Jump to content

Hjälp, jag önskar mattips inför läger

Serry

Recommended Posts

Hej!

Söker efter tips på bra mat att ta med på ett scoutläger under 5 dagar. 

Jag ska alltså iväg som ledare på ett scoutläger under fem dagar. Då detta är ett lite större läger så blir vi tilldelad mat. Min plan var att jag skulle komplettera med lite förkokta ägg hemifrån och välja bort pasta, ris mm. och skippa mellanmålen. Brukar vara mycket mackor, oboy, frukt, nyponsoppa m.m till frukost och mellanmål. Inte vidare bra lchf grund. Hur som så har vi även med ett barn som är hyperallergiskt. Vi får under inga omständigheter ta med nötter eller ÄGG. Vad kan jag hitta på istället? Skall ju gärna vara något som kan vara i tälttemoeratur och inte kräver kyl???

Fröknäcke är det jag kommit på så här långt men sen är det stopp. 

Tacksam för alla uppkast och hjälp som ni kan komma på  

/Anna

Scoutläger får mig att tro att ni kommer att vara mycket utomhus? Kan man inte äta och förvara ägg utomhus?

Om du åker egen bil så kan du kanske ha och äta ägg där. Eller är barnet så allergiskt att man inte kan vistas nära det om man ätit ägg? 

Annars har du ju fått mycket bra tips ovan. Kan tillägga makrill i tomatsås och till kaffet kan man ha i kakaosmör, det finns att köpa i "knappar" från Rawpowder på Bodystore. 100% fett och det blir jättegott.

• Like 4

Ghee tror jag inte har nämnts. Ghee är smörolja eller själva fettet från smöret. Man kan göra ghee själv av osaltat smör, googla så hittar du recept och den kan förvaras i rumstemperatur. Dessutom är den lite lättare att ta med än smör, konsistensen är bättre och volymen mindre. 

• Like 3

Om man säger som så.. fem dagar är nothing!

Iallafall förutom mina råd med makrill och sardiner på burk och då främst för att de är feta, om du vill slippa äta en massa kolisar.

Ghee och kokosolja finns oxå på burk och är/lär hålla iallafall fem dagar i tält.

Men grejen med dessa är nog mera om du kan smyga ner dem för adekvata kalorier i kaffe eller te för fem dygn på scoutläger ger vid handen att du som regel gör av med en hel del kalorier.. såvida du inte tänkt sova mesta tiden i tältet!

Men utifall att du har ansenliga fettfreserver att ta utav,, så kan det oxå betraktas som en fasteperiod?

Skinka på burk lär nog oxå funka men smakar burk/illa/konserveringsmedel och är väl i princip nödfoder?

• Like 3

Mm.. pemmican är spännade, kanske något för scouter att utforska, då i sk överlevnadssyfte?

Iallafall, jag är inte scout, men jag har varit i fjällen och fiskat, träffat några samer, de hade ett lite annorlunda koncept, nämligen torkat/saltat/rökt renkött.. och så hade de njurtalg, (feten som de kallade det) från ren då så klart!

• Like 1