Gå till innehåll

Vad ska jag göra med all potatis =)

Recommended Posts

Nu när jag kör LCHF äter jag ju så klart ingen potatis, problemet är att vi köpte 50 kg genom en på min sambos jobb i höstas. Sambon och hans dotter äter potatis någon gång i veckan så det går liksom inte åt något längre.

Vill inte ge bort allt då de faktiskt äter samtidigt som jag inte vill att den blir förstörd. Jag har gott om plats i frysboxen och skafferiet.

Vad kan jag göra med all potatis? typ 30 kg :P

Gärna något smidigt så de e lätt att laga till dem när jag äter broccoli eller så.

och alla vet väll hur äcklig potatis blir i micron så det är inget alternativ :P

Haha uscha för att skala allt men men vad gör man inte.

Tack på förhand

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är ju bara hur man ska göra, tex klyftpotatis som man bara skickar in i ugnen sen? Skala, klyfta, förkoka, krydda, blanda med olja och styckfrysa? Har ingen aning om hur man gör. Gratäng tycker jag är lite svårt att få bra efter den vart fryst. Gjorde 3 Jansson till jul, blev bra när man värmde hela i ugn men inte micra bitar som matlåda sen.

Länk till inlägg

När jag var lite brukade vi skära ut figurer i en potatishalva och använda det för att göra tryck på teckningar. Kanske det skulle vara något för några få potatisar i alla fall. :)

Länk till inlägg

Detta gjorde min gamle mor förr... färsk potatis kokade man till halvfärdig och sen avkylde den under kallt vatten. Frös in och "voila" man hade färskpotatis även till vinter. Det viktiga sedan när man ville ha dem var att koka de direkt färdigt utan att tina ut de först... Är ingen expert på detta själv men minnen är ju kvar ... ;)  borde väl fungera även med vanlig gammel potatis i alla fall i teorin ...

Mvh. En frisk diabetiker typ0

• Gilla 1
Länk till inlägg

Är det något som tror att varianten på klyftpotatis kan funka, det går ju åt till sommaren och all grillning :P Skala, klyfta, förkoka, krydda, blanda med olja och styckfrysa?

Tror det är lättast att bara testa och se. :)

Förresten brukade jag förr frysa potatismos, och det gick bra. Fast jag tycker visserligen också att gratäng fryses helt ok, så jag är väl inte så noga antar jag. :)

Länk till inlägg

Potatisgratäng har jag ofta förberett och haft i frysen. Allra bäst blir det om man gräddar den utan ost tills potatisen är halvmjuk. När det sedan är dags att äta den, tinar man den, slår på lite extra grädde, lägger över riven ost och gräddar den mjuk i vanlig ugn. Det brukar bli riktigt bra.

Klyftpotatis blir väl så där, tycker jag, men det blir väldigt mycket bättre om man värmer dem i ugnen. Jag tror inte att man behöver styckfrysa. Men det blir nog bäst om man värmer i bara ett lager, så jag skulle frysa i burk med smörpapper mellan varje lager.

Jag undrar om det skulle fungera att frysa rårakor eller raggmunk. Det kanske vore något att prova.Tippar på att de skulle bli bäst att värma i stekpanna.

Länk till inlägg

Potatisgratäng har jag ofta förberett och haft i frysen. Allra bäst blir det om man gräddar den utan ost tills potatisen är halvmjuk. När det sedan är dags att äta den, tinar man den, slår på lite extra grädde, lägger över riven ost och gräddar den mjuk i vanlig ugn. Det brukar bli riktigt bra.

Klyftpotatis blir väl så där, tycker jag, men det blir väldigt mycket bättre om man värmer dem i ugnen. Jag tror inte att man behöver styckfrysa. Men det blir nog bäst om man värmer i bara ett lager, så jag skulle frysa i burk med smörpapper mellan varje lager.

Jag undrar om det skulle fungera att frysa rårakor eller raggmunk. Det kanske vore något att prova.Tippar på att de skulle bli bäst att värma i stekpanna.

Okej får handla hem en massa grädde och göra några gratänger =)

Vad tror du blir så där med klyftpotatis? Jag menar att förberede för att sen tillaga i princip så som dem man köper, alltså i ugnen.

Hmm fanns ju rösti att köpa fryst på ikea så det borde ju också gå :P

Länk till inlägg

Måste man göra nåt som har med mat att göra?
Vi är ju överens om att potatis inte är en del i nyttig kosthållning.
En sån här kanske:

Sök efter "potato gun" på youtube om länken inte funkar.

Okej, off topic det medges, man jag kunde bara inte låta bli.
Konstigt fösta inlägg det medger jag också...
Nåväl, jag är ganska inbiten LCHFare också sedan augusti 2011 och mår utmärkt av att äta lite kolhydrater.
Har lurat här sedan forumet startade och hos Kostdoktorn, Tommytappar, thelifeandtimesoftimmy, 56 kg Åse och en massa fler bloggar med LCHF inrikting länge.
Kommer väl nåt on topic inlägg också vad det lider...
Mvh,
Janne

• Gilla 2
Länk till inlägg

Varför funkar länk till youtube om man tittar på PC men inte på iPad?

Blir bara ett tomt fält på "paddan" där youtube fönstret kommer upp om jag tittar på PC med ie.

Hur får man in en länk, så att länken verkligen syns? Forumet vill att Youtubelänken ska öppna videon direkt i forument verkar det som.

Länk till inlägg

Varför funkar länk till youtube om man tittar på PC men inte på iPad?

Blir bara ett tomt fält på "paddan" där youtube fönstret kommer upp om jag tittar på PC med ie.

Hur får man in en länk, så att länken verkligen syns? Forumet vill att Youtubelänken ska öppna videon direkt i forument verkar det som.

Förmodligen för att Äpplet inte implementerat Flash-stödet. Så är det ned skit till överpris med ett diktatoriskt företag bakom.

(japp, jag gillar inte Apple eller deras produkter. Många orsaker).

Länk till inlägg