Jump to content

Studie om artificiella sötningsmedel

stefpahl

Recommended Posts

Att få någon rätsida på vad man ska tro om artificiella sötningsmedel är en utmaning, nästan alla som verkar ta upp ämnet har kraftigt förutfattade meningar åt ena eller andra hållet. Det finns kraftiga kommersiella intressen till dess för- och nackdelar.

Självklart är det bäst att hålla ner konsumtionen av dessa ...men det är ju det enkla sättet att närma sig frågan... ;)

Den svåra frågan är om man ställer socker mot artificiella sötningsmedel...om ungarna envisas med att dricka stora mängder coca-cola t ex ...ska man rekommendera vanlig cola eller cola-zero? Jag tror att många av oss ställs inför såna konkreta frågeställningar. ;-)

• Like 4

Man kan också fråga sig om resultatet är överförbart på människor. Sedan finns det studier som visar på andra skadliga bieffekter.

Jag har varken saft eller läsk hemma, men de gånger jag väljer att dricka läsk så tar jag alltid med sötningsmedel eftersom det trots allt är stora mängder socker i läsk. Jag gissar helt enkelt att sockret är skadligare för kroppen än en mikroskopisk mängd aspartam. 

• Like 2

3 minuter sedan, ArneAnka sade:

Man kan också fråga sig om resultatet är överförbart på människor. Sedan finns det studier som visar på andra skadliga bieffekter.

Jag har varken saft eller läsk hemma, men de gånger jag väljer att dricka läsk så tar jag alltid med sötningsmedel eftersom det trots allt är stora mängder socker i läsk. Jag gissar helt enkelt att sockret är skadligare för kroppen än en mikroskopisk mängd aspartam. 

Jag tror att så länge det handlar om måttliga mängder och inte daglig konsumtion och är vare sig det ena eller det andra speciellt farligt...

• Like 1

2 timmar sedan, Peter B sade:

Att få någon rätsida på vad man ska tro om artificiella sötningsmedel är en utmaning, nästan alla som verkar ta upp ämnet har kraftigt förutfattade meningar åt ena eller andra hållet. Det finns kraftiga kommersiella intressen till dess för- och nackdelar.

Självklart är det bäst att hålla ner konsumtionen av dessa ...men det är ju det enkla sättet att närma sig frågan... ;)

Den svåra frågan är om man ställer socker mot artificiella sötningsmedel...om ungarna envisas med att dricka stora mängder coca-cola t ex ...ska man rekommendera vanlig cola eller cola-zero? Jag tror att många av oss ställs inför såna konkreta frågeställningar. ;-)

Håller med dig här! Detta är den stora viktiga frågan nu, eftersom så många ungdomar växer upp med en livsstil där de konsumerar stora mängder läsk, kakor, godis, snacks dagligen, ofta innan lunch och utan frukost i magen. Vilka av dessa drycker och snacks är då minst skadliga är verkligen frågan. Om man dricker 2 liter läsk nästan varje dag spelar det stor roll om det är cola zero eller cola med socker, men vem vet vilken som är bättre/sämre för hälsan. Tyvärr märks det väl på hälsan om 10-20 år.

• Like 5

1 timme sedan, Angelico sade:

Håller med dig här! Detta är den stora viktiga frågan nu, eftersom så många ungdomar växer upp med en livsstil där de konsumerar stora mängder läsk, kakor, godis, snacks dagligen, ofta innan lunch och utan frukost i magen. Vilka av dessa drycker och snacks är då minst skadliga är verkligen frågan. Om man dricker 2 liter läsk nästan varje dag spelar det stor roll om det är cola zero eller cola med socker, men vem vet vilken som är bättre/sämre för hälsan. Tyvärr märks det väl på hälsan om 10-20 år.

Mm.. nu var det ett rätt bra tag sedan jag läste någon utav JGs artiklar.. mest för att han numera verkar fokusera på rena dravlet?

Iallafall, jag har läst olika studier och litta olika hypoteser om hur sötningsmedel funkar i kroppen, gäller oxå sackaros som trots ryktet knappast är ett dödligt gift!

Menna, våra ungdomar får vad man lyckats lista ut cirka 25E % av läsk, kakor, godis, snacks.. ssen på det så får de en ofta sockerstinn frukost, samt lunch och middag baserad på "hälsosamma" kolhydrater?

Såå, vi kan redan här konstatera att det knappast är skillnaden mellan socker och andra lågkalorihaltiga sötningsmedels som är problemet.. utan föräldrana!

För iallafall när jag var tonåring så vart jag tvungen att äta hemma och ett mål i skolan.. som oftast bestod av man skulle kunna betrakta som en form av "riktig mat", iallafall husmanskost.

Soo WTF kommer allt godis, kakor, läsk, snacks in, jo det är föräldrarna som äter/dricker detta själva och köper hem kopiösa mängder.. och barnen gör som föräldrarna!

