ulf bergner Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Hej Andreas Varför rekommenderar du lättmjölk och margarin när vi ska få i oss mer D-vitamin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Hej o välkommen Ulf! Om du med Andreas menar Andreas Eenfeldt? ... så är svaret att vare sig han eller i princip någon inom LCHF-rörelsen rekommenderar vare sig margarin (konstig högprocessad produkt) eller lättmjölk (vit läsk). Det är bättre att äta mat med högt naturligt D-vitamin innehåll och/eller supplementera. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Och glöm inte solen på sommaren. Nej, lättmjölk och margarin är inget jag sett någon LCHF-förespråkare rekommendera, någonsin. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Jag ser att det faktiskt står här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin "Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin – Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett halvt kilo margarin per dag för 2 000 E." Men jag läser det inte som någon rekommendation, snarare en fingervisning om att de produkterna knappast är det bästa sättet att få i sig D-vitamin. Vem dricker liksom 13 liter lättmjölk eller svullar ett halvkilo margarin varje dag? Bättre att fokusera på de D-vitaminkällor som är markerade med fet text: sol, fet fisk och kosttillskott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 14 minuter sedan, Fnutt sade: Jag ser att det faktiskt står här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin "Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin – Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett halvt kilo margarin per dag för 2 000 E." Men jag läser det inte som någon rekommendation, snarare en fingervisning om att de produkterna knappast är det bästa sättet att få i sig D-vitamin. Vem dricker liksom 13 liter lättmjölk eller svullar ett halvkilo margarin varje dag? Bättre att fokusera på de D-vitaminkällor som är markerade med fet text: sol, fet fisk och kosttillskott. Antagligen har man dött av vattenförgiftning innan man fått i sig hälften av lättmjölken. ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf bergner Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 17 minuter sedan, Fnutt sade: Jag ser att det faktiskt står här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin "Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin – Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett halvt kilo margarin per dag för 2 000 E." Men jag läser det inte som någon rekommendation, snarare en fingervisning om att de produkterna knappast är det bästa sättet att få i sig D-vitamin. Vem dricker liksom 13 liter lättmjölk eller svullar ett halvkilo margarin varje dag? Bättre att fokusera på de D-vitaminkällor som är markerade med fet text: sol, fet fisk och kosttillskott. Precis det var detta jag menade att det står på Kostdoktorns hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 1 minut sedan, ulf bergner sade: Precis det var detta jag menade att det står på Kostdoktorns hemsida. Det var en ironi 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf bergner Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Hej Det står faktiskt så under D-vitamin avsnittet att ni rekommenderar detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 3 minuter sedan, ulf bergner sade: Hej Det står faktiskt så under D-vitamin avsnittet att ni rekommenderar detta. Ja..det är avsett som humor (han menar precis motsatsen). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulf bergner Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Just nu, Peter B sade: Ja..det är avsett som humor (han menar precis motsatsen). Hej Lite dumt om inte alla fattar detta! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 Jag undrar om det är tillsatt lika mycket D-vitamin i lätt och mellanmjölk som det är borttaget ur den "vanliga", eller är det tillsatt större mängd? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 24 minuter sedan, Syster sade: Jag undrar om det är tillsatt lika mycket D-vitamin i lätt och mellanmjölk som det är borttaget ur den "vanliga", eller är det tillsatt större mängd? Tror jag läst nånstans att det är mer D-vitamin i lättmjölken än naturligt i fullfet mjölk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 17 minuter sedan, MariaF sade: Tror jag läst nånstans att det är mer D-vitamin i lättmjölken än naturligt i fullfet mjölk. Snart så är all mjölk berikad... http://www.expressen.se/nyheter/mer-standardmjolk-ska-d-vitaminberikas/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 14 minuter sedan, Peter B sade: Snart så är all mjölk berikad... http://www.expressen.se/nyheter/mer-standardmjolk-ska-d-vitaminberikas/ Då hoppas jag att det inte gäller den fullfeta mjölken ("gammeldags")... Jag vill själv bestämma vad jag stoppar i för tillskott... fast det får jag iofs inte ändå... Får helt enkelt skaffa kor! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 24, 2017 Share Posted May 24, 2017 4 timmar sedan, MariaF sade: Då hoppas jag att det inte gäller den fullfeta mjölken ("gammeldags")... Jag vill själv bestämma vad jag stoppar i för tillskott... fast det får jag iofs inte ändå... Får helt enkelt skaffa kor! Satsa på fjällkor då så att du får det bästa av det bästa 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted May 27, 2017 Share Posted May 27, 2017 Vi som bor granne med en bondgård kan ju smita ner på natten och tjuvmjölka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts