Jump to content

Slående uttalanden som vetenskap

Jenny J
 Share

Recommended Posts

Ja, det tycker jag är bra, och speciellt ditt sista påstående, man ska inte påstå och säga att lchf är rätt för alla, men man kan säga att det är rätt för en själv och för många andra (men inte för alla).

Vi behöver höja oss över pajkastningsnivån och basera uttalanden på fakta eller vara uppriktiga med och säga att det funkar för MIG, men kanske inte för dig (men  prova gärna  :) ).

• Like 1

Men detta är ju sant - har aldrig sett några gula apor eller gröna veganer,,,,

Det är visserligen sant, men de är två helt skilda påståenden.

1. Man blir inte grön av grönsaker.

2. Man blir inte fet av fett.

Men bara för att dessa påståenden stämmer betyder det inte att "eftersom man inte blir grön av grönsaker så blir man inte heller fet av fett", och ifall det inte är det man avser när man säger meningen, tycker jag inte att påståendet har någon betydelse i alla fall. Det bara förvirrar.

• Like 1

Men detta är ju sant - har aldrig sett några gula apor eller gröna veganer,,,,

Jag är rätt säker på att den som myntade uttrycket var ute efter "Det är lika befängt att, utan bevis, tänka att man blir fet av fett som att tänka att man blir grön av grönsaker". Men jag har i många sammanhang, speciellt diskussionsforum, sett att folk har en tendens att använda detta som bevis för att fett inte kan ha något med fetma att göra istället... :)

Men bara för att dessa påståenden stämmer betyder det inte att "eftersom man inte blir grön av grönsaker så blir man inte heller fet av fett", och ifall det inte är det man avser när man säger meningen, tycker jag inte att påståendet har någon betydelse i alla fall. Det bara förvirrar.

Är ingen som påstår detta heller. "Man blir lika grön av grönsaker som fet av fett" är en jämförelse i omfattning/mängd. Inte ett påstående om orsak och verkan.

Har det kommit upp någon bra tråd om "Fat Chance" - tror den boken kan höja nivån på våra diskussioner betydligt,,,,

Fast visst är det bra med lite anekdotiska exempel av typen "Bagarens hund är fet men inte slaktarens" - sen går det så klart att utveckla det hela efter intresse men just sådana här "fraser" fastnar hos folk och får dem förhoppningsvis att tänka efter,,,

Är ingen som påstår detta heller. "Man blir lika grön av grönsaker som fet av fett" är en jämförelse i omfattning/mängd. Inte ett påstående om orsak och verkan.

Så länge uttrycket används rätt, är det väl ok, men jag tror ofta LCHF:are också missförstår. Min misstanke är att en hel del faktiskt tror att det faktum att man inte blir grön av grönsaker på något sätt validerar påståendet att man inte blir fet av fett.

Känns lite som "Man blir lika torr av att hoppa i vintervaken som man blir kall av att gå i bastu". Okej, men vad ger det för mervärde?

men just sådana här "fraser" fastnar hos folk och får dem förhoppningsvis att tänka efter,,,

Jag skulle säga att sådana fraser snarare gör folk dummare och ännu mindre benägna att tänka efter själva. Rasism och andra förutfattade meningar utnyttjar detta på ett raffinerat sätt. 

• Like 1

Fast visst är det bra med lite anekdotiska exempel av typen "Bagarens hund är fet men inte slaktarens" - sen går det så klart att utveckla det hela efter intresse men just sådana här "fraser" fastnar hos folk och får dem förhoppningsvis att tänka efter,,,

Håller med Olle angående detta. Det finns en fara i att dumma ner ett budskap för massorna. Jag tror till exempel inte att doktorer som forskat i hälsa i tiotals år verkligen trodde att det mättade fett du äter sätter sig i blodkärlen på folk. Men det är ändå det förenklade budskapet de har gett oss, eventuellt för att de tänkt att massorna är för dumma för att ta till sig den komplexa sanningen. Massorna är inte dumma, bara inte alltid så välinformerade. Därför ska vi inte motivera vår ståndpunkt med floskler, utan med äkta fakta.

Däremot anekdotiska fakta som den om bagarens hund tycker jag nog kan vara motiverad, den innehåller ju faktiskt värdefull information, enligt mig i alla fall. :)

Så länge uttrycket används rätt, är det väl ok, men jag tror ofta LCHF:are också missförstår. Min misstanke är att en hel del faktiskt tror att det faktum att man inte blir grön av grönsaker på något sätt validerar påståendet att man inte blir fet av fett.

Känns lite som "Man blir lika torr av att hoppa i vintervaken som man blir kall av att gå i bastu". Okej, men vad ger det för mervärde?

Är rätt illa isf :) Tror du överskattar den delen dock.