Menna,, typ2 diabetes kallas för åldersdiabets och numera så debuterar det i tonåren!

Och vad handlar det då om.. jo om glykemisk belastning till största delen, med vissa inslag av genetik och fysisk inaktivitet!

Såå vad är då problemet med forskningen om artificiella sötningsmedel.. jo de borde i stället hjärnscanna föräldrarna först o främst och utreda varför de pådyvlar sina barn en sådan undermålig junkfood diet!

Som på sin höjd de kunde få tillgång till när far just fått löning.. eller när mor/mormor nyss bakat kanelbullar!

• Like 2

3 minuter sedan, Zepp sade:

Mm.. nu var det ett rätt bra tag sedan jag läste någon utav JGs artiklar.. mest för att han numera verkar fokusera på rena dravlet?

Iallafall, jag har läst olika studier och litta olika hypoteser om hur sötningsmedel funkar i kroppen, gäller oxå sackaros som trots ryktet knappast är ett dödligt gift!

Menna, våra ungdomar får vad man lyckats lista ut cirka 25E % av läsk, kakor, godis, snacks.. ssen på det så får de en ofta sockerstinn frukost, samt lunch och middag baserad på "hälsosamma" kolhydrater?

Såå, vi kan redan här konstatera att det knappast är skillnaden mellan socker och andra lågkalorihaltiga sötningsmedels som är problemet.. utan föräldrana!

För iallafall när jag var tonåring så vart jag tvungen att äta hemma och ett mål i skolan.. som oftast bestod av man skulle kunna betrakta som en form av "riktig mat", iallafall husmanskost.

Soo WTF kommer allt godis, kakor, läsk, snacks in, jo det är föräldrarna som äter/dricker detta själva och köper hem kopiösa mängder.. och barnen gör som föräldrarna!

Menna,, typ2 diabetes kallas för åldersdiabets och numera så debuterar det i tonåren!

Och vad handlar det då om.. jo om glykemisk belastning till största delen, med vissa inslag av genetik och fysisk inaktivitet!

Såå vad är då problemet med forskningen om artificiella sötningsmedel.. jo de borde i stället hjärnscanna föräldrarna först o främst och utreda varför de pådyvlar sina barn en sådan undermålig junkfood diet!

Som på sin höjd de kunde få tillgång till när far just fått löning.. eller när mor/mormor nyss bakat kanelbullar!

Det är inte alls vad jag ser faktiskt. Utan snarare att ungdommar har mer egna pengar och lever mer självständigt. De äter snacks och dricker läsk utanför hemmet och många föräldrar har inte en susning om detta.

• Like 4

2 minuter sedan, Angelico sade:

Det är inte alls vad jag ser faktiskt. Utan snarare att ungdommar har mer egna pengar och lever mer självständigt. De äter snacks och dricker läsk utanför hemmet och många föräldrar har inte en susning om detta.

Möjligt.. men då får de nog hur som helst för lite god och vällagad mat hemma hur som helst?

Dvs vi kan glömma mammas/mormors hembakta kanelbullar som orsaken till att åldersdiabetes numera debuterar i tonåren.

• Like 3

Det är trots allt föräldrarna som har huvudansvaret för vad barnen stoppar i sig. Är föräldrarna dåligt pålästa om nutrition blir tyvärr barnen det också. Ju mer pålästa föräldrarna är desto större chans att barnen äter nyttigt för det mesta. 

• Like 2

Min mor arbetade inom skolan och tyvärr är det inte alla barn som får ett lagat mål varm mat hemma.

Mina egna observationer från skoltiden är att eleverna springer till kiosken varje lunchrast för att köpa på sig godis. Man kan fråga sig varför. Svaret är självklart - skolmaten är inte tillräckligt bra. Eleverna blir inte mätta. Är man mätt och nöjd så har man inte godissug. Att man över huvud taget säljer godis och läsk i skolorna tyder på att man inte bryr sig om hälsan hos den framtida generationen. 

• Like 4

Föräldraansvar är viktigt...men det löser som inte riktigt problematiken när man diskuterar med sina "barn" i övre tonåren om de ska köpa 2 liter cola eller cola zero när de sitter och spelar dataspel på fredagskvällen. ;)

• Like 1

16 minuter sedan, Peter B sade:

Föräldraansvar är viktigt...men det löser som inte riktigt problematiken när man diskuterar med sina "barn" i övre tonåren om de ska köpa 2 liter cola eller cola zero när de sitter och spelar dataspel på fredagskvällen. ;)

Då har du inte varit tillräckligt tydlig eller övertygande i dina argument. Fixa lite LCHF-snacks till dem.  ?

• Like 2

17 timmar sedan, ArneAnka sade:

Min mor arbetade inom skolan och tyvärr är det inte alla barn som får ett lagat mål varm mat hemma.

