Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej o välkommen Ulf! :)

Om du med Andreas menar Andreas Eenfeldt? ... så är svaret att vare sig han eller i princip någon inom LCHF-rörelsen rekommenderar vare sig margarin (konstig högprocessad produkt) eller lättmjölk (vit läsk). Det är bättre att äta mat med högt naturligt D-vitamin innehåll och/eller supplementera.

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glöm inte solen på sommaren.

Nej, lättmjölk och margarin är inget jag sett någon LCHF-förespråkare rekommendera, någonsin.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag ser att det faktiskt står här:

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

"Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin – Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett halvt kilo margarin per dag för 2 000 E."

Men jag läser det inte som någon rekommendation, snarare en fingervisning om att de produkterna knappast är det bästa sättet att få i sig D-vitamin. Vem dricker liksom 13 liter lättmjölk eller svullar ett halvkilo margarin varje dag?
Bättre att fokusera på de D-vitaminkällor som är markerade med fet text: sol, fet fisk och kosttillskott.

• Gilla 5
Länk till inlägg
14 minuter sedan, Fnutt sade:

"Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin – Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett halvt kilo margarin per dag för 2 000 E."

Men jag läser det inte som någon rekommendation, snarare en fingervisning om att de produkterna knappast är det bästa sättet att få i sig D-vitamin. Vem dricker liksom 13 liter lättmjölk eller svullar ett halvkilo margarin varje dag?
Bättre att fokusera på de D-vitaminkällor som är markerade med fet text: sol, fet fisk och kosttillskott.

Antagligen har man dött av vattenförgiftning innan man fått i sig hälften av lättmjölken. ;-)

• Gilla 4
Länk till inlägg
17 minuter sedan, Fnutt sade:

Precis det var detta jag menade att det står på Kostdoktorns hemsida.

Länk till inlägg
3 minuter sedan, ulf bergner sade:

Hej 

Det står faktiskt så under D-vitamin avsnittet att ni rekommenderar detta.

Ja..det är avsett som humor (han menar precis motsatsen).  :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag undrar om det är tillsatt lika mycket D-vitamin i lätt och mellanmjölk som det är borttaget ur den "vanliga", eller är det tillsatt större mängd?

• Gilla 3
Länk till inlägg
24 minuter sedan, Syster sade:

Jag undrar om det är tillsatt lika mycket D-vitamin i lätt och mellanmjölk som det är borttaget ur den "vanliga", eller är det tillsatt större mängd?

Tror jag läst nånstans att det är mer D-vitamin i lättmjölken än naturligt i fullfet mjölk.

• Gilla 2
Länk till inlägg
14 minuter sedan, Peter B sade:

Då hoppas jag att det inte gäller den fullfeta mjölken ("gammeldags")... Jag vill själv bestämma vad jag stoppar i för tillskott... fast det får jag iofs inte ändå... Får helt enkelt skaffa kor! :D

• Gilla 5
Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Då hoppas jag att det inte gäller den fullfeta mjölken ("gammeldags")... Jag vill själv bestämma vad jag stoppar i för tillskott... fast det får jag iofs inte ändå... Får helt enkelt skaffa kor! :D

Satsa på fjällkor då så att du får det bästa av det bästa :)

• Gilla 5
Länk till inlägg