Jump to content

För många blodtrycksmediciner?

Citius44

Recommended Posts

Jag går omkring och undrar om jag verkligen behöver båda mina blodtrycksmediciner: Jag är 66 år, normalviktig, motionerar regelbundet och mår generellt mycket bra.  Har Losartan/hcl tiazid samt Amlodipin 5 mg, och har nu ett blodtryck i sittande vila på 135/75. Ibland får jag underliga parestsier i ena låret; det känns som om det rinner varmt eller kallt vatten på låret, och känseln försvinner i huden.Jag har börjat misstänka att det kan ha med Amlodipin att göra. Är det dumt att på försök utesluta A. en tid och hålla ett öga på blodtrycket ?

Jag är 57 och tar hellre gift än blodtrycksmediciner (var ligger skillnaden?),,,,,

Läkarna har mycket bråttom med att ta fram receptblocket och passar då gärna på att skriva ut ett par olika mediciner när de ändå är igång - ibland med blodsockerhöjande och därmed kontraproduktiv effekt och så är cirkusen igång och halva din lediga tid går åt till att pillra med piller,,,,

Ät LCHF, minska din vikt - räkna med att erhålla 5 - 15 mmHg sänkning för varje 10 kg viktminskning - köp en riktig blodtrycksmätare, kostar runt 1000 - 1200 beroende på vart du köper den - ta ditt blodtryck i lugn och ro och på rätt sätt vilket ofta inte görs på våra vårdcentraler,,,,

Rör på dig - du sänker ditt blodsocker och därmed ditt insulin vilket gör att det eventuella magnesium som du har i blodet verkligen kommer in i cellerna - utan Mg blir dina ådror som torkade gummislangar,,,,

En halvtimmes motion 5 dagar i veckan påstås kunna sänka långtidssockret med 10% - jag är övertygad om att det stämmer någorlunda,,,

Jag går omkring och undrar om jag verkligen behöver båda mina blodtrycksmediciner: Jag är 66 år, normalviktig, motionerar regelbundet och mår generellt mycket bra.  Har Losartan/hcl tiazid samt Amlodipin 5 mg, och har nu ett blodtryck i sittande vila på 135/75. Ibland får jag underliga parestsier i ena låret; det känns som om det rinner varmt eller kallt vatten på låret, och känseln försvinner i huden.Jag har börjat misstänka att det kan ha med Amlodipin att göra. Är det dumt att på försök utesluta A. en tid och hålla ett öga på blodtrycket ?

Jättebra tryck du har! Om du ska ändra din medicinering tycker jag absolut att du ska göra det i samråd med din läkare.

Amlodipin är ibland bra för vissa personer som har ett ok övertryck men behöver sänka sitt undertryck (enligt min läkare). Dock fungerar det inte för alla. Det gjorde det inte för mig. Nu ska jag prova att ta 24 mg Atakand istället för 16 mg Atakand plus Amlodipin. En ganska vanlig biverkning av Amlodipin är att vristerna svullnar. Jag trivdes inte heller med Amlodipin, inte för att jag kände av någon biverkan utan mer för att den inte gav någon sänkning av undertrycket. Det var kvar på 90 både för och efter jag provat medicinen. Ett undertryck upp till 89 är helt ok om man inte är sjuk på något annat sätt.

Atakand har jag aldrig känt något negativt av överhuvudtaget. En ganska ny och bra medicin. Föregångaren till den gav mig hosta - akta dig för den.

Om du i övrigt är frisk kan det knappast vara farligt. Du bör dock om du kan diskutera medicinändringar med din läkare.  ;)

• Like 1

Om du i övrigt är frisk kan det knappast vara farligt. Du bör dock om du kan diskutera medicinändringar med din läkare.  ;)

Jag har försökt diskutera insulinets påverkan på Mg halten i cellerna med ett par läkare - båda har sett ut som jag trillat ned från Mars och verkar vara övertygade om att det räcker med att Mg finns i blodet. Hurvida det kommer in i cellerna eller inte verkar inte vara så viktigt,,,,

Läser man på siter i USA näms ofta insulinet som orsak till högt blodtryck men jag har aldrig lyckats hitta några siffror på i vilken storleksordning som blodtrycket kan sänkas som funktion av den lägre insulinhalten - vet Doc något om detta?