Tycker uttrycket fyller en funktion eftersom det belyser felet med att sammankoppla (mat)fett med (kropps)fett, vilket folk gör av den enkla anledning att det är samma ord. Hade vi ersatt ord som "kroppsfett" & "fet" med ord som t ex "adiposa" & "adipös" så hade mervärdet absolut försvunnit. Som i ditt exempel med bastun.

• Like 1

Är rätt illa isf :) Tror du överskattar den delen dock.

Tycker uttrycket fyller en funktion eftersom det belyser felet med att sammankoppla (mat)fett med (kropps)fett, vilket folk gör av den enkla anledning att det är samma ord. Hade vi ersatt ord som "kroppsfett" & "fet" med ord som t ex "adiposa" & "adipös" så hade mervärdet absolut försvunnit. Som i ditt exempel med bastun.

Jag kan köpa det. :)

Bra inlägg Jenny. Ordlekar kan man använda till mycket, ex till att manipulera människor som inte är vana att tänka kritiskt alternativt inte är medvetna om manipulationens makt (som Olle är inne på).

Köper också Martins invändning här ovan även om den ju i princip utgår från samma intention, dvs att påpeka hur felaktigt det kan bli att lägga för mycket värde på "ordlekar".

Gött (blomkåls)mos kort och gott!

• Like 1

Håller med Olle angående detta. Det finns en fara i att dumma ner ett budskap för massorna. Jag tror till exempel inte att doktorer som forskat i hälsa i tiotals år verkligen trodde att det mättade fett du äter sätter sig i blodkärlen på folk. Men det är ändå det förenklade budskapet de har gett oss, eventuellt för att de tänkt att massorna är för dumma för att ta till sig den komplexa sanningen. Massorna är inte dumma, bara inte alltid så välinformerade. Därför ska vi inte motivera vår ståndpunkt med floskler, utan med äkta fakta.

Däremot anekdotiska fakta som den om bagarens hund tycker jag nog kan vara motiverad, den innehåller ju faktiskt värdefull information, enligt mig i alla fall. :)

Tror nog att de forskande doktorerna verkligen trodde på sin hypotes att det var fettet som kloggade igen våra blodkärl,,,,

Problemet med en stor del av forskningen är att den ofta sker på djupet utan att sättas i sitt sammanhang - man tittar isolerat på en enda parameter men glömmer helheten,,,,

Men jag håller med om att det måste till rättning i ledet vad gäller våra bombastiska talanger och då inte minst mina verbala fyrverkerier som kan vara rätt så ogenomtänkta - jag lovar bot och bättring!

"Att tänka innan man pratar är ju som bekant som att torka sig innan man skitigt!" om man får tro Arne Anka och han är verkligen inget föredömme! :unsure:  

• Like 1

Jag tror att en del av sådant som sägs är menat att användas som liknelser. Alltså det som Jesus i Bibeln använde sig av för att förklara svåra saker för den outbildade massan han predikade för. Jag använder mig ofta av liknelser för att på ett pedagogiskt sätt förenkla förklaringen för någon som är helt oinsatt i ett ämne genom att likna det vid något den kan relatera till. Jag hoppas att jag inte helt har missförstått vad TS menade nu...

Jag tror att en del av sådant som sägs är menat att användas som liknelser. Alltså det som Jesus i Bibeln använde sig av för att förklara svåra saker för den outbildade massan han predikade för. Jag använder mig ofta av liknelser för att på ett pedagogiskt sätt förenkla förklaringen för någon som är helt oinsatt i ett ämne genom att likna det vid något den kan relatera till. Jag hoppas att jag inte helt har missförstått vad TS menade nu...

Ja, det är ingen lätt balansgång det där. Jag använder mig också av liknelser ibland. T.ex. gillar jag den om att energi-in-ut som restaurang eller översvämning (tror Doc har tagit upp dessa i något inlägg också).

Problemet är egentligen först när man använder såna här uttalanden som bevis för något. Det var det jag var ute efter. Påståendet om grönt och grönt, fett och fett, hade jag tydligen inte fattat till fullo, och det kan ju vara min dumhet  :rolleyes:  men det får mig att tro att det inte har ett så jättestort värde när man ska pedagogiskt förenkla något för en oinsatt... Påståendet om att vi ska äta det vi består av har jag sett här och där i kommentarerna på kostdoktorns sida och detta argument tycker jag man helt ska undvika, eftersom jag inte tycker det är fråga om en förenkling, det stämmer helt enkelt inte.

Min poäng var egentligen att man ska vara källkritisk också till LCHFare och bara för att något låter "catchy" så behöver det inte stämma. Vi ska akta oss så vi inte bara upprepar varandras finurliga förenklingar och glömmer bort att berätta den långa versionen också sedan när personerna blir mer insatta.