Mina egna observationer från skoltiden är att eleverna springer till kiosken varje lunchrast för att köpa på sig godis. Man kan fråga sig varför. Svaret är självklart - skolmaten är inte tillräckligt bra. Eleverna blir inte mätta. Är man mätt och nöjd så har man inte godissug. Att man över huvud taget säljer godis och läsk i skolorna tyder på att man inte bryr sig om hälsan hos den framtida generationen. 

Alldeles riktig observation, det är en sida utav myntet, troligen/förhoppningsvis sidan på myntet, och det finns troligen andra problem oxå, mest troligt flera problem!

Jajamensan.. trots att jag gick i skolan på Hedenös/antagligen på bondestenåldern?, så minns jag hur många sprang till närmaste kiosk/lanthandel och köpte godis!

Det blev nästan som ett grupptryck.. men det de andra köpte tyckte jag inte var gott, utan de gånger jag köpte något så var det oftast Nöt Creme!

Bildresultat för Nötcreme

Menna, menna, jo jag bodde främst på landet då på ett jordbruk, mat fanns i överflöd från den egna gården.. och alla husmors rätter var svingoda och lagade i princip från gården egna pprodukter, även om vissa gått vägen om slakteriet/mejeriet innan det hamnade på tallriken!

• Like 2

1 timme sedan, Peter B sade:

Nämenaltså att diskutera med sina egna barn i övre tonåren är lika dömt att misslyckas som att försöka få fred i hela världen!

Dina/mina hade samma problem, när vi själva var i övre tonåren.. erkänn detta nu rent av!

Menna.. det är den tiden i livet när man går från barn till en självständig individ.. samhällets och kompisarnas inflytande över valen är då betydligt större än föräldrarnas!

Men jag säger som jag brukar om detta, det hoppar två generationer.. dvs kontentan är att det krävs att de själva blir föräldrar innan de själva blir medvetna om sina föräldrars goda råd.

Altså.. skillnaden är om huruvida man som förälder kunde komma med några vettiga råd.. huruvida man var ett föredöme, om man var konsekvent, om man var trovärdig!

Se det som så.. det finns allt för många frestelser och genvägar här i livet, för att personer i övre tonåren inte skall anamma dessa, det föräldrar kan göra är främst att vaccinera sina barn mot diverse sjukliga delar/sjukdomsorsakande delar  utav vad man kan stöta på i sin period där man går från barn till vuxen!

Och mors/mormors hemmabakade kanelbullar är knappast det stora hotet!

• Like 1

40 minuter sedan, Zepp sade:

Nämenaltså att diskutera med sina egna barn i övre tonåren är lika dömt att misslyckas som att försöka få fred i hela världen!

Jag måste vara lyckligt lottad. :wub:

För såna problem har jag inte med mina tonåringar. Jag tror inte ens de har tjuvrökt. :ph34r:

• Like 4

7 minuter sedan, iAnna sade:

För såna problem har jag inte med mina tonåringar. Jag tror inte ens de har tjuvrökt. :ph34r:

Mm.. mors/husmors direkta inverkan kan aldrig förminskas!

Ett annat problem som i princip är ett samhälleligt problem är fädernas positiva inverkan/förebild.. främst då på unga mäns utveckling till ansvarsfyllda föräldrar/partners!

No snack om saken att frånvarande fäder även påverkar flickors förhållande/synsätt på vuxna män/framtida partners!

• Like 3

2 timmar sedan, iAnna sade:

Tror du ja. :D

Jag tror inte föräldrarna är medvetna om hur mycket godis som köps på rasterna, oftast dagligen. Det är inte farligt att äta godis ibland men om man äter godis och dricker läsk varje dag så är det ett problem. 

Men det är klart att det går att lära barnen sunda hälsovanor. När vi hade filmvisning i grundskolan och alla hade med sig godis och chips så hade en klasskompis istället vindruvor och frukt. 

• Like 2

Guest jala

Att undvika alla former av sötningsmedel samt hålla ett lågt intag av kolhydrater är det bästa vi kan göra. Veganer skall hållas kort och tas med en nypa salt. Vi har ju vår egen vegan som brukar härja här med sina hänvisningar till studier av tvivelaktig karaktär.

7 timmar sedan, HelgeK sade:

"Till exempel består sötningsmedlet aspartam av två aminosyror, alltså byggstenarna till protein.

– Man kan säga att det på så vis påminner mer om kött än om socker, säger Rebecka Lebard."

Tja. Men socker innehåller Inga aminosyror vad jag vet, så nog kan man saga att aspartam påminner mer om kött. Inte för att jag tycker liknelsen är relevant. Jag påminner förmodligen mer om en gasell än om en bläckfisk, men det är ju också en irrelevant jämförelse.

Men jag yttrar mig inte om veganer. De får tycka vad de vill, men ska de få mig att lyssna får de ha bra argument.

• Like 1