Jump to content

Fråga om zink

Seven177

Recommended Posts

Hej!

Jag äter för närvarande 7000 IE D-vitamin, 400mg magnesium, 50mg zink och 90mcg vitamin k2 om dagen.

Jag har alltid lidit av torr hud speciellt på händerna med självsprickor och annat jävelskap som följd. Min torra hårbotten har blivit mycket bättre med LCHF och tillskott, fast det är inte helt bra än. Min naglar är ytterst lite "fåriga" eller randiga(mest höger tumnagel), eller hur man nu ska förklara det, och jag har 3 vita prickar totalt på dem.

Finns det någon risk med att öka på intaget av zink till 100mg? Eller finns det något annat som kan saknas mig?

Min son som snart fyller fyra har spröda naglar som delar sig och har även ganska torr hud med en del röda utslag. Kan man ge zink till barn i hans ålder?

Kan nämna att han äter vad som kanske kan benämnas liberal LCHF. Han får potatis hemma men inget spannmål förutom mannagrynsgröt någon enstaka gång. Vatten eller fet mjölk till maten. I stort sett inga grönsaker om vi inte lyckas gömma det väl i maten. På dagis äter han det som serveras. Lite godis på lördagar och kakor, saft och dylikt bara vid kalas. Ger honom även ca 1500 IE D-vitamin om dagen.

Någon som har några tips?

Av vad jag har läst så skulle jag aldrig supplementera zink såvida jag inte har fått det på papper att jag lider av zinkbrist.

Zinc is LIKELY SAFE for most adults when applied to the skin, or when taken by mouth in amounts not larger than 40 mg per day. Routine zinc supplementation is not recommended without the advice of a healthcare professional. In some people, zinc might cause nausea, vomiting, diarrhea, metallic taste, kidney and stomach damage, and other side effects. Using zinc on broken skin may cause burning, stinging, itching, and tingling.

Taking high amounts of zinc is LIKELY UNSAFE. High doses above the recommended amounts might cause fever, coughing, stomach pain, fatigue, and many other problems.

Taking more than 100 mg of supplemental zinc daily or taking supplemental zinc for 10 or more years doubles the risk of developing prostate cancer. There is also concern that taking large amounts of a multivitamin plus a separate zinc supplement increases the chance of dying from prostate cancer.

Taking 450 mg or more of zinc daily can cause problems with blood iron. Single doses of 10-30 grams of zinc can be fatal.

The Tolerable Upper Intake Levels (UL) of zinc for people who are not receiving zinc under medical supervision: Infants birth to 6 months, 4 mg/day; 7 to 12 months, 5 mg/day; children 1 to 3 years, 7 mg/day; 4 to 8 years, 12 mg/day; 9 to 13 years, 23 mg/day; 14 to 18 years (including pregnancy and lactation), 34 mg/day; adults 19 years and older (including pregnancy and lactation), 40 mg/day.

The Institute of Medicine has established Adequate Intake (AI) levels of zinc for infants birth to 6 months is 2 mg/day. For older infants, children, and adults, Recommended Dietary Allowance (RDA) quantities of zinc have been established: infants and children 7 months to 3 years, 3 mg/day; 4 to 8 years, 5 mg/day; 9 to 13 years, 8 mg/day; girls 14 to 18 years, 9 mg/day; boys and men age 14 and older, 11 mg/day; women 19 and older, 8 mg/day; pregnant women 14 to 18, 13 mg/day; pregnant women 19 and older, 11 mg/day; lactating women 14 to 18, 14 mg/day; lactating women 19 and older, 12 mg/day.

En liten sammanfattning från Medline.

Jag har ätit zinktillskott i flera år, långt innan lchf kom in i bilden och mina naglar är mycket bättre, gör jag ett uppehåll kommer de vita prickarna tillbaka och efter ett tag börjar de flisa sönder, precis som de gjorde förut. Jag har nog inte alltid haft exakt koll på styrka, med nuvarande burk har 50 mg och jag tar en varje dag. Man ska helst också kombinera med C-vitamin för att få bättre effekt sa de på hälsokosten till mig, så nu har jag köpt en burk med både zink och C-vitamin i samma tablett, men de är bara 25 mg. Testar och ser hur det går, får jag vita prickar ökar jag till två tabletter/dag.

Vad gäller hårbotten, se över noga vilket schampo du använder, det gör mycket stor skillnad. Jag hade tidigare rejäl klåda, kliade så det blödde ibland. Använd mjällschampo var enda tipset jag fick, men bytte till Rosenseriens proteinschampo och efter ett par månader försvann all klåda, jag tappar mindre hår och behöver inte använda balsam fast jag har långt hår.

Magnesium och D-vitamin äter jag också, men K-vitamin vet jag inget om. Vad behöver vi det till och vad händer om vi får i oss för lite?

Hej,

jag har tagit så stora doser zink som dryga 120 mg/dag. MEN då låg jag farligt lågt och hade stort överskott av koppar. Mycket koppar, lågt med zink och tvärt om. De är varandras antagonister.

Nog om det. jag kör zinktest (zinkstatus) och testar med regelbundet och sen tar jag bara zink till natten! ALDRIG på morgonen, tar man det på fastande mage mår man jätteilla kan jag lova.

Jag ger ingen rekommendationer att ta över 60 mg till natten, det brukar höja tillräckligt. Jag har gett min son zinkstatus typ 5 ml till natten vid behov, man kan göra testet på dem med. Dock tar jag inte zinkstatus då tabletter är billigare och man slipper den äckliga smaken.

Så köp detta zinkstatus och kör typ 1 gång/v och kolla hur du ligger till.
Jag tar zink tills jag mår illa som attan, då slutar jag ta. Men det är lite självplågeri kan jag tycka.

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mineraler/Zink/ZinkStatus.htm