Laerkan Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Hej! Jag är diabetiker och äter LCHF. Min fråga handlar om mitt blodsocker och ketos. När jag är i ketos har jag alltid högt blodsocker, mellan 8-12. Vad beror detta på och kan jag ligga på denna blodsockernivån, eller måste jag ta sprutor? Hälsningar Ingvar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Vad är ditt blodsocker när du inte är i ketos? Vad har du för värden på betahydtoxybuturat när du är i ketos? Värden över 10 är inget vidare då njurarna börjar nå sin maxgräns och socker rinner ut i urinen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Vilken typ av diabetes har du? Hur vet du att du är i ketos? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Mm.. först så måste vi veta typ av diabetes! Menna.. jag utgår från typ 2, då är det av nöden att minska insulin å det grövsta för att reversera själva grundorsaken, främst Hyperinsulinemi som i sin tur leder till insulinresistens, och hyperglykemi! Jason Fung har litta att säga om orsak och hur man reverserar det hela. Och sen då.. altså som JF poängterar när det gäller typ2 så är hyperinsulin det värsta problemet.. men det kan du inte mäta själv. Och en annan poäng han har är att när man redan har hyperglykemi och samtidigt hyperinsulinemi så är det i princip kontraproduktivt att tillföra mera insulin via spruta! Menna.. hyperglykemi är ju toxiskt, japp så är det främst på lite längre sikt.. så han föreslår då fasta i stället för att spruta in mängder med exogent insulin. Dvs gå till din diabetescentral och kräv konternuerlig mätning av C-petid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts