alltså laktos."

 

Oligosackarider och polysackarider är alltså inte sockerarter, trots att den vanligaste polysackariden stärkelse består av glukos, glukosmolekyler som sitter ihop och som kroppen lätt monterar isär så det blir glukos i blodet, blodsocker. Om jag förstått rätt är cellulosa också en sträng av glukos men där sitter molekylerna så hårt ihop att vi inte kan bryta isär dem, då kallas glukossträngen för kostfiber. 

Har vi någon som kan reda ut begreppen ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir förvirrande eftersom likartade begrepp används för olika saker ...

Fruktos är inte samma sak som fruktsocker (sackaros)

Med socker menar man ibland sackaros (typ vanligt vitt socker) och ibland alla sockerarter (glukos, fruktos, laktos, maltos samt sackaros)

I kroppen tror jag att allt till sist spjälkas ner till i huvudsak glukos-, fruktos- och laktos-molekyler.

Poly/oligosackarider ("Vanliga" kolhydrater som inte kallas sockerarter) är normalt glukoskedjor som sedan spjälkas ner till enskilda glukosmolekyler i tunntarmen. Kostfibrer är också Poly/oligosackarider men som inte kan spjälkas till enskilda glukosmolekyler av tunntarmen.
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dig legobitar. En legobit är en sockermolekyl (monosackarid). De olika färgerna är olika sockerarter (glukos, fruktos, galaktos, trehalos, ribos, xylos osv). Precis som med lego kan du sätta ihop dessa till kedjor. Kolhydrater innefattar alla längder och legobitar. De minsta bitarna, som består av en eller två, enheter kalkas för socker. De som är längre har andra namn beroende på längd och sammansättning (oligosackarider, polydackarider, stärkelse, glykogen, maltodextrin osv). Samlingsnamnet för alla är kolhydrater. 

Sedan finns det en speciell sorts kolhydrater som våra enzymer inte kan bryts ned. Dessa kallar vi för fibrer och de bokförs normalt som fibrer och inte kolhydrater på innehållsförteckningen.

I själva verket är det väldigt få kolhydrater vi kan bryta med i naturen, det mesta är fibrer. Om vi tittar på växtätare kan ju de äta gräs och blad medan vi får hålla oss till ett fåtal växter som innehåller kolhydrater vi kan bryta ned. För växtätare är det förstås nödvändigt att inte vara så begränsad som vi är eftersom de bara äter växtföda. 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summa summarum.. enligt svensk (EU?) livsmedelslagstiftning så anges digesterbara kolhydrater som bryts ner till monosackarider i tunntarmen som kolhydrater. 

Och man kan då oxå få lov att ange hur stor andel utav dessa som är enkla sockerarter.. främst för dem som vill hålla koll på sackaros!

I USA är det lite annorlunda, där anges alla kolhydrater oavsett huruvida vi kan spjälka dessa i tunntarmen eller ej, och då får man i stället ange "nettokolhydrater" som de som bryts ner i tunntarmen till monosackarider.

Och det är en rätt liten skillnad men med lite olika utgångspunkter, för rätt många andra kolhydrater kan bidra med kalorier.. och i USA är man i princip bara intresserad av kalorier.

För en del sk fibrer är mer eller mindre lösliga och kan i tjocktarmen jäsas med hjälp av tarmfloran till SCFA, dvs j*vligt korta fettsyror. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till Zepp för den utläggningen!

Jag har alltid varit lite förvirrad när man har lyssnat eller läst något från Amerikaner som talar om "net carbs" och inte riktigt kunnat relatera till de näringstabeller som finns på sakerna jag köper i butiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.