Effie Posted May 19, 2017 Share Posted May 19, 2017 På kolhydrater ifokus har någon lagt upp en filmsnutt "LCHF dödar"; upphittad på något veganforum. Den vill jag inte uttala mig om, för jag har inte tittat på den. Men det blev en discussion om soja, fytinsyra, lektiner - är det nyttigt eller ej? Jag har last någonstans att fytinsyra och lektiner kan ha någon function I kroppen - men jag är inte kunnig på området. Så det vore spännande om någon som kan och vet kan uttala sig I frågan. Jag är alltid nyfiken att få lära mig något nytt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2017 Share Posted May 19, 2017 Mm.. Lectiner är bioaktiva ämnen. och de bldas oxå i vår kropp! En annan grej är att de även bildas naturligt i växter.. litta utav samma skäl dvs som en naturlig del av deras liv. Iallafall Soya är en av de växterna som har mest och de har en funktion i deras liv, däremot kanske främst för att de är för växtens skull inte lika nyttiga att inmundiga. Däremot de som förekommer i animalier är oftast de samma som vi bildar själva! https://en.wikipedia.org/wiki/Lectin Iallafall.. LCHF kommer alldrig att leda till ett evigt liv, vi dör med en upp till 100% sannolikhet, förr eller senare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 Tja...vad jag har sett någonstans (och jag kommer ju aldrig ihåg var jag ser saker och ting) är att fytinsyror/lektiner är nyttigt för oss. För att de triggar immunförsvaret kanske? Eller något annat som behöver retas lite? Och då i små mängder, antar jag. Vi ska ju äta lite av allt...? Jag tycker det är intressant att ifrågasätta det jag tror jag lärt mig. Men jag kan ju för lite för att veta vad som är ifrågasättande och vad som är påfund helt tagna ur luften. Vad säger du Zepp; blir vi inte odödliga av lchf??? Det hade jag ju räknat med...:-( 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Nja.... med LCHF tror jag att sannolikheten för död ligger runt 90% 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 12 timmar sedan, Peter B sade: Nja.... med LCHF tror jag att sannolikheten för död ligger runt 90% Inom "upp till 100%" ryms således en 90 pocentig sannolikhet för ett visst utfall.. iallafall över en period längre än två år, som tydligen är den gräns som man kan överleva på en ketogen diet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 16 timmar sedan, Effie sade: Tja...vad jag har sett någonstans (och jag kommer ju aldrig ihåg var jag ser saker och ting) är att fytinsyror/lektiner är nyttigt för oss. För att de triggar immunförsvaret kanske? Eller något annat som behöver retas lite? Och då i små mängder, antar jag. Vi ska ju äta lite av allt...? Jag tycker det är intressant att ifrågasätta det jag tror jag lärt mig. Men jag kan ju för lite för att veta vad som är ifrågasättande och vad som är påfund helt tagna ur luften. Vad säger du Zepp; blir vi inte odödliga av lchf??? Det hade jag ju räknat med...:-( Grejen är att man blandar rätt frisk när det gäller olika ämnen hit och dit! Tex Lektiner som vi bildar själva och har viktiga funktioner hos oss, och likaledes bland växter, men de behöver denatureras först innan vi äter dessa, då de främst är till för växten. "Lectins serve many different biological functions in animals, from the regulation of cell adhesion to glycoprotein synthesis and the control of protein levels in the blood. " Oså till Fytinsyra; "Phytic acid has a strong binding affinity to important minerals, such as calcium, iron, and zinc, although the binding of calcium with phytic acid is pH-dependent.[18][vague] The binding of phytic acid with iron is more complex, although there certainly is a strong binding affinity, molecules like phenols and tannins also influence the binding.[19] When iron and zinc bind to phytic acid they form insoluble precipitates and are far less absorbable in the intestines. This process can therefore contribute to iron and zinc deficiencies in people whose diets rely on these foods for their mineral intake, such as those in developing countries[20][21] and vegetarians. Och de kan tydligen använda denna effekt för att bekämpa cancer oxå.. antagligen ihop med andra sk giftiga ämnen? "Studies examining the effects of phytic acid demonstrate that they are important in regulating vital cellular functions. Both in vivo and in vitro experiments have demonstrated striking anticancer (preventive as well as therapeutic) effects of phytic acid. Research shows anti-carcinogenic effects, albeit to a lesser extent and it acts in inhibiting cancer." https://en.wikipedia.org/wiki/Phytic_acid Och då har vi inte ens nämnt proteiner, några utav de mest potenta toxinerna/sjukdomsalstrare är proteiner! Allt ifrån ormgift, ensymer, för att inte tala om Prioner! https://sv.wikipedia.org/wiki/Prion Grejen är att vårt pensionssystem inte är anpassat för att vi skall leva hur länge som helst! För då hade de varit tvungna att höja skatten till flera hundra procent av lönen.. alternativt införa en stupstock där vi får en spruta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: Grejen är att vårt pensionssystem inte är anpassat för att vi skall leva hur länge som helst! Nu börjar jag bli orolig för dig Zepp! Det är meningen att man ska se fram emot pensionen men ibland blir dina inlägg åt det morbida hållet... Var rädd om dig och glöm inte jobba på hojen och lilla spättan! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Inte morbidare än Johnathan Swift iallafall? Och hans samhällskritiska och satiriska roman Gullivers resor! https://en.wikipedia.org/wiki/Gulliver's_Travels Iallafall, Gulliver besöker således ön Lugnagg, där odödliga personer bor, sk Struldbrugs! https://en.wikipedia.org/wiki/Luggnagg Och beskriver konsekvensen av det; "Struldbrugs were forbidden to own property: As soon as they have completed the term of eighty years, they are looked on as dead in law; their heirs immediately succeed to their estates; only a small pittance is reserved for their support; and the poor ones are maintained at the public charge. After that period, they are held incapable of any employment of trust or profit; they cannot purchase lands, or take leases; neither are they allowed to be witnesses in any cause, either civil or criminal, not even for the decision of meers (metes) and bounds. Because: Otherwise, as avarice is the necessary consequence of old age, those immortals would in time become proprietors of the whole nation, and engross the civil power, which, for want of abilities to manage, must end in the ruin of the public." https://en.wikipedia.org/wiki/Struldbrug Jag har ingen intention att bli en Struldbrug, jag väntar bara på att mina byggnadsarbetare skall komma och höja marknivån runt mitt garage så att jag kan köra in en MC däri utan att behöva bära den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts