Jump to content

Tipsråd

Parau

Recommended Posts

hej

jag har läst mycket om lchf och ska börja imorgon måndag den 22 maj.

jag är 175 och väger 85 kg så inte direkt överviktig men vill ändå gå ner några kilon.

efter att ha läst olika kostråd så skall ja äta ägg och bacon 3 ggr om dagen frukost lunch och middag, inget annat i en månads tid.

det är billigt och lätt att göra så jag kommer spara pengar på detta med.

plus jag kommer enbart dricka vatten, ingen läsk eller light produkter. 

Jag ser detta som ett experiment och hur min kropp kommer reagera på detta med så lite kolhydrater .

vill oxå tilllägga jag springer ca 1 mil om dagen, till jobbet och hem igen.

nu till en fråga jag är lite orolig att ja kommer få i mig för lite vitaminer och mineraler, behöver ja köpa vitamin tillskott?? Och mineral tillskott.

tacksam för svar och säg gärna va ni tycker om mitt projekt . 

Mvh

• Like 3

Det finns många föreställningar om vad LCHF är och många tror det är ägg till leda eller kött som simmar i smält smör men jag tror nog du kommer att hitta bra tips. Kostdoktorn har en hel del tips och "tallriksförslag" beroende på hur strikt man vill vara. Lycka till!

• Like 4

Om du vill äta ensidigt, så bör du äta så näringstät och näringsrik mat som möjligt, helst ekologisk.

Ryktet säger att det är:

• lever
  • ägg
  • sardin
  • solrosfrön
  • grönkål
  • ostron
  • avokado
  • lax (vild!)
  • kött
  • spenat
  • Like 6

Sten Sture Skaldeman, en tidig LCHF:are, som också skrivit böcker om LCHF, åt begränsat med kolhydrater under sin viktminskning. Han kompletterade kosten med någon form av multivitaminer och åt inte bara ägg och bacon, utan gjorde även en del pannbiffar, sk bantarbiffar eller fakirbiffar. :)

Du behöver inte hålla dig till uteslutande ägg och bacon, om du vill experimentera och äta sparsamt med kolhydrater. Nollning är en variant, då du äter noll eller nära noll kolhydrater, dvs du lagar mat, men äter utan grönsaker och kan t ex äta kött med bearnaisesås till. Vill du äta LCHF med mer grönsaker så har Lesscarbs många inspirerande recept på sin blogg. Hennes recept är ofta relativt billiga och enkla att göra. Tommy tappar är en blogg där merparten av maten är strikt och inte innehåller så mycket kolhydrater. Är du intresserad av ketos, så läs gärna på Martina Johanssons blogg. 

Många som börjar med LCHF tar extra salt, för att motverka olika omställningsbesvär. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten vid behov och drick. Använd gärna oraffinerat havssalt, Seltin eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt (googla för recept). Din löpträning kan påverkas av kroppens omställning till fettdrift. Behöver du råd, specifikt om träning och prestation så tror jag du kan få det här. 

• Like 4

On 2017-05-21 at 18:18, Parau sade:

Hej Maria f och tack så mycket . 

ja det va kanske lite extremt , jag skall läsa igenom recepten du föreslog tror jag först nu ikväll. Som sagt nybörjare :) 

allt gott

mvh

Bra insikt.. för även om ägg och bacon är gott så lär man tröttna på det oxå!

Behåll gärna äggobacon som helgfrukost.. det finns inget godare än att vara ledig, sova länge, starta dagen med kaffe och sen äta frukost vid 11-12 tiden, fortfarande iklädd morgonrock!

För övrigt så är det godare med färskt fläsk.

Testa för övrigt att steka det färska fläsket i cocosolja, svingott!

• Like 6