Blogg-Postare Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Över 14 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Jag hade redan tjuvstartat med LCHF när jag hittade denna utmaning. Jag fann den i precis rätt tid. Tyckte att det var jobbigt att komponera menyer så att det blev rätt mängd kolhydrater. Samtidigt mådde jag mycket dåligt av alla omställningsbesvär. Letade på nätet efter hur jag skulle bli av med dessa och fann då LCHF-utmaningen. Allt lät toppen. Det bästa var att jag fick en komplett handlarlista. TOPPEN! Det var bara att bocka av det som redan fanns hemma och inhandla resten. Hela veckan klar och dessutom lunchen som alltid har varit ett problem för mig. Nu lagade jag mat en gång om dagen – fixat och klart. Jag kan varmt rekommendera denna LCHF-utmaning om man är nyfiken på LCHF. Ett litet minus tyckte jag var att det var en något ensidig veckomeny. Men det var egentligen inget problem. Jag kan varmt rekommendera denna LCHF-utmaning om man är nyfiken på LCHF. Nu fortsätter jag av bara farten med era veckomenyer. Känner mig lite säkrare och kan blanda mellan olika recept för att få den omväxling som jag vill ha.Tack vare er guide har jag inte längre några ”förbjudna” matvaror i skåpen, så valet blir så mycket lättare. Har också på er hemsida funnit de argument som jag känner att jag behöver för att förklara mitt ställningstagande. Stort tack för hjälpen! PS. Åtta veckor, de sex före utmaningen var mycket svajiga när det gäller kosthållningen, har gett mig en minskad vikt med 8 kilo och midjeomfånget har minskat med 10 centimeter. Detta betyder att jag får köpa mig en ny sommargarderob. Jag tycker att det har gått förvånansvärt lätt. Tredje och fjärde dagen var jobbigast. Jag tänker fortsätta, men ökar på kolhydraterna lite. Jag gjorde detta i syfte att gå ner i vikt. Jag har gått ner 4 kilo på 2 veckor, vilket sporrar mig att fortsätta. Det svåraste för mig är att avstå frukt. Jag har gjort de första två veckorna. Det som var svårast var att bryta vanan att gå och småäta, därför att jag alltid varit sugen. Det satt liksom i kroppen. Men jag gick ut i köket och drack vatten och efter några dagar gick ovanan över. Det som är så fantastiskt är att vara mätt. Hela dagarna. Jag visste inte hur det var, har aldrig känt det tidigare. Har ätit LCHF förut i perioder, men denna gång känns det bättre och magen funkar perfekt. Har lite svårt för allt kött som tex griskött, men som sagt det finns fisk ? Tack för alla fina recept, allt smakade jättegott. Lite för stora portioner, delade upp i flera. Jag har väl inga viktproblem, men har ändå gått ner ca 3 kilo. Jag har nu provat tvåveckorsutmaningen och det har fungerat. Jag har gått från att väga 127,5 till idag 117,9. Detta är jag väldigt glad för. Anledningen till att jag provade är att jag läste om kvinnan som har bipolär sjukdom och åt LCHF-kost och då kunnat ta bort mediciner och må bättre. Jag har också denna sjukdom och är även nykter alkoholist sedan 11 år. Under dessa år har jag bytt drickande mot ätande och har utvecklat ett sockerberoende, vilket jag i och för sig alltid haft, men kunnat hålla på en rimlig nivå. Jag medicinerar mot bipolär sjukdom med mediciner som direkt påverkar ämnesomsättningen vilket har en del i min fetma, men jag förstår att mitt ätande och mitt sockerintag är den största boven. Fetman bidrar till värk och förslitningar och jag måste även äta matsmältningenzymer. Jag har beslutat mig för att göra en förändring i mitt liv och ge mig en chans att bli frisk… Jag har beslutat mig för att göra en förändring i mitt liv och ge mig en chans att bli frisk och kunna hantera mitt psykiska mående. Så jag följer era kostråd och jag läser det fina material som finns här på sidan och tittar på filmerna. Jag tycker era recept är enkla och maten är god. Mitt ätbeteende gör dock att det är svårt att tänka på mat och planera strikt, det är ett av mina stora problem. Eftersom jag svänger upp och ner blir det svårt med kontinuitet. Detta har dock fungerat under de tre veckor (jag började en vecka innan med egna recept) jag hållit på med strikt LCHF-kost. Abstinensen efter socker har varit jobbig, men jag har hållit ut.En positiv sak är att jag kunnat minska ner på min kvällsmedicin Seroquel och det har funkat bra för mig. Just nu känner jag mig deprimerad och tror att det är sockerberoendet som är orsaken. Utöver LCHF-kost kommer jag att söka stöd för att klara det psykiska måendet så att jag kan fortsätta på min inslagna väg. Det är er sida som har fått mig att förstå hur kosten har påverkat mig negativt i mitt liv så det måste bli ett liv utan socker och raffinerad mat precis som med alkoholen. Egentligen avslutade jag utmaningen redan i torsdags, d v s några dagar i förtid. Anledningen är att för mig var en del recept för tidsödande och omständliga. Har ofta snålt med tid, kommer hem när maten egentligen borde stå på bordet. Bor så att jag har trångt och enkla resurser för matlagning. Gillar enkel och ren mat, typ en köttbit med en rejäl sås eller smör med sallad eller nåt annat grönt. Osäker på om jag skall fortsätta utmaningen eller gå vidare på egen hand. Bortsett från mina egna omständigheter har utmaningen varit suverän och lärorik. Tack för utmaningen! Svenska är icke mitt modersmål, så fast jag förstår, kan jag inte skriva bra. Så många rader blir det icke. Tyckte om utmaningen och gick ner ett par kilo. Utmaningen är verkligen effektivt sätt att komma igång. Recepten var lätta att följa. Det var inga konstigheter, utan det mesta fanns i vanliga livsmedelsaffärer. Det enda jag inte fick tag på var fläsksvålar och jerkkrydda. Tack för en bra sajt! All den kunskap som finns i intervjuer och filmer på hemsidan har lärt och hjälpt mig mycket. Det har varit lätt och inspirerande att följa veckomenyerna och allt annat material på hemsidan. För ca 7 år sedan åt jag enligt LCHF under en vår, det gick bra så tillvida att jag gick ner ganska många kilon och kände mig piggare. Det var dock svårt att hålla i för att dels var det svårt att variera kosten, tyckte jag då, och jag saknade egentliga kunskaper om hur det hela fungerar. Dessutom upplevde jag det svårt att tillämpa när man lämnade sitt ”vardagsliv”. Det är en svårighet även denna gång. Restauranger är inget problem, men ätande i det social livet i övrigt är ett problem. Man upplevs som krånglig och överdriven, även om ingen säger något rent ut. Denna gång säger jag inte att jag äter LCHF, utan att jag provar att utesluta socker och stärkelse för att försöka få bukt med min migrän. Inte helt en lögn men… Det tas emot på ett annat sätt. Tyvärr har denna kost vare sig förra gången eller denna gång haft någon större inverkan på migränen. (Det är hittills bara graviditeter som haft det…)All den kunskap som finns i intervjuer och filmer på hemsidan har lärt och hjälpt mig mycket. Denna gång har jag tyvärr inte gått ned ett enda hekto. Konstigt då jag ätit mycket mer strikt än den förra gången. Jag har stor övervikt och ett mycket trasigt knä som skulle glädjas åt att slippa min tyngd. Om jag inte fått all den info och kunskap som sidan givit mig hade jag troligtvis gett upp redan, men jag känner att jag mår bättre. Mitt sötsug efter maten är helt borta. Jag är mätt och trots att inget syns på vågen tycker jag att kläderna sitter lite lösare. Jag tänker fortsätta dieten för att jag har blivit övertygad både av info och mitt mående att detta är mer hälsosamt än den fettsnåla, kolhydratrika kost jag ätit tidigare i hopp om att gå ned i vikt, men som istället givit mig ett tresiffrig tal på vågen. Kanske är inte allt hopp om viktminskning ute, det tar kanske bara lite längre tid än förra gången, även om det hade känts skönt med några hekto ned. Tack för kostdoktorn.se. Det finns fortfarande mycket kvar för mig att läsa och inspireras av! Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor8%3 stjärnor5%2 stjärnor5%1 stjärna5%36 röster3611:59 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor72%4 stjärnor18%3 stjärnor9%2 stjärnor0%1 stjärna0%22 röster2241:41 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:45 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor5%3 stjärnor10%2 stjärnor0%1 stjärna5%20 röster2008:57 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster716:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster605:44 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster645:06 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor0%3 stjärnor25%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster417:49 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster407:09 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor16%1 stjärna0%6 röster639:01 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna14%7 röster727:34 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor0%3 stjärnor33%2 stjärnor0%1 stjärna0%9 röster907:29 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor69%4 stjärnor15%3 stjärnor0%2 stjärnor7%1 stjärna7%13 röster131:46:20 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor71%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster724:04 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor20%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster506:20 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor57%4 stjärnor28%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster705:56 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster318:36 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor20%1 stjärna0%5 röster511:31 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster345:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster317:40 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Jag får köpa mig en ny sommargarderob” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts